Fallout 4 Trailer-Analyse | Gamer.nl

Fallout 4 Trailer-Analyse | Gamer.nl

Fallout 4 is eindelijk bevestigd via een trailer. Fans moeten nog wachten tot 14 juni voor de details tijdens Bethesda’s E3-persconferentie, maar zoveel geduld hebben we niet. We hebben gelukkig een Fallout- en Boston-liefhebber als redacteur in huis, die jullie meeneemt door een aantal opvallende punten van de trailer. Ja, je leest het goed: Boston, Massachusetts is de nieuwe setting.

Media has no description

0:32

Een en al traditie in de intro van Fallout 4’s trailer. Net als in de vorige games zoomt de camera langzaam uit vanaf een televisie, terwijl een jazzy nummer van The Ink Spots, ‘’It's All Over But the Crying’’, speelt. De graphics zien er op het eerste gezicht erg netjes uit, maar dit stukje is puur voor de trailer gemaakt - zie de erg lelijke texture op het linkse kastje bijvoorbeeld. De hond die binnen komt lopen steekt ook raar af op de rest van de scène. Het is net alsof ze hem apart geanimeerd hebben en hier in hebben geplakt. Een nieuwe Dogmeat mogen we zeker naar uitkijken, maar je mag vraagtekens zetten bij de manier waarop hij in dit gedeelte van de trailer beweegt.

Media has no description

0:45

We flitsen terug in de tijd naar een Mr. Handy die het ontbijt verzorgt. Een stem op de radio vertelt over VaultTec, maar waarschuwt voor verontrustend nieuws. De stem is van Ron Perlman. Het lijkt er op dat de acteur eindelijk wat meer mag zeggen dan zijn slagzin ‘War. War Never Changes’. Perlman twitterde opgelucht te zijn dat hij eindelijk over Fallout 4 mag praten en greep vervolgens zijn tijdelijke populariteit aan om Hellboy III te promoten (succes Ron!). Vorig jaar lekte een script uit waar in stond dat het hoofdpersonage een voice-over krijgt. De tekst die we nu horen is anders, maar er zat een foto van de nieuwe Vault Dweller bij die nu toch accuraat blijkt. We vragen ons dan af of Perlman ook de stem gaat inspreken voor mannelijke spelers.

Media has no description

1:19

Het eerste dorpje dat je ziet zodra je uit de Vault oprijst en het blijkt… opvallend hetzelfde te zijn als voorheen, maar dan met een flink opgevoerd contrast. En dit is dan nog de ‘grimmige’ look, want in de pre-apocalyptische flashbacks knallen de kleuren er helemaal van af. Een opvallende koerswijziging, die doet denken aan de stap die genregenoot Dragon Age heeft gemaakt. Die serie veranderde ook ineens van bloederig grijs naar kleurrijk en fel om een groter publiek aan te spreken. De Fallout-serie zit vol humor en cartoony geweld, maar dat contrasteerde altijd juist goed met de kla ieke gitzwarte look. Verwacht een internetrelletje. 

Media has no description

1:22

Paniek op straat, space-age automobielen, een Vertibird vliegt over en een tank loert in de verte. In de toekomst zijn deze onderdeel van het Enclave-arsenaal, maar dat is in deze tijd nog gewoon het Amerikaanse leger. Tot dusver zijn beelden, trailers en simulaties van de vooroorlogse situatie alleen nog in zwart-wit en sepia getoond, met uitzondering van de Operation Anchorage-simulatie. Dat Bethesda nu zo’n sterke en kleurrijke nadruk legt op pre-Apocalyptische beelden, doet ons vermoeden dat Fallout 4 hier meer op in zal gaan. De flashbacks vinden plaats op de dag dat The Great War uitbarst. Binnen twee uur zullen China, Rusland en Amerika elkaar platleggen. Wie de oorlog precies begon is nog steeds onduidelijk, een mooi punt om eens een verhaallijn aan te besteden.

