Terwijl 's werelds grootste gamesbeurs al over 2 uur begint zit ik aan het randje van Los Angeles in een groot maar erg rustig internetcafe me voor te bereiden op drie volle dagen aan gaming goodness. Honderden nieuwe games, hardware en babes zijn weer het middelpunt van de belangstelling in deze tropisch warme omgeving.

Eergisteren had Microsoft al zijn mini-presentatie waarin een grote lading aan nieuwe Xbox games werden gepresenteerd, waarvan hopelijk een groot deel vandaag op de showfloor te spelen is. De meest gehypte games hiervan zijn natuurlijk Unreal Championship en de multiplayer opvolger van Halo, die beiden zijn voorbereid op Xbox Live, het multiplayer platform van de bekende console.

Vreemd genoeg is er veel reclame te vinden van Doom 3, waarvan ik te weten ben gekomen dat die NIET op de showfloor getoond gaat worden. In de e-mail die ik enkele weken terug ontving werd dan ook gemeld dat de presentatie van Doom 3 enkel aan 24 magazines wereldwijd werd getoond, waarvan wij een plek hebben weten te bemachtigen. Inderdaad, jullie eigen Gamers.nl komt deze dagen met een exclusief Nederlands verslag over 's wereld meest geheimzinnige 3Dshooter.

Maar goed...weer genoeg gebabbeld. Ik moet over een uur alweer op de beursvloer aanwezig zijn voor een dag vol met meetings en presentaties.

Hou de site goed in de gaten voor meer updates rechtstreeks van de showfloor....

UPDATE 23-05-2002 : Gisteren leek voor mij volledig in het teken te staan van 3Dshooters. Zo bleek (in tegenstelling tot wat de planning was) Doom 3 toch aan het grote publiek te worden voorgesteld. Gelukkig kreeg onze Maurice de kans om de enorme rij wachtende te omzeilen en in een speciale perspresentatie meer info te achterhalen over deze grafisch revolutionaire shooter. Verwacht snel een verslag. Zelf kreeg ik nog even de kans om een poging te wagen in World Of Warcraft, de massive online roleplaying-game van Blizzard. Buiten het feit dat er wat gevochten kon worden was er nog niet bijzonder veel te beleven, al zag het er grafisch allemaal wel erg sfeervol uit.

Mocht je in een wat agressievere bui zijn dan kon je ook vast wat proberen te hakken op NPC's, al was dit stuk van de engine en gameplay nog volledig in testfase en dus niet goed speelbaar.

Een World Of Warcraft voor de Xbox of PS2 werd trouwens stellig ontkend.

Maar liefst 3 Unreal presentaties waren er dit jaar! Zo maakte zowel Unreal 2 (PC), Unreal Tournament 2003 (PC) en Unreal Championship (Xbox) hun opwachting op de beurs. Deze laatste 2 versies waren trouwens praktisch identiek aan elkaar. Volgens Digital Extremes is vooral de gameplay voor Championship aangepast om goed met de Xbox controller te werken. De bediening blijkt trouwens voor een groot deel identiek aan Halo. Legend was zo vriendelijk om een uitgebreide show te geven van Unreal 2. Hierin zagen we enkele van de missies die een aantal leuke tweaks hebben gekregen. Zo krijg je in één van deze missies opdracht om een ruimteschip te verdedigen. In plaats van tientallen units op je bord te krijgen, heb je de beschikking over enkele verdedigingsmiddelen zoals laserkanonnen en muren, die je het verdedigen een hoop kunnen helpen.

Meer hierover later...

Het zal je ondertussen ook zijn opgevallen dat deze pagina nog wat kaal is en zullen we dus vandaag de nodige foto's maken van de stands, games ..en ofcourse boothbabes.

Vandaag staat voor ons volledig in het teken van de Xbox-games, Ubisoft's line-up, Codemasters, Take 2 en Nintendo. Daarnaast hebben we nog wat leuke dingen te melden over de nieuwe Roller Coaster Tycoon, Asherons Call, Stuntman en meer.

