Allereerst is er de Game of the Year-editie van Fallout 3 uit oktober 2009, precies een jaar na de release van het origineel. De vijf uitbreidingen die in dat jaar werden aangeboden als digitale downloads werden bijeengeraapt en op de disc gezet. Fallout 3 is zonder uitbreidingen al tientallen, zo niet een kleine honderd uur speelbaar. Het spreekt dan ook voor zich dat de Game of the Year-editie er voor zorgt dat spelers hun afspraken voor een tijdje moeten afzeggen. Publieksfavoriet van de vijf uitbreidingen is ‘Broken Steel’, de  uitbreiding die de mogelijkheid geeft om na het uitspelen van de verhaallijn verder te spelen. Hoewel de Game of the Year-editie ondertussen voor alle platformen in de winkels ligt, was het even onzeker of dat PlayStation 3-bezitters van de content zouden kunnen genieten. In mei 2009 werd de stilte omtrent DLC voor de PS3 echter doorbroken en kwamen de eerste drie uitbreidingen uit. De laatste twee uitbreidingen werden vervolgens op alle platformen uitgebracht.

Ballad of the Lost

Een andere grote titel waarvan de uitbreidingen nu in de winkel liggen, maar dan niet als een Game of the Year-editie is Grand Theft Auto IV. De uitbreiding Episodes from Liberty City bevat zowel The Lost and Damned als The Ballad of Gay Tony op één schijfje. Hoewel men beide episodes digitaal kan downloaden, is het voordeel van de discversie dat GTA IV niet noodzakelijk is om te kunnen spelen. We kunnen nu misschien genieten van de twee episodes, maar het leek er even op dat de tweede uitbreiding er niet eens zou komen, laat staan een disc met de content.

Terug naar het moment dat Grand Theft Auto IV in de winkels komt te liggen. Positieve kritieken van de vakpers, hoge verkoopcijfers en gamers die niet konden wachten op de eerste DLC voor de game. Bezitters van de Xbox 360-versie van de game hadden geluk, zij konden de eerste gloednieuwe episode downloaden. PlayStation 3- en PC-bezitters waren minder fortuinlijk, zij moesten lijdzaam toezien hoe hun vrienden of vriendinnen de eerste episode mochten spelen. Toen Rockstar begon met het ontwikkelen van de eerste episode liet Jeronimo Barrera, vicepresident van Rockstar, weten dat het uitbrengen van de episodes “een experiment” was. Of er wel of niet een vervolg zou komen op de eerste episode, zou afhangen van het succes. Men vreesde destijds dat er niet genoeg mensen de mogelijkheid hadden om de content online te downloaden op de Xbox 360. Hoewel er nog een tweede episode verscheen, bleek de vrees voor tegenvallende verkoopcijfers gegrond. “De episodes kwamen veel later uit dan GTA IV zelf en hierdoor kon er geen voordeel meer behaald worden uit de originele reclamecampagne worden behaald”, aldus Ben Feder van Rockstar.



In plaats van op te geven werd door Rockstar bekendgemaakt dat er een bundel uit zou komen met de twee episodes voor zowel de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Deze keer niet alleen voor de digitale downloaders onder ons, maar ook voor de mensen die liever een echt exemplaar op de plank willen hebben. En laten we de groep mensen die de keuze tussen digitaal downloaden en een fysiek exemplaar niet eens kunnen maken, niet vergeten. Er zijn namelijk nog meer dan genoeg mensen die hun consoles of PC niet op internet hebben aangesloten. Het doel van Rockstar was om voor iedereen de content beschikbaar te maken, of diegene nu een PC, PlayStation 3 of Xbox 360 en wel of geen internetverbinding op zijn gameplatform heeft. Het bereiken van een grote groep en toch minstens een paar maanden in de schappen liggen in de lokale gamewinkel waren de reden.

Grenzen verleggen

Een andere uitgever die een fysiek exemplaar van hun DLC uitbracht is 2K Games. Zij zetten recentelijk de eerste twee uitbreidingen van Borderlands, The Zombie Island of Doctor Ned en Ned and Mad Moxxi’s Underdome Riot, uit op een schijfje. Verschil met de bundel van Rockstar is echter wel dat de originele Borderlands disc nodig is om de DLC te spelen. Waarom vonden zij het eigenlijk belangrijk om de content op een disc uit te brengen? “Het segment consumenten die hun consoles niet op internet hebben aangesloten is dermate groot, dat we hebben besloten om de eerste twee uitbreidingen op disc uit te brengen”, aldus Jean-Paul Hardy van 2K Games. Hoewel vooralsnog enkel de eerste twee uitbreidingen op disc zijn uitgekomen, gaat het principe van “stem met je portemonnee” hier waarschijnlijk op. Als de verkoopcijfers hoog genoeg zijn, komen de volgende uitbreidingen ook wel in de schappen te liggen.

Ten slotte is er dan nog de Game of the Year-editie van Little Big Planet. Het was lange tijd onzeker of deze editie ook in Europa zou verschijnen en we hebben er dan ook ruim een half jaar op moeten wachten. Sony, uitgever van Little Big Planet, heeft in totaal voor ongeveer dertig euro aan downloadbare content toegevoegd. Zo is het mogelijk om de sackboy aan te kleden met zestien nieuwe kostuums, zijn er drie nieuwe stickersets toegevoegd en staan er achttien exclusieve nieuwe community levels op de disc. Vooral voor mensen die Little Big Planet nog niet in hun collectie hebben is deze Game of the Year-editie een aangename verrassing. Maar wees op je hoede: eenmaal kennisgemaakt met de wereld van downloadbare content, willen velen alsmaar meer. DLC heeft een verslavende werking, en dat nieuwe kostuum staat toch wel erg mooi.