Op de Games Convention in Leipzig heeft de Gamer.nl-crew anderhalve dag lang nog-stop games gespeeld en gezien. De afgelopen tijd heb je al een aantal previews kunnen lezen van games die we gecheckt hebben en er zullen nog een aantal artikelen volgen over de absolute toppers van de komende tijd. Maar, zoals het hoort bij een grootse show zoals deze, hebben we met de crew ook een lijst samengesteld van de hoogte- en dieptepunten uit Leipzig. Vandaag deel twee van de feature. Door Philip Cremers, Matthijs Hannink, Ronn Perdok, Yarno Ritzen en Peter Zeilstra

Beste ontwikkelaar - Nintendo

Nintendo was niet enkel verantwoordelijk voor het neerplanten van zowat de meest rustgevende stand op de Games Convention, de Japanse ontwikkelaar had algemeen gezien ook het vetste aanbod aan speelbare titels mee naar Leipzig gebracht. Zo konden we knallen met Metroid Prime 3: Corruption, een galactisch avontuur in Super Mario Galaxy beleven en onze sportiviteit testen tijdens een potje Wii Fit. Zelfs eeuwige favoriet Link was aanwezig op de beursvloer met The Legend of Zelda: Phanthom Hourglass waarnaast het reactiespel Vision Training voor de DS ook op de nodige aandacht kon rekenen. Het is duidelijk dat er nog een hele hoop leuke games voor de Wii en de DS in het verschiet zijn. Aan de ene kant hebben we de typische, steeds terugkerende producten van Nintendo terwijl het bedrijf aan de andere kant nog steeds een nieuw publiek probeert aan te spreken met het introduceren van dingen als het Balance Board en de nieuwe Touch Generation games. Wij waren onder de indruk, vandaar dat Nintendo van ons dan ook een spreekwoordelijke pluim in haar achterste krijgt! Runner-up ontwikkelaar: EA

Velen van jullie hadden hier ongetwijfeld een andere keus verwacht. Wie beloont immers de grote uitmelker EA? Nou, afgaande op hun line-up, lijkt men gestaag van hun beruchte gedrag af te stappen. Iedere game in hun line-up heeft potentie, inclusief de standaard vervolgen. Bovendien brengen al hun games echt iets nieuws en interessants. Met games als Need for Speed: ProStreet, Burnout Paradise, Army of Two, Battlefield: Bad Company, Spore, Skate, Crysis, Half-Life 2: Orange Box en zelfs FIFA 08 in de gelederen, kun je haast niet fout gaan.

Teleurstelling - The Club

Nadat we de presentatie van The Club hadden gezien bleven we met een vies gevoel in de maag zitten. Was dit nou de game waar sterontwikkelaar Bizzare Creations (o.a. Project Gotham Racing) al zo lang aan bezig was? Het zag er allemaal nogal dof en grijs uit, terwijl de gameplay liet uitschijnen dat meer dan een beetje doelloos knallen er niet zal inzitten. Akkoord, The Club zou goed kunnen dienen om je na een dag hard werken even af te reageren, maar of het schijfje op die manier lang in je console zal blijven zitten is nog maar de vraag. Bovendien bevat het spel geen noemenswaardige verhaallijn, blijkt er niets van de omgeving stuk te kunnen gaan en zagen bepaalde animaties er tijdens de presentatie nog wat vreemd uit. Er is nog tijd om het spel op te poetsen en bepaalde aspecten te verbeteren, maar wij hebben op dit moment niet veel vertrouwen in The Club.

Runner-up teleurstelling - Missen van interviews

Het mooie van een beurs als de Games Convention is dat dé grote namen uit de gamesindustrie aanwezig zijn en je eindelijk je prangende vragen kunt stellen aan personen waar je best wel veel bewondering voor hebt. Onze Michiel heeft bijvoorbeeld met de man achter Resident Evil 4 gepraat en hij staat zelfs met levende legende Hideo Kojima op de foto. Dat soort dingen zijn voor liefhebbers, zoals wij van de crew dat zijn, erg bijzonder. Een grote beurs is een perfecte mogelijkheid om aan personen achter games interessante vragen te stellen. We hadden een afspraak met Mark Rein, grote man van Epic en één van de breinen achter Unreal Tournament, waarbij we een video-interview zouden houden en dit posten op Gamer.nl. Niet dus. Toen de al verplaatste afspraak plaats zou vinden, kon Mark niet meer. We hadden al een uur gewacht en intussen aardig wat interessante vragen bedacht. Grant Collier dan, de persoon die de Call of Duty-serie leidt. Na twee keer de afspraak verplaatst te hebben, ging het alsnog niet door. De heer Collier was opeens weg, terwijl Peter en ik met geduld gewacht hebben en een aantal goede vragen bedacht hebben. Op zo'n moment is het vreselijk frustrerend dat je op je prangende vragen geen antwoord krijgt en dat je jullie, trouwe lezers, niet de informatie biedt die je zou willen bieden.

