Electronic Arts is een van de vier grotere uitgevers die een aanzienlijk deel van de gamesmarkt in handen hebben. Maar ook dit enorme vlaggenschip heeft te maken met de gevolgen van digitale distributie en moet dus ook mee met de tijd.

Financiële Analyse: Uitgevers

Wanneer we kijken naar de resultaten van afgelopen financieel jaar, dan is de enige uitgever met een negatief operationeel en netto inkomen Take Two Interactive. Het bedrijf, dat echter wel mega-blockbuster GTA V op stapel heeft staan, draait, op 2011 na, al sinds 2009 verlies. Electronic Arts doet het pas sinds de laatste twee jaar een stuk beter. Zo waren zowel 2011, 2010, als 2009 verliesgevende jaren voor EA. Positief is dat alle bedrijven in ieder geval niet per direct om zullen vallen. Zo hebben ze allemaal een solvabiliteitscijfer dat hoger is dan één en kunnen ze in nood allemaal voldoen aan hun huidige uitstaande rekeningen. Hoewel dit cijfer niet per definitie honderd procent accuraat is, zo is de realisatiewaarde vaak lager dan de aangegeven boekwaarde, geeft het wel een beeld van de huidige financiële situatie.

Electronic Arts Cijfers

EA doet het inmiddels al twee jaar goed en heeft dit te danken aan onder andere het inkrimpen van zijn portfolio en enkele succesvolle titels (FIFA 13, SimCity en Battlefield 3 Premium). Zo heeft EA het aantal verschillende titels dat het produceert “significant” verminderd, om “meer focus op de veelbelovende franchises te kunnen leggen”, legt het uit in zijn meest recente jaarverslag. Zo gaf EA 36 fysieke titels uit in het fiscale jaar 2011, 22 in 2012, 13 in 2013 en wil EA er 11 uitgeven in 2014.

Maar digitaal heeft Electronic Arts ook flinke stappen gemaakt. In het eerste kwartaal van het nieuwe fiscale jaar heeft EA zijn grootste groei behaald in het segment mobiele titels. Ten opzichte van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2013 zijn de inkomsten van de mobiele divisie met 64% gegroeid. Verdere groei (8%) werd behaald op de PC-markt via het Origin-platform van EA, dat nu meer dan vijftig miljoen geregistreerde gebruikers heeft. In combinatie met de mobiele divisie heeft EA in het eerste kwartaal van 2014 nu meer digitale verkopen dan fysieke verkopen behaald.

Ondanks deze positieve cijfers spart het bedrijf wel met digitale platformen en joeg het tijdens de release van SimCity vele gamers het harnas in met constante storingen en andere serverproblemen. Niet lang na dit fiasco nam CEO John Riccitiello ontslag, dat hij onder andere linkte aan het niet halen van financiële doelen. Wel sprak hij zijn trots uit over de gemaakte transitie naar digitale distributie, iets dat gezien de slechte staat waarin EA in 2009 verkeerde – het draaide een verlies van meer dan een miljard dollar – zeker geen onterechte uitspraak is.

Alle gebruikte cijfers (mits niet anders aangegeven) komen voort uit de jaarverslagen van de uitgevers.