De Origins van Dragon Age
BioWare werd beroemd als dé studio die pen and paper role-playing game Dungeons & Dragons opnieuw tot leven bracht op de PC. Oprichters en D&D-fanaten Ray Muzyka en Greg Zeschuk maakten games die niet alleen de spelregels goed digitaliseerden, maar ook het sociale, verhalende element van het rollenspel wist om te zetten naar boeiende teamleden en NPC's. Vrijwel jaarlijks bracht de studio een succesvolle D&D-game of uitbreiding uit, tot het team zin had in iets nieuws en de licentie verkocht.
De ontwikkelaars doken vervolgens op het Star Wars-universum (Knights of the Old Republic) en de Chinese cultuur (Jade Empire). Bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Tijdens de ontwikkeling van Mass Effect zat het team al te denken aan een nieuwe Dungeons & Dragons-game. Die licentie waren ze kwijt, maar dit gaf ze de gelegenheid om een honderd procent eigen high fantasy-franchise te starten. Een belangrijk woord om te onderstrepen voor dit verhaal.
Lead designer Mike Laidlaw sprak al over het meesterplan vóór de release van Dragon Age: Origins: “(…)wij zien dit meer als een intellectueel eigendom dan gewoon een spel. Ik bedoel, we hebben het eerste boek al uitgebracht, er komt een pen-en-papierrollenspel uit, en dat is het begin van de uitbouw (…)”. Dragon Age moest een mix worden van de wereld van The Lord of the Rings met de dodelijkheid van A Song of Ice and Fire (jaren vóór de boeken populair werden door tv-serie Game of Thrones).
De aderlating van Dragon Age II
Dragon Age: Origins werd precies het commerciële succes waar BioWare op hoopte. Dit was al helemaal goed nieuws voor uitgever Electronic Arts, die de studio het jaar daarvoor had overgenomen. Vervolgens ging het mis. De cijfers zijn onduidelijk omdat digitale (PC-) verkopen niet zijn bekend zijn gemaakt, maar Dragon Age: Origins verkocht naar schatting vier miljoen exemplaren. Dragon Age II? De helft.
Dat is behoorlijk pijnlijk, aangezien een succesvolle franchise meestal betekent dat je stijgt of minstens de fanbase behoudt. Het falen had twee hoofdredenen. Als eerste was Dragon Age II veel te kort en hergebruikte het te veel omgevingen. Mike Laidlaw draaide in zijn reactie tegen fans om de oorzaak heen: “Dit was geen opzet, en zeker niet 'gepland' maar iets dat gebeurde en aan gewerkt moet worden. (...) Als ik terugkijk, had ik eigenlijk gewoon stukken eruit moeten halen om herhaling te vermijden, maar dat was een moeilijke beslissing op dat moment.”
Wat meer helderheid krijgen we door een reactie van componist Inon Zur: “In tegenstelling tot eerdere titels van BioWare, was dit een spoedklus. EA wilde graag profiteren van het succes van Origins, dus het spel stond onder druk om snel uitgebracht te worden.” BioWare was nog lang niet klaar met Dragon Age II, maar moest het spel aframmen met de onderdelen die het had. (PS: Inon Zur keert niet terug voor Dragon Age 3: Inquisition) Maar EA is ondanks de verre van smetteloze reputatie niet geheel verantwoordelijk voor de aderlating van Dragon Age II.
Massa Effect
De tweede hoofdreden voor het falen was een miscommunicatie tussen BioWare en de eigen fanbase. Dragon Age: Origins is een klassieke, hardcore role-playinggame, ontwikkeld voor een volwassen publiek. Het spel werd ook op die manier in de markt gezet, met als hoogtepunt Wardens Quest: een professionele, live competitie om de hardcore moeilijkheidsgraad te onderstrepen. Dragon Age II werd echter gepromoot als een toegankelijke RPG, gestript van al die zogenaamd vermoeiende RPG-elementen als item-management en tactische gevechten.
De hardcore fans dachten dat EA de draak stak met de geliefde old school gameplay en lieten de game massaal liggen. Het waren echter de ontwerpers van Dragon Age zelf die het grote publiek wilden opzoeken. Mike Laidlaw is hier luid en duidelijk over in de BioWare-forums: “Als ik jullie ergens mee over de zeik ga krijgen, dan is het wel omdat ik nog steeds geloof in het toegankelijker maken van RPG's voor nieuwe spelers. (...) Gedeeltelijk omdat ik wil dat meer mensen Dragon Age spelen, gedeeltelijk omdat er veel verbeteringen in gameplay en design zijn geweest in de afgelopen 15 en we daar van willen leren.”
Hoewel deze uitspraak begrijpelijk het bloed bij core fans doet koken, heeft Laidlaw in principe geen ongelijk. Mass Effect 2 was het jaar voor Dragon Age II ook herontworpen (van RPG tot shooter) en die controversiële verandering werd door iedereen geaccepteerd. Het probleem was alleen dat bij Dragon Age II alle puzzelstukken náást hun plek vielen. De game werd gerusht, het bestaande publiek was de verkeerde doelgroep en Dragon Age II hing ongemakkelijk tussen twee designfilosofieën in.
Everyone expects the Dragon Age Inquisition
Al die problemen zijn nu echter opgelost. Of zo lijkt het in ieder geval. EA en BioWare hebben beide afgelopen jaren klappen gevangen. EA onder andere door de belachelijke gang van zaken rondom SimCity en Command & Conquer, BioWare door het makke einde van Mass Effect 3. EA heeft geleerd van zijn fout en BioWare een jaar extra tijd gepakt om aan de game te werken. Dragon Age 3: Inquistion is op dit moment volledig uitspeelbaar en alle gebieden zijn af, dus de studio heeft nog maanden om zich op details te concentreren. Niemand wil het op zijn geweten hebben om de Dragon Age-franchise te laten falen, anders loopt de uitgever miljoenen mis in toekomstige games, apps, boeken, DLC, goodwill en verdere merchandise (net als Mass Effect zal de fantasy-serie zeker niet stoppen).
BioWare heeft geluisterd naar de klachten en kern-RPG-elementen als item-management en tactische gevechten keren terug (levenspunten regenereren niet!). Door de overstap naar shooter-engine Frostbite, geeft BioWare niet meer het verkeerde signaal af dat het aan een old school Dungeons & Dragons-game werkt. Bijkomend voordeel is dat dat genre momenteel een indie opleving beleeft en old school fans niet meer zo afhankelijk zijn van Dragon Age als vijf jaar geleden. Iedereen die de prachtige beelden van Dragon Age 3: Inquisition ziet, weet nu meteen dat het een toegankelijkere RPG is dan Skyrim.
In Inquisition kunnen de spelers profiteren van de spanning en dilemma's die in de eerdere delen zijn opgebouwd. Naast de strijd tegen de Draken en andere monsters, moet het onvoorspelbare conflict tussen de Templar Order en Circle of Magi opgelost worden. Mysterieuze personages als Morrigan en Flemeth moeten nog steeds hun kaarten op tafel leggen. Daarbovenop komt Inquisition met het nieuwe Keep-systeem, waarin je forten moet veroveren en verdedigen. Deze feature belooft erg uitdagend en gevarieerd te worden, dus wij kunnen niet wachten om het eens in praktijk te testen. En een zwak einde? Dat hebben ze nu vast wel afgeleerd bij BioWare...
Reacties op: Dragon Age 3: Inquisition - Een herkansing voor BioWare
geert1
Als ik kijk naar het recente nieuws rondom SimCity en Battlefield 4, is EA druk bezig met damage control en het terugwinnen van het publiek. Voor die games komt dat nogal laat, en deze titels hadden nooit uitgebracht mogen worden in die staat, maar het kan positief zijn voor toekomstige games. EA heeft nu meerdere keren een keiharde reactie van gamers gehad over foute keuzes die ze maakten, en daar lijken ze eindelijk iets van te leren. Ze zullen niet snel veranderen in een echt goede uitgever, maar ze snappen nu wel dat ze franchises aan het verpesten zijn en dat dat geld gaat kosten. Die drijfveer kan positief uitpakken voor ons als gamers.
We hebben dit jaar twee kansen op een grote, goede, open wereld RPG, aangezien ook The Witcher 3 dit jaar het levenslicht moet gaan zien. Ik hoop dat ze beide episch worden.
Nicka187
Het veroveren en verdedigen van forten lijkt een beetje op het Ubisoft trucje. Het kan tof zijn of een herhalingsoefening worden.
Dat ze DA II toegankelijker wilde maken dat is duidelijk alleen zijn ze van het ene uiterste naar het andere gegaan. De casualisering van ME1 naar ME2 was veel subtieler.
Hoewel daarvoor bij mij nog altijd geldt dat ME1 veruit het beste deel in de ME franchise is.
Maar goed, ik ga DA III wel een kans geven. Maar gezegd moet worden dat The Witcher inmiddels de DA franchise voorbij is gestreefd. Ik kijk dan ook meer uit naar The Witcher 3 dan DA3.
Ichi
Overigens vind ik persoonlijk Mass Effect 3 een heerlijke game om te spelen en ben ik het niet eens met de afbranding die het heeft gekregen. Ja het einde is een enorme domper en ja de later toegevoegde beelden geven hier niet veel meer waarde aan, maar als spel van begin tot 95% in single player was gewoon episch.