Media has no description

1.24

Het eerste stukje natuur ziet er iets meer next-gen uit dan de beelden van het dorpje. We vermoeden dat Bethesda nog steeds dezelfde engine gebruikt als vroeger, door de kenmerkend houterige animaties, grove texturen en de blokkerige manier waarop de wereld is opgebouwd. Vermoedelijk zijn een aantal moderne shading technieken en een nieuwe renderaar/belichting toegevoegd waardoor het wat mooier overkomt, maar verwacht geen revoluties op technisch gebied. Zolang we ouderwets ieder bergje op kunnen hop-strafe-hoppen en onze spullen overal in de wereld laten slingeren, hoeft er van ons ook weinig te veranderen. 

Media has no description

1.28

Dit is voor alle duidelijkheid niet de Brotherhood of Steel die deze toegang bewaakt, maar gewoon het Amerikaanse leger. Het T-45d Power Amor was net voor het uitbreken van de oorlog in gebruik genomen. Deze heren bewaken de toegang tot Vault 111, waar de nieuwe hoofdrolspeler vandaan komt. In tegenstelling tot andere Vaults heeft 111 een verticale schacht. Mi chien is het een onderdeel van een experiment, bijvoorbeeld een hoogtevreestest. Waarschijnlijker vonden de ontwikkelaars het mooier om een 360 graden uitzicht te geven wanneer de speler voor het eerst bovenkomt.

Media has no description

1.37

Wat volgt zijn een aantal verwijzingen naar monumenten uit Boston. Op 1.37 zien we Bunker Hill Monument, met daarnaast Bunker Hill Lodge. Deze pilaar is opgericht ter nagedachtenis van de Battle of Bunker Hill, de eerste veldslag tu en Amerikaanse opstandelingen en Britse troepen. De keuze voor Boston als stad voor een Fallout-game is handig. De moderne Verenigde Staten zijn in deze regio ontstaan en het vormt dan ook het patriottische hart van Amerika. Vrijwel alle historische monumenten zijn hier op loopafstand van elkaar te vinden, wat voor een game als Fallout goed uitkomt.

Media has no description

1.39

De tweehonderd jaar oude USS Constitution duikt op een bizarre manier op in de trailer. Het schip was het paradepaardje van de allereerste Amerikaanse vloot en wordt tot vandaag de dag zeewaardig gehouden. In Fallout 4 hangen er ineens steampunk-motoren onder en staat het gevaarte bovenop een bank. We vragen ons af wat hier gebeurd is, want een schip dat kan vliegen is zelfs voor Fallout raar. 

Media has no description

1.41

Vervolgens zien we een duister stukje stad waar een man loopt die op The Mysterious Stranger lijkt. Waarschijnlijk is die er alleen voor de trailer neergezet. Een beetje insiders baseball: dit is Scollay Square, een groezelig plein dat in de jaren ’50 is gesloopt. Daarvoor in plaats kwam een doodsaai plein en een lelijk nieuw gemeentehuis, waar de lokale bevolking zich nog steeds over kan opvreten (we zijn er geweest, er is werkelijk geen moer aan). Die moderne locatie heeft Bethesda er dus uitgeschopt. Tegenover Scollay Square zou Faneuil Hall moeten liggen, de gezelligste plek van Boston, maar daarvan ontdekken we geen spoor in de trailer.

1.44

In een eerder shot zien we een bepakte Brahmin over een weg struinen, dus het reizende handelaar-systeem blijft waarschijnlijk precies hetzelfde. Een stuk moeilijker herkenbaar zijn deze twee Super Mutants. Ze lijken op Brotherhood of Steel-leden, maar wanneer je je ogen richt op de groene kleur, dan zie je dat het mutanten zijn (de intelligente variant). Technisch gezien is dit ras zeldzaam, maar we nemen aan dat deze groep van de The Capital is komen lopen. Die ligt immers relatief in de buurt. We verwachten om dezelfde reden ook de Brotherhood als factie in de game, maar de NCR en Caesars Legion zijn te ver weg van deze regio. 