Gelukkig liepen we Hideo Kojima wel tegen het lijf, in tegenstelling tot enkele andere grote namen in de industrie

Beste game - Rock Band Natuurlijk zijn we al maanden verslaafd aan Guitar Hero II, maar nu gaat ontwikkelaar Harmonix toch echt even vijf stappen verder. Rock Band was gewoon geniaal. In de tourbus waar de game getoond werd mochten we zelf plaatsnemen achter de instrumenten. Met drie man speelden we Learn to Fly van de Foo Fighters. Gitaar, bassgitaar en drums liepen allemaal vloeiend (ahum...) door elkaar heen tijdens onze rocksessie. Natuurlijk kenden we het zingen en gitaar spelen al van Singstar en Guitar Hero. Het zijn dan ook de drums die de grootste uitdaging zullen zijn in Rock Band. We twijfelen er echter niet over dat Rock Band iedereen van zijn stoel gaat blazen, want deze game gaat gewoon keihard kont schoppen. Vergeet Singstar, vergeet Mario Party, vergeet Dance Dance Revolution en vergeet Guitar Hero. Rock Band gaat de ultieme party worden. Dit wordt een must-buy voor iedereen.   Runner-up beste game - Prototype Prototype tilt het free-roaming-genre naar nieuwe hoogten. De game is praktisch gezien Crackdown in het kwadraat. Jij speelt Alex Mercer, een man die kan transformeren in vijanden en vervolgens ook hun mogelijkheden overnemen. Zo kun je als generaal een bombardement bevelen. Verwacht veel meer van dit soort personages met ieder hun eigen mogelijkheden. De game speelt zich af in hartje Manhattan, dat geïnfecteerd en vol chaos is. Bovendien kun je de hele game online co-operatief spelen. Meest opvallende afwezige - Super Smash Bros. Brawl

Ok, het stond natuurlijk niet 100% vast dat de game op zou duiken bij Nintendo, maar er heerste toch wel enige hoop. Afgaande op de Smash Bros. Dojo, waar dagelijks nieuwe updates over de game geplaatst worden, lijkt de game al in een vergevorderd stadium te zijn. Zodanig dat de game in principe al speelbaar zou moeten zijn. Helaas richtte Nintendo zich qua traditionele games puur op hun line-up voor de rest van dit jaar. De enige getoonde titel die volgend jaar pas zal verschijnen, is Wii Fit.

Wanneer kunnen we dan wel voor het eerst met de nieuwe Smash Bros spelen? Hopelijk dan op de TGS. We moeten er toch een keer achter komen hoe de game nou speelt met de nieuwe bedieningsmethodes, wat voor multiplayer opties aanwezig zijn en hoe al die karakters dit keer aanvoelen. Men heeft met Smash Bros een reputatie hoog te houden als één van de beste en meest competitieve multiplayergames op de consoles, dus dat voelen we dan liever zo snel mogelijk aan de tand.

Runner-up meest opvallende afwezige - Square Enix Akkoord, Square Enix was wel degelijk op de Leipzig Games Convention aanwezig, maar op zo'n beschamende manier dat je makkelijk voorbij de populaire Japanse RPG-bakker kon gelopen zijn. Geen trailer van Final Fantasy XIII, geen Kingdom Hearts aankondiging, geen speelbare versie van Crisis Core: Final Fantasy VII. Kortom, een grote kans verkeken voor alle aanwezigen die hoopten op het testen van wat lekkere role playing games Grootste verrassing - Borderlands Uit het niets was daar dan Borderlands, de game van ontwikkelaar Gearbox. Holy shit, wat waren we onder de indruk van het spel dat we te zien kregen. Deze enorm uitgebreide shooter werd voor het eerst getoond in Leipzig en developer Gearbox lijkt nu al één van de toppers van de komende jaren in handen te hebben. Op een planeet aan de rand van het universum speel jij als een bountyhunter die het opneemt tegen monsters en anders gespuis. Bereid je voor op meer dan 500.000 (!!!) wapens en co-op voor vier personen. De game is pas 18 maanden in ontwikkeling en helaas moeten we nog eens minimaal anderhalf jaar wachten voordat de game gereleased wordt. Maar wanneer je met zo weinig materiaal al zo'n indruk weet achter te laten dan weet je dat het wel goed gaat komen met deze game. Runner-up grootste verrassing - Alone in the Dark: Near Death Investigation

Nog niet voltooid, maar wel zeker indrukwekkend was Alone in the Dark: Near Death Investigation. Met een demo-level werd gedemonstreerd hoe uitgebreid de interactiviteit met de omgeving en vijanden wel niet zou worden. Het horror-element kwam niet echt naar voren, maar met de interactiviteit gaat het zeker goed komen. Of je nou een stoel in de fik zet en gebruikt als slagwapen, of een flesje benzine omwikkelt met tape en gebruikt als sticky bomb, alles kan worden gebruikt om op originele manieren een vijand te verslaan of een puzzel op te lossen. Combineer de schier oneindige hoeveelheid combinaties die je kunt maken met items met een zeer vloeiende besturing en het mag als geen verassing komen dat deze game ons heeft geïmponeerd.