Tot op heden heeft elke generatie consoles te maken gehad met hevige concurrentie. Waar vroeger Nintendo voornamelijk SEGA als concurrent had, hebben bedrijven als Sony en Microsoft zich tevens weten te vestigen in de industrie. In het geval van Microsoft had hun eerste console een korte levensduur. Microsoft stelde echter zijn positie in de markt veilig door ruim voor de release van consoles van de concurrenten op de proppen te komen met de Xbox 360. Zelfs tot na de release van de Nintendo Wii, wat ruim een jaar later was, leek Microsoft de overhand te hebben in deze generatie. De Nintendo Wii bleek echter zeer populair bij voornamelijk mainstream publiek, wat de positie van de Xbox 360 verzwakte. Ook de Playstation 3 vormde na zijn prijsverlaging een steeds groter wordende concurrent voor zowel de Xbox 360 als de Nintendo Wii. Maar hoe zit dit nu eigenlijk in Japan?

Zoals in Europa zijn de drie grote spelers in de industrie ook aanwezig in Japan. Wat echter meteen opvalt is dat de Xbox 360 nooit aangeslagen lijkt te zijn. De console heeft zo een klein aandeel in de gamesindustrie van Japan dat je in een gamewinkel goed moet zoeken om Xbox 360-titels te vinden. Hoewel maar een klein deel van de Japanse bevolking in de ban lijkt te zijn van van Microsoft's krachtpatser, zie je dat er wel veel aandacht aan reclame besteed wordt. Waar Sony wat op de achtergrond lijkt me blijven met marketing gaat Nintendo rustig op eigen tempo verder en probeert Microsoft meer stabiliteit in hun positie te brengen.

In de eeuwige consolestrijd loopt net als in Europa Nintendo in Japan aan kop. Een groot verschil tussen de verschillende bedrijven is de vertegenwoordiging van de games. Waar er in Nederland bij verschillende winkelketens maximaal een meter aan de Nintendo Wii en Nintendo DS besteed is, lijkt in Japan de halve winkel toegewijd aan deze platforms. Zo zul je bij binnenkomst in veel gevallen eerst door acht meter aan weerszijden Nintendo-games moeten lopen voor je Playstation-2/3 en PSP-games kunt bekijken. Mocht je daarna nog een paar meter verder lopen dan tref je meestal maximaal twee meter Xbox- en Xbox 360-games aan. Hoewel het toepasselijk is op het overgrote deel van lokale gamewinkels, gaat het bovenstaande niet altijd op. Grote winkelketens als Yodobashi Camera schenken weleenswaar de meeste aandacht aan Nintendo, maar geven ook Xbox de ruimte voor hun titels.

Hoewel er in Japan relatief met gamers zijn in verhouding met de gehele bevolking, merk je dat de nieuwe strategie van Nintendo ook de gamercultuur van Japan heeft weten doorbreken. De mainstream-gamer, waaronder moeders, vaders en vrouwen, worden steeds vaker het doelwit van reclamecampagnes van ontwikkelaars en uitgevers. Een voorbeeld hiervan is dat ik toen ik door één van de drukste metrostation's van Osaka liep, een grote advertentie opmerkte van zes personen met een Xbox 360-controller in hun handen. Na zorgvuldig kijken tussen de voorbijgangers door, zag ik in de hoek van de levensgrote poster dat het om Ninja Gaiden 2 ging. Soms krijg je in Japan, net als in Nederland het gevoel dat het niet meer op de game zelf gaat, maar dat de mensen die het spelen blij zijn.

De strijd tussen de consoles loopt dus in Japan niet compleet hetzelfde als in Europa of Amerika. Hoewel Nintendo wel aan kop gaat, zie je vrij weinig van de Xbox 360. De Japanse gamesindustrie is met zijn bijzondere games op zijn minst een interessant fenomeen te noemen. Voornamelijk de opzet van gameswinkels is ongelofelijk. Door velen rijen games vroeg ik mezelf vaker af waar ze het aanbod vandaan halen. Eén ding is zeker: I'm loving it!