Elixir Studios Company Profile | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het zal je allicht opgevallen zijn dat Gamer.nl deze week in het teken staat van Republic: The Revolution. Om wat meer inzicht te geven in de mannen achter deze game zijn we gaan graven in de geschiedenis van Elixir Studios. Een veel terugkomende naam is uiteraard die van de oprichter: Demis Ha abis. In dit artikel zal je meer te weten komen over zijn prestaties en alles wat Elixir Studios zo intere ant maakt.Demis Ha abis

De Engelse oprichter van Elixir Studios is een waar genie. Op vierjarige leeftijd had Demis het schaken al onder de knie. Op twaalfjarige leeftijd haalde hij met dit spel al een wereldtitel binnen; hij wist alle leeftijdsgenoten te verslaan. Daarnaast speelde hij ook nog de spellen Shogi, Go en Diplomacy, waar hij tevens goede resultaten mee boekte. Vanaf 1998 tot 2001 (op de leeftijd van 21 tot en met 24 jaar) heeft hij allerlei medailles gewonnen op de Mind Sports Olympiads. Daarvoor kreeg hij de titel 'International Grand Master'.

Aangezien school vrij simpel bevonden werd ging Demis op zoek naar een 'bijbaantje'. Hij kwam op zijn zestiende terecht bij Bullfrog en werkte samen met Peter Molyneux als hoofdprogrammeur aan titels als Theme Park, Theme Hospital en Dungeon Keeper. Stuk voor stuk succesverhalen. Alleen Theme Park ging al drie miljoen keer over de toonbank.

Elixir Studios

Demis voltooide een studie informatica aan de Cambridge Universiteit en ontving daarvoor een 'Double First Cla Honours Degree', de hoogste ereonderscheiding die een universiteit in Engeland uitdeelt. Samen met zijn collega Molyneux ging hij in de tu entijd aan de slag bij het door Peter opgerichte bedrijf Lionhead. Daar werkte hij aan Black & White. Toch was Demis niet helemaal tevreden over het resultaat en hij besloot voor zichzelf te beginnen: Elixir Studios was geboren. Dit was in 1998 toen hij de leeftijd van 21 jaar bereikt had. Hij wist een aantal investeerders te strikken om aan drie nieuwe games te beginnen, Eidos was daarvan de grootste. Republic werd in die tijd voor het eerst gepresenteerd. Het doel van Elixir is om de beste creativiteit met de beste technologie te combineren en zo zeer bijzondere games te creëren die zowel commercieel als kritisch succesvol zijn.

Demis Ha abis

Elixir wil dus geen dertien in een dozijn, hersenloze zombieshooter maken maar unieke en diepe games ontwikkelen. Games zijn een vorm van kunst voor de heren en zo dient het ook benaderd te worden. In totaal werken er vijftig mensen in het kantoorgebouw in Londen (Camden). Deze mensen zijn stuk voor stuk experts die gewerkt hebben aan games als Theme Park, The Sims, Black & White, Dungeon Keeper (2), Homeworld, Colin McRae Rally en Speedball 2 om maar wat voorbeelden te geven. Zo ongeveer elk personeelslid heeft een academische opleiding achter de rug. Nieuw personeel wordt pas aangenomen als zes mensen de persoon in kwestie goedgekeurd hebben. Sinds de oprichting in 1998 is er nog maar één personeelslid vertrokken. Demis vindt dat iedereen in het bedrijf een eerlijke beloning voor zijn of haar werk moet krijgen, vandaar dat iedereen naast een salaris ook nog eens een deel van de opbrengst van de geproduceerde games krijgt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou