Terwijl alle vedettes afgelopen week weer op de Europese velden schitterden, heeft ook EA Sports de kicksen weer uit het vet gehaald en de overbetaalde helden opgetrommeld zich dit jaar digitaal weer te lenen voor de nieuwste game in de FIFA serie, FIFA 2005. Zoals ieder jaar kent de game flink wat verbeteringen, waarvan er één in de schijnwerpers wordt gezet als 'dé feature van FIFA 200x'. Dit jaar betreft dat de First Touche move, wat neerkomt op een speciale balaanname van topspelers. In dit artikel vind je nadere uitleg over First Touch, alsmede de overige nieuwe of verbeterde features in FIFA 2005. Wanneer je Ajax of Feyenoord tijdens de 19:00 uur uitzending van Studio Sport ziet voetballen, lijkt voetbal een doodsimpel spelletje. Je krijgt een bal, kijkt naar een medespeler en speelt deze in. Tussen deze drie stappen zit echter een tal van handelingen die niet door Jan en alleman beheerst worden. Nadat je vrijgelopen bent en de bal op je af ziet komen moet je namelijk genoeg tijd gaan hebben om A: het speelveld te overzien en B: een bal te trappen. De aanname van de bal is bepalend voor de hoeveelheid tijd die je hebt om deze twee overige handelingen uit te voeren. Topspelers kenmerken zich dan ook door een bovennatuurlijke aanname, waarbij de bal na een eerste touché met de voet gelijk klaar ligt om verder gespeeld te worden.

Het idee van de aanname is ook tot de hoofdkantoren van EA Sports doorgedrongen en dit jaar legt men de nadruk op het aannemen van de bal. Nadat je een speler ingespeeld hebt, kun je met een duw tegen de rechter analoge stick de bal meteen naar een bepaalde directie toespelen. Vooral in de spits is dit handig: zodra je ingespeeld wordt kun je na een juiste timing de bal direct klaarleggen voor een schot. Niet alleen de timing is belangrijk, ook de speler waarmee je speelt heeft invloed. Het vorig jaar geïntroduceerde “Not all men are equal”-systeem is nog steeds van toepassing, wat betekent dat je met Henry eerder je verdediger passeert dan met Frank de Boer in de spits (mocht 'ie meedoen, het is nog twijfelachtig of de Qatarse competitie geïntegreerd is...).

Direct samenhangend met de First Touch optie, is de mogelijkheid om bewegingen te maken die ook echt nut hebben. In de vorige edities van FIFA waren scharen en dergelijke wel aanwezig, maar diende ze zo secuur getimed te worden om nut te hebben, dat je er beter niet aan kon beginnen. In FIFA 2005 kun je door middel van de rechter analoge stick nog steeds bewegingen maken, maar hebben ze nu speltechnisch meer nut. Zo kun je de bal bijvoorbeeld net een meter opzij slepen als er een tegenstander in komt sliden en is het ook mogelijk een stiftje over barricaderende benen te maken. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog steeds gebruik maken van het in mijn ogen ietwat geflopte Off the Ball Control. Dit jaar is het Off the Ball ook uitgebreid tot dode spelsituaties zoals een ingooi en kun je, als we de promotiekreten mogen geloven, je spelers nóg beter vrij laten lopen. Dat belooft wat.

Veel gamers kopen FIFA 2005 om met sterspelers als Zidane, Beckham en Ronaldo een balletje te trappen. Toch is het ook niet onaardig je eigen gezicht in de game terug te zien, zo redeneert EA Sports. In FIFA 2005 kun je in de 'Creation Zone' dan ook je eigen spelers uit de grond stampen, die je tot in het detail op jezelf of de held van de lokale voetbalclub kunt laten lijken. Heb je je eigen spelers en team gevormd, of heb je gewoon een van de bestaande teams gekozen, dan kun je vervolgens loos gaan in de Carrière mode. Je wordt in deze mode aangesteld als een uit de klauwen gegroeide coach (je kunt ook beslissingen achter de schermen nemen en trainers, artsen en scouts inhuren), die maar liefst 15 jaar een team mag gaan leiden. Groei uit van rookie tot pro en leid je mannen naar de kampioenschappen!

Last but not least is er dit jaar een nog betere ondersteuning voor online play. Waar de PS2 en PC versie vorig jaar al online konden, kun je nu, nadat de bobo's van EA en MS het eens zijn geworden, ook op de Xbox op Live! ondersteuning rekenen. Online zullen toernooien worden georganiseerd, kun je via OptiMatch direct tegen een gelijkwaardige tegenstander spelen en heb je de mogelijkheid om via voice-chat tijdens wedstrijden elkaar reprimandes te geven.

Al met al weer een leuk lijstje aan verbeteringen. Het blijft echter altijd de vraag of de vooraf genoemde features tot betere gameplay zullen leiden. De later te verschijnen review zal hier het antwoord op hebben.