DRM, een noodzakelijk kwaad? | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Maar wat betekent DRM nu eigenlijk en, nog belangrijker, werkt het überhaupt wel als middel om downloaden tegen te gaan? DRM betekent letterlijk Digital Rights Management en omvat in principe alles wat ervoor kan zorgen dat een auteur (ontwikkelaar of uitgever) zijn product beschermt tegen kopiëren en illegaal gebruik. Dit vertaalt zich in de praktijk meestal naar een beperkt aantal installatiemogelijkheden, het controleren of de originele cd/dvd wel aanwezig is of dat er regelmatig verbinding wordt gemaakt met een server om zodoende de productsleutel te controleren.

In veel gevallen wordt slechts de 'casual' gamer aangepakt. Even je cd'tje uitlenen aan de buurjongen zit er niet meer in en ook even een kopietje branden voor je achterneef wordt op deze manier erg lastig gemaakt. Maar je achterneef weet zelf waarschijnlijk heel goed hoe de huidige nieuwsgroepen en bittorrents werken, dus laat dat kopietje maar zitten. Een game met DRM wordt vaak binnen enkele dagen na de release, of daarvoor, al gekraakt en zitten handige gamers al vrij snel te genieten van een illegale versie. En in het geval van bijvoorbeeld Spore is de gekraakte versie in feite een fijnere versie voor de eindgebruiker, juist door het ontbreken van DRM.

De prins heeft geen DRM

Ubisoft heeft ervoor gekozen om Prince of Persia niet met DRM uit te rusten. Dit zou volgens sommigen (waaronder Ben Kuchera van Ars Technica) betekenen dat Ubisoft op zoek is naar een excuus om toekomstige games wel met DRM uit te rusten. Wordt Prince of Persia namelijk ma aal illegaal verspreid, dan zou dat precies in de kaarten van Ubisoft spelen. Maar je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken. Ubisoft sloeg de plank namelijk tot twee keer toe gigantisch mis bij A asin's Creed (het spel maakte constant verbinding met een server, waardoor gamers soms genoodzaakt waren om hun verbinding te verbreken om het spel te kunnen spelen) en Rainbow Six Vegas 2 (gamers die het origineel via het internet kochten, werden door Ubisoft geadviseerd om een crack te downloaden om zodoende het spel zonder cd te starten). Door deze twee mi ers heeft het bedrijf weinig krediet opgebouwd bij de achterban met het DRM-verhaal, wat ook een reden zou zijn om ditmaal af te zien van de beveiliging.

Toch ziet Kuchera dat anders. Hij denkt dat Ubisoft opzettelijk geen DRM aan Prince of Persia toevoegt zodat ze later kunnen zeggen: “Zie je wel dat het niet werkt. We hebben de beveiliging weggehaald en we hebben geld verloren." Mi chien dat Kuchera geen fan is van DRM, maar het is wel erg pe imistisch om een ontwikkelaar te veroordelen voor iets waarom gamers vragen. Het zijn juist de dingen die uitgevers wel doen waar je jezelf als gamer boos om kunt maken. Na de release van Spore bijvoorbeeld, kreeg DRM weer de volledige aandacht. Spore werd namelijk op dusdanige wijze beveiligd dat de legale versie slechts drie keer geïnstalleerd kon worden. De 'piratenversie' had nergens last van en binnen de kortste keren werd het spel dan ook veelvuldig gedownload. Het gevolg: de game voert de lijst met meest gedownloade games van 2008 met verve aan en haalde daarmee Crysis en A asin's Creed (beide in 2007 uitgebracht) in. Mi chien dat Electronic Arts daarom besloten heeft een patch uit te brengen waarmee Spore nu onbeperkt geïnstalleerd kan worden.

Maar is het zo fout wat uitgevers met DRM proberen te doen? VolgensCevat Yerli van ontwikkelaar Crytek niet. De man achter Crysis schathet aantal legale versies ten opzichte van illegale versies op ongeveer1:15. Verontrustende cijfers zijn, als ze blijken te kloppen. Feitblijft namelijk dat de PC als gamingplatform het zwaarst te lijdenheeft onder de praktijken van hackers en mensen die liever een gamedownloaden dan het daadwerkelijk te kopen. En games die alsPC-exclusieve titels worden uitgebracht zien op deze manier een flinkgedeelte van hun omzet in rook opgaan. Een goed excuus om je spel vanenige vorm van beveiliging te voorzien. Tel daarbij op dat slechts éénprocent van de gamers de game op meer dan drie PC's installeert en jezou haast denken dat gamers gewoon enorme zeurkousen zijn.

Cevat Yerli

Het verhaal van Yerli houdt volgens Tom Jubert, een medewerker vanGameShadow (programma dat automatisch zorgt voor andere patches), geensteek, want volgens hem ligt het aantal downloads een stuk lager danCevat Yerli doet vermoeden. Hij baseert zijn conclusie op het aantalgevonden illegale versies van games door middel van GameShadow, waarmeehij stelt dat de verhoudingen tu en de legale en illegale versie vanCrysis ongeveer op 7:3 (Groot-Brittannië) en 5:1 (Verenigde Staten)staan. Hoewel dit de schattingen van Yerli in een ander daglicht stelt,kun je ook bij deze cijfers een kanttekening plaatsen. Is het nietlogisch dat mensen die illegale games downloaden er niet voor kiezenhun games automatisch te patchen met een programma dat hun spel kanidentificeren als illegaal? Harde cijfers ontbreken jammer genoeg, maardat PC-games veel illegaal gedownload worden, staat buiten kijf.