Media has no description

1.45

Een Protectron waggelt door iets dat we herkennen als het havengebied van Boston. De gebouwen zijn in het echt niet lichtblauw gekleurd, maar Bethesda lijkt in dit shot voornamelijk te willen pronken met de nieuwe afgebladderde verfkleuren (zie ook de auto’s). Fallout 4 speelt zich af in The Commonwealth, de post-apocalyptische naam voor de staat Ma achusetts (rechtsboven in Amerika, boven New York). Dit gebied is behoorlijk stedelijk, maar we vermoeden dat de City of Boston (het historisch centrum) en Cambridge (de universiteit tad) de hoofdrollen krijgen, waarbij de rest van het stedelijk gebied wordt gereduceerd tot landerijen en radiatiegebieden. 

Media has no description

1.48

Deze Vertibird landt vermoedelijk in Fallout’s variant van het MIT Haystack Observatory. Cambridge is de thuisplaats van zowel het wereldberoemde Harvard als het Ma achusetts Institute of Technology (MIT). In Fallout heet het MIT The Institute, een groepering die waarschijnlijk nog geavanceerder is dan de Brotherhood of Steel en de Enclave bij elkaar. Ze doken eerder op tijdens een mi ie in Fallout 3 en zouden best eens de eindbazen van Fallout 4 kunnen zijn. The Institute is in staat om androïden te maken en gebruikt deze als slaven. Wanneer ze zelfbewust worden en willen ontsnappen, krijgen ze de Synth Retention Bureau achter zich aan.

Media has no description

1.54

Verwacht een hoop verwijzingen naar honkbal in Fallout 4, want Boston is de thuisbasis van de Red Sox. Op de achtergrond zie je de stadionverlichting van Fenway Park. Als er niet minders één maffiabende in Fallout 4 zit met een honkbalthema, dan vreten wij onze Red Sox-pet op. Hierna volgt een shot van het Paul Revere-beeld, een held uit de Amerikaanse Revolutie. Verder zien we voor het eerst in de serie een zeppelin. Als dit gevaarte een thuisbasis heeft, verwachten we dat Logan International Airport deze functie gaat vervullen. Dat vliegveld heeft zijn eigen eiland net buiten de stad, een ideale locatie voor een gamewereld.

Media has no description

2.02

We zien even de rode bakstenen huizen van Boston, architectuur waar de stad onder Amerikanen beroemd om is. Internationale fans keken eerder op bij dit shot vanuit een Vertibird. Gaan we eindelijk vliegen? Wij twijfelen nog. Hoewel vliegen in Bethesda-games technisch gezien mogelijk is sinds Morrowind (en luchttransport sinds de Skyri-dlc), heeft de ontwikkelaar liever dat spelers met beide benen op de grond blijven zodat ze stukken van de kaart kunnen afsluiten. We zien in de mist Boston Financial District, met z’n wolkenkrabbers in aanbouw, maar meer dan decorstukken gaan die waarschijnlijk niet worden. In het beeld daarna komt het gouden dak van het Ma achusetts State House. Deze ligt aan de rand van het groene hart van de stad, waarvan we helaas de post-apocalyptische versie niet kunnen zien.

Media has no description

2.24

Het afsluitende shot van de garage. Het kan bijna niet anders dan dat dit duidt op een eigen basis. Het zou best gaaf zijn als de speler hier aan zijn eigen Power Armor zou kunnen werken, een feature die dan voor het eerst voor iedere speler toegankelijk is zonder Power Armor Perk. Een beetje geïnspireerd door Tony Stark met zijn Iron Man-armor dus.

Tijdens Bethesda’s E3-persconferentie in de nacht van zondag 14 juni op maandag 15 juni worden meer details onthuld over Fallout 4. Bekijk de livestream live op Gamer.nl.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou