Endemol heeft bekende tv-shows in zijn portfolio, zoals Deal or No Deal, Big Brother en Wipeout. Deze shows worden niet gekeken bij gebrek aan beter, maar kent echt fervente aanhangers die ‘het spel leven’. Het zijn mensen die niet enkel stil naar een show kijken, maar de antwoorden uitroepen wanneer ze het eerder (en beter) denken te weten dan de kandidaat; wild op tafels slaan en het er de volgende dag met een vriend(in), buurvrouw of winkelier over hebben. Volgens Van der Meer worden spellen, gebaseerd op de tv-shows, niet alleen gemaakt om naamsbekendheid te genereren, maar hoofdzakelijk om een clubgevoel te creëren waarin de fans van de show zich thuis voelen en bezig kunnen zijn met hun passie.

Natuurlijk proces

Van der Meer vertelt dat het omzetten van een tv-show naar een game moeilijker is dan het op papier lijkt. Vandaar dat hij fungeert als tussenpersoon, tussen de schrijvers van een show en gameontwikkelaar, aangezien beide groepen een verschillende manier van aanpak kennen. Een bepaald concept kan als tv-show succesvol zijn, maar moeilijk te vertalen zijn naar een spel. Hetzelfde geldt andersom: niet elke game kan zomaar worden omgezet naar een tv-show.

Wel geeft Van der Meer aan dat Endemol nu vooral bezig is om tv-shows om te zetten naar games. Dit is volgens hem eenvoudiger: wanneer een tv-show al bekendheid geniet, is het makkelijker hierop voort te borduren, aangezien er al een duidelijke doelgroep aanwezig is. “Het is niet onmogelijk [een show uit een spel te maken]”, beaamt hij, “maar het is geen natuurlijk proces”. Het is een grote gok of het daadwerkelijk blijft hangen bij de consument.

Een televisieprogramma moet aan verschillende eisen voldoen wil het in aanmerking komen voor een gamebehandeling. Het belangrijkste is dat de tv-show, waarvan het spel afgeleid wordt, bekend is. Niet alleen moet het een groot, maar ook breed publiek aan kunnen spreken. Endemol gaat hierbij niet alleen uit van eigen licenties. Zo nu en dan pikt het bedrijf een IP op waarbij het denkt zijn businessmodel in te kunnen zetten. Van der Meer noemt als voorbeeld Hulk Hogan, de showworstelaar die bekend is bij vele mensen. Hij kent een grote entertainmentfactor vanwege zijn worstelcarrière en heeft zijn eigen tv-show waardoor het een geschikt concept is om over te zetten naar een spel. Uiteindelijk is hier de slot game genaamd Hulk Hogan Hulkamania uit voort gekomen.

Voor ieder wat

Ook al heeft Endemol Games met al zijn games eenzelfde achterliggende marketinggedachte, ze zijn wel in drie subcategorieën te verdelen. De eerste groep games moet fans en geïnteresseerden weten te amuseren zonder grote eisen te stellen. Het maakt niet uit hoe goed je bent of hoeveel geld iemand te besteden heeft, waardoor het voor een brede groep toegankelijk is. Bij deze categorie wordt geen geld verdiend aan de dikte van de portefeuille van de speler, maar enkel door reclame die zich op dat moment op de pagina bevindt. Spelers komen terug naar het spel, enkel voor de entertainende factor.

Een tweede vorm zijn de skill games waarin de behendigheid van spelers wordt getest. Deze spellen kennen een hogere moeilijkheidsgraad en weten te speler te fascineren vanwege de uitdaging. Vandaar ook dat niet evenveel mensen hun weg vinden naar dit soort games als naar de eerste categorie. Hier staat wel tegenover dat liefhebbers van de uitdagingen vaker terugkomen en per speler meer geld besteden aan het spel. De derde categorie die Van der Meer ziet, zijn de gokspellen. Een kleine groep mensen speelt deze spellen en komt regelmatig terug vanwege de verslavende factor. Het tekort aan unieke spelers wordt goedgemaakt door de frequentie waarmee de spelers terugkeren naar het spel. Volgens Van der Meer kunnen de drie categorieën gezien worden als een piramide, waarbij de breedte de hoeveelheid bezoekers weerspiegelt.

Interactieve tv

Iets wat de Festival of Games-sprekers gemeen hadden, was de romantische blik naar de toekomst waarin iedereen zijn eigen technologische groeiwens durft uit te spreken. Ook Van der Meer heeft met zijn ervaring een beeld hoe spellen en shows uiteindelijk in perfectie harmonie elkaar kunnen aanvullen, in plaats van naast elkaar te bestaan als twee verschillende media. Een interactief allesomvattend medium. Inderdaad een romantische gedachte. Realistisch? Dat is nog maar de vraag, daarvoor moet Endemol Games nog een aantal stappen gaan zetten.

Een van de eerste veranderingen die Van der Meer graag zou willen zien, is dat kijkers vanuit de woonkamer deel kunnen nemen aan quizshows door middel van bijvoorbeeld een iPad. Op deze manier moet het passieve aspect van tv-kijken plaatsmaken door de speelse, actieve rol van een spel. Wanneer de speler in de studio een vraag heeft beantwoord, kunnen statistieken gelijk in beeld gebracht worden van alle kijkers die ook hun antwoord hebben gegeven. Ook ziet hij de toekomst in augmented reality (AR), waardoor makers van een tv-show extra mogelijkheden geboden wordt. Bezitters van een apparaat dat AR ondersteunt, kunnen hierdoor door middel van hun camera extra dingen te zien krijgen, maar blijft het programma voor de rest ook zonder een dergelijk apparaat te bekijken.