Wat is je quest?

Bij het bedenken van Eye of the North, de eerste echte uitbreiding van Guild Wars, wilden we uitbreiden wat al goed werkte. Suffe en saaie quests eruit gooien en leuke en uitdagende nieuwe opdrachten erin. Om de Eye of the North voor spelers met de hoogste levels is, hoefde men geen rekening te houden met onervaren spelers en konden de quests veel meer diepgang bevatten.

Bij het uitdenken van de quests in de game zijn we uit gegaan van twee zaken. Allereerst wilden we dat beloningen ertoe zouden doen. Daarom hebben we ervoor gekozen om veel quests te belonen met nieuwe skills. Het tweede punt waarnaar we gekeken hebben is dat quests gevarierd en leuk moeten zijn. 'Breng x dit voorwerp'-quests die meer lijken op een fedex baan wilden we vermijden. We gingen zelfs zo ver dat op de deur van de quest designers een A4-tje was geplakt met de tekst: “Every time you make a fedex quest, Abaddon will feast on puppy eyes.” We hebben er naar ons idee voor gezorgd dat de opdrachten leuk en uitdagend zijn geworden. Zo zul je bijvoorbeeld in Norn, Asuran en het Dwergen gebied zul je mensen tegenkomen die het tegen elkaar opnemen in skill spelletjes en daaraan zul je ook kunnen deelnemen. In Norn kun je meedoen aan een echt vechttoernooi waarbij je het op kunt nemen tegen Norn Warriors en helden en slechteriken uit het spel.

De Asuran zijn een nieuw en zeer slim ras

 De slimmere Asuran hebben een eigen gemaakt spel dat Polymock heet. En ze vinden het meer dan leuk om je de regels uit te leggen. Polymock laat jou voorwerpen uit je inventory kiezen die je inzet tegen voorwerpen van de Asuran. Een gevaarlijk spelletje dus! Misschien is Dwergboxen dan meer jouw ding en kun je er met je knuistjes op los rammen.

Een andere verandering die we hebben doorgevoerd in Eye of the North is dat we alle quest wilden linken aan een van de groepen uit de Northlands. Wanneer je deze optionele quests voltooid zul je niet alleen veel ervaring opdoen, maar ook items, skills en goud verkrijgen evenals het vergroten van je reputatie. Deze quests hoef je niet te doen, maar het heeft natuurlijk wel zijn voordelen als je ze wel doet.

Dwergboxen en Polymock

Dungeon Redux

Wanneer je een dungeon ingaat en een quest begint, zul je niet doelloos in het donker rondlopen. Zo zul je gebruik kunnen maken van de mission map waarop je kunt zien waar je bent en waar je naartoe moet gaan. Spelers die hebben genoten van Sorrow's Furnace zullen dezelfde dynamische ervaring kunnen verwachten  en nieuwe NPC's en monsters tegenkomen. Elke dungeon zal zijn eigen verhaal vertellen en uiteraard zullen unieke items voor het oprapen liggen. Althans, na het verslaan van de monsters.

Norns houden wel van een goed potje vechten

Wat heb ik er aan?

Veel spelers hebben Guild Wars op een gehaaste manier gespeeld waarbij ze zo snel mogelijk het hele spel wilden doorkruisen. In Guild Wars: Eye of the North zullen we spelers die de tijd nemen voor het spel meer belonen. Dit is een van de redenen voor de PvE-only skills die we in Eye of the North introduceren. Deze skills zullen enkel in het roleplaying gedeelte van de game aanwezig zijn en niet bruikbaar zijn in het PvP spel. We zijn heel voorzichtig omdat we niet willen dat deze skills de balans in de game verstoren.

We hebben getracht met Eye of the North de speelervaring te vegroten en te verdiepen. De nieuwe uitdagende quests zullen hier zeker voor zorgen evenals diverse sidequests, dungeons en evenementen die gaande zijn in de wereld. Spelers kunnen in feite spelen zoals ze willen, wanneer ze willen en met wie ze willen. De game biedt voor elk type speler voldoende mogelijkheden.