Stay tuned voor pics en meer info...

UPDATE 24-05-2002 : Het is alweer de derde dag in de E3 marathon van games, babes en vermoeide benen. Voor Gamers.nl is deze dag gevuld met een aantal erg spicy titels waaronder de volledige line-up van LucasArts en de games voor Playstation 2 en Nintendo. Hieronder hebben we alvast een kort voorproefje geplaatst van enkele van de titels die ik gisteren te zien kreeg. Ubi does Unreal

De Unreal-engine doet nu nog niet bepaald veel gamers aan de uitgever en developer UbiSoft denken. Toch liet de Franse firma deze E3 maar liefst 3 grote games zien gebaseerd op de bekende (en vernieuwde) 3D-engine van Epic. Een van deze grote titels is natuurlijk het veel besproken Splinter Cell, een spel dat sinds kort Xbox exclusive is en mede door Microsoft groots zal worden gelanceerd.

Splinter Cell is een spel dat op het eerste gezicht sterk doet denken aan een mix tussen Hitman en Metal Gear Solid 2. Zo speel je ook hier een elitaire commando die het nodige sluip en schietwerk verricht in 3rd person. De wereld waarin het op Tom Clancy's gebaseerde spel zich afspeelt is gevuld met prachtige dynamische lichteffecten en staat voor mij genoteerd als grafisch een van de meest spectaculaire games op de E3. Een andere shooter met een frisse inval is XIII, een non-hardcore shooter gebaseerd op de bekende comic. In dit spel speel je een personage op zoek naar je eigen identiteit. De enige houvast die je daarbij hebt is een tatoeage met de tekens 'XIII'. Door middel van flashbacks krijg je steeds meer te weten over jezelf en worden nieuwe missie-objectives duidelijk. De grootste nieuwigheid van XIII is het feit dat de makers een volledige cellshaded technologie over de Unreal 2 engine hebben geplaatst. Hierdoor is het spel ook absoluut niet herkenbaar als een Unreal-technology game, maar heeft het spel een volledig unieke comic-look. Geluiden van tegenstanders worden begeleid door tekstbalonnetjes en wanneer je iemand hard op het hoofd slaat zie je de bekende 'KLABAM!' in een tekstwolkje erbij. Gecombineerd met de Jet Set Radio-stijl graphics geeft dat een unieke sfeer.

Een leuk feit is trouwens dat elk object in het spel wel als wapen te gebruiken is. Stoelen en flessen...ze slaan allemaal even lekker weg op je tegenstander.

Het laatste Ubisoft spel gebaseerd op de Unreal 2-engine is Rainbow Six: Ravenshield. Zo ziet de engine er letterlijk vele malen beter uit dan zijn voorgangers en heeft de kunstmatige intelligentie van vijanden een flinke upgrade gekregen.

Liefhebbers van het genre kunnen zich ditmaal (eindelijk) verheugen op een mogelijkheid het wapen te zien waarmee je schiet. Dit is naar keuze aan- en uitschakelbaar. Leuke SWAT tools zoals de mogelijkheid om te spiegelen zitten helaas niet in het spel, iets wat er vanwege de snelheid van het spel uitgehaald zou zijn.

Tot slot was er veel aandacht voor 2 projecten van Michel Ancel, de bedenker van het grappige en enorm geliefde karakter Rayman. Rayman 3 was al volop te spelen op de E3 en deed duidelijk een stuk minder zoet en lief aan dan zijn voorganger. Zo ligt het accent al een stuk meer op het bevechten van andere beesten en heb je op sommige punten de beschikking over upgrades. Deze upgrades zijn vaak nodig om bepaalde plaatsen in de levels te bereiken.

Tot alot is er nog altijd een hoop aandacht besteed aan de humor in het spel en zijn de befaamde mini-games nog steeds aanwezig. Zin om met een ruimteschip door gigantische gangenstelsels te vliegen? Rayman 3 lijkt het te hebben. Eentje die ik zeker in de gaten zal houden.

Het ander veelbelovend project van Ancel is BG&E (werktitel), een spel waarbij je niet enkel door levels rent, maar ook met behulp van een hovercraft en vliegtuig door uitgestrekte landschappen vliegt en vaart. Het klinkt allemaal wat simpel, maar de graphics en unieke Ancel sfeer doet vermoeden dat we met een erg artistieke en grafisch spel te maken krijgen. Hoe het met de uiteindelijke gameplay zit, was in deze vroege versie nog wat moeilijk te voorspellen. Voor deze E3 ligt de 'game-power' sowieso wat meer bij de groeiende uitgevers. Ook Codemasters was namelijk aanwezig met een indrukwekkende line-up, waarbij duidelijk was dat een aantal titels flinke vooruitgang hebben geboekt in het afgelopen half jaar. Een van deze spellen is Project IGI 2 die sinds de laatste screenshots mooie belichting heeft gekregen en zich gameplay-wise kan meten met andere toppers op de beurs. Wie op zoek is naar een echte commando-stijl zit, lijkt met IGI 2 goed te zitten. Verwacht hier een uitgebreider verslag over zodra we de nieuwste build hebben gespeeld. UPDATE 25-05-2002 : Het is weer gedaan. Drie volle dagen van games, interviews, presentaties en meets zijn voorbij en we hebben weer genoeg stof om de komende maanden over vol te schrijven. Gisteren bezochten we nog een aantal laatste presentaties en schreven we een kort verslag van de games die we daar te zien kregen. Eidos liet dit jaar veel games op de showfloor zien die van een verrassend goed niveau lijken. Zo was de laatste beta-versie speelbaar van Hitman 2, de strategische actie-game die tegelijkertijd voor zowel Playstation 2, Xbox als PC uitkomt.

Vooral de bediening heeft in Hitman 2 een flinke verbetering ondergaan waardoor het spel niet enkel erg lekker speelt op de PC, maar ook console-fanaten zich geen zorgen hoeven te maken om een omslachtige bediening die zo het probleem was in het eerste deel.

Wat mij persoonlijk nog meer verraste was dat Deus Ex 2 zowel op de showfloor als achter gesloten schermen te zien was. Al was er nog niets te zien van enig verhaal of dialoog, toch kregen we al een goede indruk hoe Ion Storm de Unreal Warfare engine zal gebruiken.

Eén van de grote sfeerpunten in het spel is de belichting. En in tegenstelling tot veel van de andere 3Dgames kan je objecten zoals lampen vrijelijk door kamers gooien. Hierdoor krijg je niet enkel een goede indruk van de revolutionaire dynamische belichting, maar laat ook de physics-engine (de bekende Karma technologie) zich van zijn beste kant zien. Gegooide objecten stuiteren realistisch door de omgeving en ketsen ook af op andere voorwerpen die ernaast nog aanwezig zijn. Deus Ex 2 lijkt alvast volop gebruik te maken van deze nieuwe technieken.

Op het strategische vlak waren we naast Ensemble's 'Age Of Mythology' erg onder de indruk van Pyro's project 'Praetorians', een spel dat vooral het accent legt op strategie in plaats van het bouwen van fortificaties.

Grafisch ziet dit spel er uitstekend uit en doet de speelwereld erg levend aan. De omgeving is gevuld met erg gevarieerde flora en fauna en in de bewegende speelfiguren ondekte ik geen enkele vorm van een patroon.

Wat het spel op gameplay-gebied zo uniek maakt, licht ik toe in een uitgebreider verslag.

Tot slot: We hebben je nu nog maar een beschrijving gegeven van een heel klein aantal van de games die we hebben gespeeld en gezien. Om recht te doen aan games zoals Doom 3, Freelancer, Age Of Mythology, Steel Batallion, DTM Race Driver, Unreal 2, Colin Mc Rae, Lord Of The Rings, Need For Speed 2 en nog vele andere toptitels zijn we nu bezig met een grootste E3 samenvatting die je begin komende maand mag verwachten. Stay tuned!