Het in 2004 opgerichte Spil Games heeft de afgelopen jaren een grotere verandering ondergaan. Het Nederlandse bedrijf begon als een uitgever annex ontwikkelaar, maar is door de opkomst van onder andere Facebook omgevormd tot sociaal netwerk. Of eigenlijk vijfenveertig sociale netwerken, want het succes van Spil Games zit hem misschien wel het meest in zijn sterk gelokaliseerde bedrijfsvoering. Een spel van Spil Games speel je op spelletjes.nl of jeux.fr, in je eigen taal, aangepast aan de wensen van jouw doelgroep.

Verdeel en heers

De focus van het bedrijf, zo vertelt Diele ons, ligt op de mensen die af en toe een spelletje willen spelen. Dat een dergelijke markt prima naast het geweld van de moderne console- en PC-games kan bestaan is inmiddels wel bewezen, kijkend naar het succes van Zynga en Rovio. Daar merkt ook Spil Games de invloed van, want verspreid over alle sites die het bedrijf beheert, komen er maandelijks 130 miljoen unieke bezoekers voorbij. Deze bezoekers zijn voornamelijk vrouwen en kinderen, een groep gamers die traditioneel toch minder vertegenwoordigd zijn. “Er zijn maar weinig spelletjes voor meisjes tussen de zes en twaalf jaar. Wij hebben er heel veel,” aldus Diele.

Logischerwijs ligt ook de focus van de games die op websites van Spil Games verschijnen ergens anders. Immers, de bezoekers willen vaak snel even een spelletje spelen, en niet te veel te maken krijgen met een verhaal dat per sé gevolgd moet worden. De spelletjes die verschijnen moeten volgens Diele eenvoudig en snel te spelen zijn en bovendien makkelijk te vinden. Het grootste succes zit hem vaak in de eenvoud en de mogelijkheid om ongestoord door te kunnen blijven spelen, zoals in het geval van de populaire game waarin een speler gekleurde bellen moet schieten. Jaarlijks publiceert Spil Games zo’n duizend games, waarvan een deel intern ontwikkeld wordt in de studio’s in Hilversum, Duitsland en China. De sleutel zit volgens Diele in de variatie, van puzzelspellen tot een cricketspel speciaal voor de websites in India.

Facebook

Maar met enkel spelletjes publiceren is Spil Games er nog niet. De opkomst van Facebook neemt, mede dankzij het feit dat ook op die site games gespeeld kunnen worden, een flinke hap uit de tijd die mensen op andere sites doorbrengen. “Mensen zijn van nature sociale dieren. Het is leuk om spelletjes te spelen, maar nog leuker om met elkaar spelletjes te spelen,” zegt Diele over de opkomst van de sociale netwerken. Vanuit dat geloof en de noodzaak om te concurreren heeft ook Spil Games een ommezwaai gemaakt naar een socialere ervaring.

In een proces dat anderhalf jaar geleden begon is Spil Games overgegaan van slechts aanbieder van spelletjes naar aanbieder van een sociale plek om spelletjes te spelen. Spelers kunnen nu, zonder daartoe verplicht te worden overigens, een profiel aanmaken en een volledige sociale ervaring krijgen. Bezoekers kunnen avatars maken, hun beste score verbeteren of gewoon simpel spelletjes beoordelen. Het houdt ze langer op de site en maakt de ervaring consistenter. De sociale laag maakt Spil Games ook aantrekkelijk voor ontwikkelaars die op zoek zijn naar een alternatief voor het relatief dure Facebook, waardoor de volgende Farmville zo maar eens op het platform zou kunnen verschijnen.

HTML5

Een tweede concurrent voor de ervaring die Spil Games biedt is de moderne smartphone, die dankzij een groot aantal applicaties de mogelijkheid om even snel een spelletje spelen dichter dan ooit bij de speler brengt. Toch gelooft Diele dat Spil Games hier uiteindelijk ook zijn kansen kan pakken. Hij verwacht namelijk dat downloadbare applicaties weer plaats zullen maken voor de browser, die dankzij HTML5 op vrijwel ieder apparaat een zelfde ervaring kan bieden. Wel zouden sommige games speciaal voor een touchscreen of toetsenbord gemaakt kunnen worden.

Op het eerste gezicht lijkt de game-industrie van Spil Games en die van de industrie die Gamer.nl dagelijks verslaat mijlenver uit elkaar te liggen. Maar of dat zo is blijft nog maar de vraag. De groei aan interessante games op de mobiele markt enerzijds en de overgang naar HTML5 anderzijds zou ons op termijn zo maar eens dichter bij elkaar kunnen brengen. De industrie wordt volwassen en de term ‘gamer’ verbreedt. Spil Games lijkt in ieder geval klaar voor die evolutie.