Hoewel het logisch is dat uitgevers iets willen doen aan de diefstalvan hun games, lijkt DRM niet de juiste oplo ing. Iedere game met DRMis tot nu toe gekraakt en verschijnt toch wel op de torrent-websites.Doordat veel gamers een hekel hebben aan deze beveiliging werkt het deillegaliteit juist in de hand. Maar dat hoeft voor de uitgever geenreden te zijn om DRM maar helemaal weg te laten.

Sterker nog, games metDRM doen het ook uitstekend in de verkoop. In de al eerder genoemdedownloadlijst staat namelijk ook Far Cry 2. Alweer een game vanUbisoft, die net als zijn voorgangers werd uitgerust met DRM. De gameeindige op de negende plek en werd in twee maanden tijd bijnazeshonderduizend maal gedownload. Maar, in amper drie weken tijd wistde game zichzelf één miljoen keer te verkopen. Een gigantisch succesvoor Ubisoft en één van de redenen dat het bedrijf een flinkeomzetstijging tegemoet zag in dit jaar. Ubisoft gaf de game, doormiddel van een revoke-systeem (deïnstalleer de game en je krijgt eeninstallatie terug) een oneindig aantal installaties en omzeilde hiermeede kritieken waar DRM al tijden mee kampt.

Gabe Newell

Een ander argument dat DRM-haters vaak aanhalen is de vergelijkingtu en DRM en de beveiliging van Steam. Steam is een distributienetwerkvan Valve Software en is op dusdanige wijze beveiligd dat aangekochtegames alleen door de koper zelf gespeeld kunnen worden. Althans, viahet account van de koper, maar wel op meerdere PC's. Gabe Newell,president van Valve, strooit nog wat extra zout in de DRM-wonden doorte zeggen dat hij DRM maar 'dom' vindt. "Wat betreft het heleDRM-gebeuren zijn de meeste beveiligingen die zich op dit principebaseren gewoon dom. Het doel is om meer waarde aan een game te gevendoor de gamer een betere service te verlenen (maak het een spelermakkelijker door hem de mogelijkheid te geven om zijn spel waar enwanneer dan ook te laten spelen -red) en juist niet om een spel minderwaarde te geven door matige service te verlenen (mi chien dat eenspeler zijn spel kan spelen en mi chien ook wel niet -red)", aldusNewell.Toch bekijkt Newell het maar van één kant. Zijn geliefde Steam is ookniet waterdicht en games die worden aangeboden op Steam zijn net zogoed te kraken. World of Goo bijvoorbeeld, een indie-game die viaWiiWare en Steam wordt aangeboden, is slechts door tien procent legaalgedownload. De overige negentig procent bestaat uit illegale versies.Steam biedt dus allesbehalve een zekerheid voor de uitgever enontwikkelaar. Natuurlijk heeft Newell wel gelijk als hij zegt datontwikkelaars wel service moeten bieden en dat een game in principealtijd speelbaar moet zijn, maar dat moet niet ten koste gaan van deverkoopcijfers. Uiteindelijk bepalen die namelijk of de makers kunnenblijven doorwerken aan andere nieuwe games, bijvoorbeeld een vervolg.

World of Goo

Uiteraard heeft Steam één heel groot voordeel ten opzichte van gamesdie niet via internet worden aangeboden, en dat is de snelheid waarmeeiemand een spel kan kopen én spelen. Gamers downloaden waarschijnlijkook veel omdat het gemakkelijk is. Je hoeft niet door de regen en in derij voor de ka a te staan om je spel te kunnen spelen. Want ondanksdat Steam naar verhouding erg duur is (je betaalt voor een game zonderhoesje of boekje net zoveel als een winkelexemplaar) is het wel ergklantvriendelijk. Tegenover het toepa en van DRM, wat nietklantvriendelijk is en dus ook vrij nutteloos.

Toch zal DRM voorlopig nog wel even blijven, maar de vraag is hoelang?Gamers kopen steeds minder games in een winkel. En mede door foutiefgebruik van DRM door ontwikkelaars die hun spel op absurde manierenbeveiligen, wordt de animo voor een winkelexemplaar rap minder. Maartot die tijd willen ontwikkelaars wel het idee hebben dat hun softwareeen soort van beveiliging heeft. Dat Ubisoft daar nu één keer niet aanmeedoet, hoeft absoluut geen reden te zijn om de uitgever te betichtenvan dubieuze praktijken. Meer illegale downloads zal het vast nietopleveren, meer verkoop waarschijnlijk ook niet. Meer tevreden klantenechter wel. Wie we zeker niet zullen horen over deze zet van Ubisoftzijn de heren piraten die nu druk aan het downloaden zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou