Eerst ontwikkelen voor iPhone, dan voor consoles | Gamer.nl

Eerst ontwikkelen voor iPhone, dan voor consoles | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De Finse studio Rovio Mobile werd in 2003 opgericht door drie studenten. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en heeft Rovio een flink portfolio met verschillende games voor onder andere de iPhone, met Angry Birds als de absolute topper. De game ging al meer dan tien miljoen keer over de digitale toonbank en daarmee is Rovio in één klap een hele grote speler in de industrie geworden.

En dat voor een ogenschijnlijk simpel spelletje: het doel van het spel is vogels zodanig te lanceren dat de eierenstelende varkens worden geraakt. De varkens schuilen in gebouwen die met een welgemikt schot uit elkaar kunnen vallen. Doordat de game gebruikmaakt van realistische physics, levert dat een verslavend spel op waarin behendigheid en denkwerk hand in hand gaan.

Door de toegankelijke en doeltreffende gameplay groeide Angry Birds al snel uit tot een absolute hit op de iPhone, waarna de game ook onder andere op Android en iPad verscheen. De volgende stap is die naar de consoles: Angry Birds werd enkele maanden geleden aangekondigd voor PlayStation 3, Nintendo DS en PSP, en vandaag kwam het gerucht naar buiten dat de game ook naar Xbox Live Arcade en WiiWare komt.

Zo’n multiplatformrelease zonder hulp van een uitgever is een consoledebuut waar veel ontwikkelaars alleen maar van kunnen dromen, maar Rovio draait hier zijn hand niet voor om. De studio zwemt inmiddels waarschijnlijk in het geld door de miljoenen downloads, dus kan wel een risico nemen. Bovendien is Angry Birds inmiddels uitgegroeid tot zo’n fenomeen dat de kans klein is dat de titel slecht gaat verkopen op consoles.

Het is de wereld op z’n kop. We zijn gewend dat games voor de ‘grote’ spelplatformen overgezet worden naar smartphones. Rovio bewandelt precies de tegenovergestelde weg. En dit succesverhaal is niet het eerste. Ook de Australische studio Firemint, voorheen vooral bezig met zwakke ports naar mobiele telefoons, boekt succes met een iPhone-game. Flight Control is al een paar miljoen keer gedownload op de iPhone en is inmiddels ook uit op PSN. Daarnaast komt de titel naar WiiWare en DSiWare.

Het wordt intere ant om te zien of veel ontwikkelaars in Rovio’s en Firemints sporen zullen treden. Veel zal afhankelijk zijn van hoeveel succes de studio’s behalen met hun overzettingen naar consoles, maar gezien de naamsbekendheid van Angry Birds moet dat niet zo’n probleem worden. Over vijf jaar de nieuwste Grand Theft Auto eerst op iPhone?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou