Pongs probeert het klassieke spel niet opnieuw uit te vinden met schitterende driedimensionale vormgeving of door het gebruik van nieuwe besturingsmechanieken. Nee, de game maakt gebruik van dezelfde simplistische zwart-witte graphics, waarbij enkel de twee paddles, het balletje en een scorebord centraal staan. Met dit gegeven is het de ontwikkelaar gelukt om 36 verschillende versies te bedenken met ieder een eigen gimmick.

Het concept voor Pongs is ontstaan tijdens een vlucht van Griekenland naar Denemarken, waar Barr zichzelf uitdaagde om voor de landing tien variaties op Pong te bedenken. Al ruim voordat het vliegtuig in Kopenhagen aan was gekomen, had hij tien versies bedacht. In de overgebleven tijd wist hij nog eens vijftien varianten op papier te zetten. Van de ongeveer 50 spelmechanieken die de ontwikkelaar uiteindelijk bij elkaar wist te fantaseren, haalden 36 versies de cut toen de game enige tijd later uitgebracht werd.

Niet iedere versie is bedoeld als serieuze mechaniek. Een aantal van hen zijn eerder een parodie op bepaalde trends binnen gamedesign, zoals het overmatige gebruik van quick-time events (QTE Pong) en het continu belonen van de speler in de vorm van achievements (Trophy Pong). Andere versies zijn haast volledig onspeelbaar, zoals Schizo Pong en Epilepsy Pong. De meer interessantere heruitvindingen van Pong zijn spellen als Laser Pong, waarbij iedere speler de paddle van de ander kan beschieten, en 2D Pong, die je paddle ook naar links en naar rechts laat bewegen. Zelfs de ‘originele’ versie met draaiknoppen is aanwezig met Pong Pong.

Pongs laat zien dat een spel dat al veertig jaar bestaat zeker niet achterhaald hoeft te zijn in deze tijd. Het is het ultieme bewijs dat gameplay belangrijker is dan graphics. Pong is het meest simpele doch verslavende spel ooit bedacht en daar zijn we veertig jaar later nog steeds maar wat blij mee.

Pongs is gratis te spelen op de website van de maker.