Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Een bezoek aan Need for Speed-studio Ghost Games

“Er komt echt geen Need for Speed van Criterion meer”

Geschreven door Joe van Burik op
Allerlei ontwikkelstudio's hebben door de jaren heen aan Need for Speed mogen werken. De naam Black Box zal bij velen een belletje doen rinkelen, en anders doet Criterion dat wel. Van beide studio's is weinig tot niets meer over. De laatste jaren is de verantwoordelijkheid voor de franchise geparkeerd bij Ghost Games – een formatie die speciaal is opgezet om Need for Speed weer vooruit te helpen.

Dat zouden we overigens niet direct zeggen, wanneer we de studio binnenlopen in de Zweedse stad Gotenburg. Op het eerste gezicht suggereert weinig dat hier echte liefde voor auto's en snelheid aanwezig is. Wie goed kijkt, ziet echter wel de nodige foto's van vooral getunede wagens, schaalmodellen en opvallend veel nog niet opgehangen ingelijste posters. Studiohoofd Marcus Nilsson, tevens executive producer van Need for Speed, verontschuldigd zich daarvoor – hij en zijn team hebben pas enkele maanden geleden hun intrek genomen in dit gloednieuwe pand: “Iedereen hier heeft passie voor Need for Speed, en om de franchise weer spectaculair te maken. Daarop heb ik de mensen uitgekozen. Ook al ben je de beste ontwerper of programmeur die er is, zonder passie kun je niet de beste game maken.”

Hoogtepunt

Ghost Games werd in 2011 opgericht als EA Gothenburg. Nilsson, binnen EA groot geworden als producer bij DICE voor diverse Battlefield-games, werd aangewezen als leider: “De release van een nieuwe Need for Speed was elk jaar voor mij een hoogtepunt. Ik heb vooral goede herinneringen aan Underground, Most Wanted en Carbon. Na Battlefield mocht als producer werken aan het Need for Speed-uitstapje Shift II: Unleashed, met Slightly Mad Studios. Kennelijk deed ik iets goed, want vervolgens mocht ik Ghost Games oprichten.”

De nieuwe studio (die in november 2012 werd omgedoopt tot de huidige naam) kwam er vooral om maximaal gebruik te kunnen maken van EA's Frostbite-engine, zonder kennis buitenshuis tentoon te hoeven spreiden. Nilsson: “Het kwam goed uit dat net in die periode DICE verhuisde van Gotenburg naar Stockholm, maar een aantal hardcore engineers hier bij hun families wilden blijven. Die technische knowhow hebben we toen gelijk in huis kunnen halen.”

Ook al ben je de beste ontwerper of programmeur die er is, zonder passie kun je niet de beste game maken

In totaal werken er ongeveer honderd mensen bij Ghost in Gotenburg, die worden geholpen door twee teams van twintig in Roemenië, waar vooral technische ondersteuning wordt geboden, en het Britse Guildford. Maar wacht even, zat Criterion daar niet ook? “Veel mensen in onze Britse afdeling hebben een verleden bij Criterion”, legt Nilsson uit. “Daar wordt vooral gewerkt aan alles rondom video en cinematografie in onze games. Verder kunnen we zo een aantal goede mensen vanuit Groot-Brittanië laten meewerken zonder dat ze naar Zweden hoeven te verhuizen.”

Burnout

De meest bekende Criterion-medewerker die wél de overstap naar Gotenburg maakte, is creative director Craig Sullivan – enigszins bekend van z'n stekelige kapsel en podiumoptredens tijdens E3- en Gamescom-presentaties: “De allereerste Need for Speed-game inspireerde me om in deze industrie te gaan werken. Ooit was ik grafisch vormgever, daarna kwam ik via een rol als tester terecht bij Criterion. Na Burnout Paradise vertelde toenmalig creative director Alex Ward dat we aan de slag mochten met Need for Speed. Met Hot Pursuit en Most Wanted hebben we leuke, toegankelijke racegames gemaakt die de franchise eer aan deden.”

Die delen maakten dusdanig veel indruk dat bepaalde groepen fans nog steeds roepen om een nieuwe Need for Speed van Criterion. Maar dat zal toch echt niet meer gebeuren, legt Sullivan uit: “Criterion zou dat na Most Wanted in 2012 wel doen, terwijl Ghost Games al bezig was met opvolger Need for Speed Rivals. Ik kende Marcus al een tijd en kwam in Gotenburg langs om eens mee te kijken. Voor ik het wist, werkte ik zelf mee als creative director en verhuisde ik naar Zweden. Vervolgens besloot Criterion om voor een veelvoud aan redenen niet meer aan Need for Speed te werken. De studio kromp vervolgens enorm in en ging aan nieuwe spelconcepten werken. Er gaan nog steeds samenzweringstheorieën rond over Criterion en Need for Speed, maar dit is gewoon hoe de ontwikkeling van games tegenwoordig werkt.”

Merklading

De toekomst van Need for Speed is dan ook puur en alleen in handen van Ghost Games. Mede daarom viel het zo op dat er in 2014 geen nieuw deel verscheen – er was geen alternatieve studio om een nieuwe Need for Speed te produceren. Dat tussenjaar werd echter genomen om een betere opvolger te kunnen maken van Rivals, het debuut van Ghost Games, dat nogal oppervlakkig was en tekort schoot qua technische structuur. Nilsson: “Toch zou ik 'm succesvol noemen, gezien de taak die we hadden. De game móest af zijn voor de lancering van de PlayStation 4 en Xbox One – dat was belangrijk voor het merk Need for Speed. En het was wel een vermakelijke game, die ons als ontwikkelaar veel geleerd heeft over hoe we Need for Speed beter kunnen maken.”

Daar wordt nu hard aan gewerkt met de game die in november van dit najaar verschijnt, waarin de terugkeer naar tuning en een door personages gedreven verhaal met veel video's centraal staan. Maar ook een sterke nadruk op online gameplay en contact binnen de community. “We hebben veel onderzoek gedaan om tot die game te komen. We hebben zelfs een jaar extra de tijd kunnen nemen. En na deze game gaan we gewoon weer door. Het is mijn streven om een game te maken die precies weet wat het wil zijn, een sterk merk belichaamt en mensen veel langer bezig houdt dan een paar dagen na de release. Het moet de levens van spelers vullen met de passie die wij in de ontwikkeling steken. En we zijn nu goed op weg om die game te maken."

De nieuwe Need for Speed verschijnt op 5 november voor PlayStation 4 en Xbox One en volgend jaar op pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Lead designer Guild Wars 2 naar Amazon Game Studios Telltale´s Back to the Future krijgt release op PS4 en Xbox One
3

Reacties op: Een bezoek aan Need for Speed-studio Ghost Games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Komt er trouwens nog een demo van dit deel, ik heb hem in pre order staan maar twijfel nog steeds en een demo zou me over de streep kunnen halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • R-TAK

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Een tijd geleden kon je je inschrijven voor de closed beta, die is vandaag begonnen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Aan mee gedaan maar kreeg niks, btw is tie te spelen via EA access want voor de X1 heb ik een kaart liggen voor een gratis maand.

    Thx btw voor de reactie.


    Edit, LOL ik geen drol maar me zoon wel dus die gaf de code aan mij :).

    Ga hem gelijk downen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.