Daarnaast hebben ze bij dit deel een dijk van een multiplayer mee geleverd. In het begin was ik sceptisch, maar ik speel het nog steeds en met super veel plezier. En ik ben niet de enige gezien ik altijd binnen 2 min al een party heb gevonden.
Gillian
Helaas is het team dat daar achter zat begonnen aan de geheime nieuwe BioWare game, dus Dragon Age 3 zal van hen weinig profiteren.
_insanity_
Ik ga deze game in ieder geval wel halen, vond deel twee namelijk niet geweldig maar ook weer niet zo slecht als sommige mensen schreeuwen.
rfsilent
Hybr1d
Dragon Age 1 heb ik ook tweemaal uitgespeeld. Dragon Age 2 was ik in de eerste stad al zat. De combat zat me te erg dwars.
Voor het verhaal zal ik het nog wel een keer doorspelen voor deel 3… Hoop dat EA het op Steam zet voor een mooi prijsje :/
Gillian
- De keuzes worden voortaan opgeslagen op een EA Origins cloud-server genaamd Dragon Age Keep. Je blijft dus alle beslissingen meenemen naar verdere games. Niet iedere keuze is echter nuttig voor BioWare om te gebruiken, dus ze plukken uit de massa aan keuzedata wat ze leuk vinden (als we in de beta komen, zullen we hier wel meer over delen)
- Flemeth en Morrigan zijn waarschijnlijk de enige karakters die altijd blijven terugkeren t/m deel X, maar in Inquisition zijn de terugkerende personages grotendeels beperkt tot cameo's die bij het verhaal passen (eigen speculatie: De helden van 't vorige deel zijn waarschijnlijk koningen die je nodig hebt in je oorlog) Varric en Cassandra zijn speelbaar.
PscldR4
Een toegankelijkere RPG dan Skyrim…
The One Raul
Origins spitste zich op de blight. Dragon Age 2 ging over een tijdsbestek van 3 jaar waar het begon op het hoogtepunt van de blight. Van Inquisition is bekend dat het na de periode van Dragon Age 2 plaatsvindt, wanneer het conflict tussen mages(Circle) en templars(Red templars) is losgebarsten.
Grote kans in ieder geval dat ook Leliana en Sandal ook terugkomen
serphilith
OT: Ik had nul problemen met DA2 en snap ook dat niet, gameplay voelde goed en story ook. Je moest Hawke heten, boehoe ( voor mensen die dat erg vonden!). Maar goed, gebieden die herhaalde vond ik slecht van ze dat wel!
water
wat ik alleen jammer vind is dat de release van inquisition helaas rond die van Destiny valt, al ga ik ze beiden zeker spelen.
TripleDad
TripleDad
ShadowX
Brinxter
Deze zal ik spelen, maar zeer zeker niet kopen.
Dit omdat ik me nog steeds genaaid voel met DA en ME3, vooral van dat laatste heb ik nog steeds een vieze smaak in mn mond.
magrb1e
De engine (toolset) maakt niet de game (zeker niet qua feel). Ik vind het jammer dat die hype er nog steeds in zit.
Caddoc
Nogal hypocriet wel inquisition Willem spelen maar niet Voort Willem betalen
ALS je echt consequent bent speed je het helemaal niet
Mausthemighty
Vroeger kon je ervanuit gaan, dat wanneer Bioware een spel uitbracht, het een goed, afgewerkt geheel was en kon je het spel zonder risico kopen. Na de teleurstellingen van ME3 en DA2 koop ik echter niks meer op basis van blind vertrouwen. Ik ga de reviews afwachten (zowel van spelers als de gamespers) en mocht het spel voldoen aan de verwachtingen en zich bewezen hebben, dan koop ik het pas.
RPGer
Ten tweede wijdt het artikel het falen van DAII aan een te grote overstap naar casual gameplay, maar prijst dan weer de beslissing om DAIII "toegankelijker te maken dan Skyrim" wat we uit een magere gameplay trailer mogen opmaken. Dus om juist de verwachting bij te stellen dat het wederom om een zeer toegankelijke game gaat, komt het nu wel goed?
Het probleem is veel groter dan een enkele titel. Daar Bioware eens de trendsetter was op het gebied van verhalende games met diepe gameplay zijn ze het spoor bijster geraakt, wat geheel in de lijn lag der verwachting na de overname van EA.
Ik geeft het artikel op één punt gelijk: We zijn niet meer afhankelijk van Bioware. Daar ik vroeger halsrijkend uitkeek naar alles wat de developer in de koker had zitten, genieten nu Wasteland 2, Pillars of Eternity en Divinity 3 mijn belangstelling.