Door Yarno Ritzen en Rob de Groot

Age of Empires 3 (PC)

Samen met de Command & Conquer reeks is Age of Empires zo ongeveer de grondlegger van RTS-games zoals we ze nu kennen. Bijna elk strategiespel heeft wel iets van deze franchises 'geleend'. Natuurlijk kon een derde deel in de Age of Empirereeks dan ook niet uitblijven. De fans hebben er jaren op moeten wachten, maar het lijkt alsof het ze die tijd niet voor niets hebben drooggestaan. Toen de eerste screens vrijkwamen moest menig gamer al de kwijl van zijn toetsenbord halen. In dit nieuwe deel is de New World, oftewel de huidige Verenigde Staten, aan de beurt om veroverd te worden. Indianen, buffels, huifkarren, maar ook de Burgeroorlog en wapens uit de Industriële Revolutie zullen hun opwachting maken in Age of Empires 3. Zolang de klassieke gameplay van de eerdere delen ook weer behouden blijft, kán dit eigenlijk niet mis gaan. De E3 zal ons hoogstwaarschijnlijk meer vertellen.

Uitgever: Microsoft Ontwikkelaar: Ensemble Release: NB Anno 1701 (PC)

Anno vorige eeuw verscheen het eerste deel in de Anno reeks, Anno 1602. Een paar jaar geleden verscheen de glansrijke opvolger Anno 1503, en nu is het tijd voor Anno 1404. Ehm.. 1701. Anno 1701 borduurt voort op de succesvolle formule van kolonisatie, handel, oorlog en stadsmanagement. Met 1701 maakt ontwikkelaar Related Designs de stap naar 3D. Uitgever Sunflowers pompt 8 miljoen in de ontwikkeling van het spel, wat Anno 1701 tot een der duurste projecten van Duitsland bombardeert. De nieuw ontwikkelde 3D engine moet de speler in de wereld van Anno onderdompelen d.m.v. zeer gedetailleerde eilanden rijk aan planten, dieren en grondstoffen. Het is nog onbekend waar de kolonisatie plaats zal vinden. Sunflowers wil dit derde deel tot het ultieme Anno spel maken en gaat in op de feedback van meer dan 70.000 geregistreerde Anno fans. Hopelijk zal er op de E3 meer verschijnen over deze titel dan de paar screenshots die totnogtoe vrij gegeven zijn.

Uitgever: Sunflowers Ontwikkelaar: Related Designs Release: Q4 2006 Blitzkrieg II (PC)

CDV maakt enige jaren geleden furore met Sudden Strike en is sindsdien het produceren van spellen omtrent de Tweede Wereldoorlog nog niet moe. Gelukkig maar, zolang ze van het realistische niveau blijven zoals we van ze gewend zijn. Blitzkrieg II vormt geen uitzondering en duwt de speler opnieuw in de rol van generaal tijdens WOII.

Blitzkrieg II biedt drie grote campagnes aan het hoofd van het Soviet leger, de troepen van de VS of de Duitse krijgsmacht. Gebruik een grote variatie aan oorlogstuig, plan je missies en roep op het juiste moment versterkingen om te zegevieren. Beheers treinstations om versterkingen over de rails te ontvangen of pik een vliegveld in voor luchtsteun. Denk aan je manschappen bij het nemen tactische beslissingen, je zult ze in de beslissende gevechten weer hard nodig hebben. Promoveer ervaren soldaten en laat ze je troepen naar de overwinning leiden. Dit is alles wordt weergegeven in de nieuw ontwikkelde 3D engine. Handig gebruik van de meer dan 250 verschillende units staat voorop in het behalen van victorie op een van de vele kaarten. De Filippijnen, Moskou, Stalingrad, de Ardennen, vrijwel iedere grote veldslag moet dunnetjes worden overgedaan.

Uitgever: CDV Ontwikkelaar: Derelict Studios Release: Q3 2005 Company of Heroes (PC)

Ondanks dat het aantal Tweede Wereldoorlog-doden in gamesland ondertussen al vele malen hoger ligt dan het toch al absurd grote aantal doden dat écht gestorven is, komt Relic Entertainment met het Tweede Wereldoorlogspel Company of Heroes. Relic, dat bekend is van de toppers Homeworld en Warhammer 40.000: Dawn of War, zal op de E3 meer info vrijgeven over Company of Heroes. Het spel zal draaien op Relic's eigen Essence engine, die zowel mooie graphics als realistische physics op je scherm tovert.

In het spel heb jij het commando over Able Company, waarbij je de landing in Normanië van dichtbij meemaakt. Daarna voeren de gevechten je door Frankrijk en de rest van Europa, tot in Duitsland toe. De soldaten van Able Company zijn echter geen kanonnenvoer, ze worden beïnvloed door dingen als angst, moed en heldendaden. Offer ze dus niet te snel op, want voor je het weet vluchten ze de andere kant uit. Het meest opzienbarende aan Company of Heroes is echter de physicsengine, die de speler in staat stelt elk willekeurig gebouw om te vormen in een hoopje puin. Zo kan je je tegenstander bijvoorbeeld de weg versperren of jezelf een beter overzicht over de situatie geven. Dit is de eerste keer dat in een strategiegame de physics een belangrijk onderdeel zijn van de gameplay. Op de E3 zal dan waarschijnlijk ook heel wat virtueel puin te bewonderen zijn.

Uitgever: THQ Ontwikkelaar: Relic Release: NB Earth 2160 (PC)

2140, 2150 en nu Earth 2160. Voor de verwoesting van de Aarde in 2150 ontsnappen de drie hoofdfacties uit de eerste delen. Afzonderlijk richten zij ieder een stukje Mars in, tot het jaar 2160 wanneer er opnieuw onderlinge spanningen ontstaan. Daarnaast stuit de mensheid bij het betegelen van de Marsbodem op een buitenaards ras.

Earth 2160 biedt voor de luiere spelers een AI consultant. Deze kan tijdens het spelen het vechten waarnemen, waardoor de speler zich op basebuilding kan concentreren, of juist omgekeerd. Resources bestaan uit water, metaal en kristal en zijn op maar liefst 37 manieren te vinden. Zo is water te winnen uit een rivier, maar ook uit ijs of stoom. De singleplayer campagne alleen al zal 150 uur moeten beslaan. Multiplayer potjes zijn op te slaan door de host om later verder te spelen. Een gemiddelde pot zou vijf (!) uur moeten duren, waarbij spelers ook na het starten kunnen inloggen en een basis opzetten. Iedere unit heeft een inventory, helden kunnen in level stijgen en er zijn volledig zelf ontworpen units te creëren. Via jumpgates zijn meerdere planeten te bereiken, zodat de strijd niet ophoudt bij Mars. Hopelijk zien we op de E3 meer van deze schoonheid in ontwikkeling!

Uitgever: Deep Silver (EU) Ontwikkelaar: Reality Pump Release: Q2 2005 Heroes of Might & Magic V (PC)

Nog een klassieker waar we gedurende deze E3 hopelijk meer over te weten komen: Heroes of Might & Magic V, het vijfde deel alweer in de reeks. Dit is het eerste deel dat niet door 3DO uitgegeven wordt, omdat het failliet is. UbiSoft heeft de licentie voor de franchise opgekocht en heeft de ontiwkkeling uitbesteed aan het Russische Nival, bekend van onder andere Etherlords. De turn-based strategiereeks verandert echter van uiterlijk in het nieuwe deel. Zo zal alles volledig in 3D zijn en zou de A.I. er behoorlijk op vooruit zijn gegaan. Nu maar hopen dat de oude Heroes of Might & Magic-feel ook door de nieuwe ontwikkelaar en uitgever behouden kan blijven.

Uitgever: Ubisoft Ontwikkelaar: Nival Release: Q1 2006