Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Destiny

Destiny's ontdekte succes van komen en gaan

Hoe een gratis update Destiny redt

Geschreven door Simon Zijlemans op

Destiny’s gratis april-update is op papier net iets meer dan een formaliteit om een paar zaken aan te passen. Maar papier en praktijk zijn het niet altijd met elkaar eens. 

Destiny heeft een probleem: het is voor Bungie een ramp om nieuwe content toe te voegen. Ja, dit meerjarenplan begon anderhalf jaar geleden voortreffelijk. Perfecte schietactie, een nieuwe mijlpaal voor online gamen en een feilloze fundering met een blik op de toekomst; kon niet misgaan. Totdat de wittebroodsweken voorbij waren en het angstvallig lang stil bleef qua nieuwe content.

Wat bleek, de middelen waarmee Bungie content kan aanpassen of toevoegen zijn een ramp. Het verplaatsen van één tonnetje in één multiplayer-map duurt letterlijk dagen. Tel uit je winst als je grote veranderingen of daadwerkelijke nieuwe content door zou willen voeren. 

Destiny

En zo begon het grote kat- en muis-spel tussen een ontwikkelaar en zijn community. De ontwikkelaar wil zijn spelers continu aan het spelen houden, maar kan de vraag niet bijbenen. En de community wil graag blijven, maar ziet zich weken/maanden na elke grote update weer noodgedwongen vertrekken wegens een gebrek aan vers spul. 

Het voortbestaan van Destiny bedreigd

Die cyclus had Destiny dit jaar de kop kunnen kosten. Immers, echt nieuw spul zou er tussen The Taken King (september 2015) en de volgende DLC (september 2016) niet komen. En op The Taken King waren we eind 2015 al uitgekeken. Eén van de weinige redenen dat de community is blijven hangen, is voor de wekelijkse end-game PvP (Trials of Osiris) of omdat men het hoogste Light Level van 320 nog niet bereikt heeft. 

Destiny

Om dat laatste te kunnen bewerkstelligen, wordt verwacht dat je een keer of 70 de hard-modus van de Raid speelt. Iets dat weer te maken heeft met een onsympathieke manier van het upgraden van je gear. Een wapen van (bijvoorbeeld) Light Level 300 naar Light Level 320 brengen gaat middels zogeheten ‘infusion’; ofwel, het opofferen van een wapen dat een hoger level heeft.

Maar wie dat doet stuit op gemiddeldes, waardoor het upgraden van één stukje gear naar 320 soms wel twee of drie andere wapens van Light Level 320 kostte. Besef dat je dit voor negen verschillende typen wapens en armor moest doen om slechts één van maximaal drie personages naar het hoogste Light Level te krijgen en het moge duidelijk zijn: geen enkele speler is met een glimlach naar 320 gekropen.

En dan was er nog de dreiging van buitenaf: The Division. Ubisoft lanceerde een aantal weken terug de eerste échte concurrent voor Destiny op een moment dat de community snakte naar meer. Velen maakten de overstap en velen hebben ontzettend genoten van Ubisofts Tom Clancy-universum. Bungie’s grote geluk is ironisch genoeg dat het ontwikkelteam achter The Division wél snel kan schakelen en wél een rap schema voor verse content klaar had liggen. 

Destiny

Die nieuwe content bleek 12 april waardeloos. Het snelle schakelen bleek een recept voor updates vol glitches en bugs, waardoor een kakelverse community binnen zes weken al verscheurd en gefrustreerd op z’n gat ligt. Je hoorde het de Destiny-afvalligen denken: Als Bungie iets bracht, dan was het in ieder geval goed…. En laat dat nou net het moment zijn dat Bungie z’n fijnste update in tijden uitbracht.

Bungie snapt het - eindelijk

Met de april-update bewijst Bungie dat het geleerd heeft van anderhalf jaar lang aanklooien in het genre. De ontwikkelaar probeerde eerder de gretigheid van zijn community bij te benen, wat een onmogelijke taak bleek. En dus introduceerde het mechanics als infusion, met gameplay die dusdanig traag ging dat spelers wel moesten blijven hangen – het maakte niets uit of ze dat nu wel of niet van harte deden.

Afgelopen maand is eindelijk het omslagpunt bereikt. Het is niet de nieuwe Strike, de nieuwe stukken armor en wapens of de nieuwe uitdagingen in de Prison of Elders-modus die de sleutel zijn van het succes. Het is een tegemoetkoming naar de community toe. Het Light Level is verhoogd naar 335 en infusion werkt plotseling zoals de community zou willen. Een hoger wapen infusen op een lager wapen, betekent nu dat het lagere wapen direct het Light Level krijgt van het hogere wapen. Geen raar gedoe meer met gemiddeldes, maar krijgen wat je voor je gevoel verdiend dus. 

Destiny

Dat ene nieuwe spelregeltje zorgt ervoor dat de community sneller uitgekeken is op de nieuwe content. Talloze spelers zullen sneller het maximale Light Level behalen en Destiny weer wegleggen. Dat was voorheen Bungie’s ergste nachtmerrie, maar inmiddels begrijpt de ontwikkelaar dat het helemaal niet draait om het continu vasthouden van de community. Bungie ziet het inmiddels in: de cyclus van komen en gaan hoort erbij.

Het is niet erg als we ‘gaan’, het gaat erom dat we uiteindelijk weer ‘komen’. De sleutel van het succes zit verborgen in de manier waarop we Destiny wegleggen. Dat doen we nu met liefde en plezier, zonder frustraties over arbitraire regels die ons tegen wil en dank vasthielden. We gaan straks zeker weg. Maar we komen ook zeker weer terug – met liefde. Dankzij een gratis update in april die op papier weinig voorstelde. 

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Superhot vanaf begin mei beschikbaar op Xbox One Eidos introduceert het verhaal van Deus Ex: Mankind Divided
16

Reacties op: Destiny's ontdekte succes van komen en gaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    El Ninjo

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Goede update inderdaad! Ik ben één van de velen waar dit oa. stuk over gaat; ik heb the Division opzij gelegd en ben Destiny weer gaan spelen.

    Infusion werkt nu heerlijk, ik ben casual speler en binnen een weekje solo naar van 280 naar light level 299 gekropen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @El Ninjo

    Ga een avondje met ons mee en je zit op 320+

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    El Ninjo

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @unipro81 Rustaaagh! :) Ik heb geen haast, speel beide games nu af en toe, maar bedankt voor het aanbod. Marcellus_X is mn PSN id.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    haastnooit

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @El Ninjo lk heb Destiny nooit gespeeld maar ben er door het spelen van The Division wel achtergekomen dat het type game me wel ligt. Om nu nog in Destiny te stappen is denk ik niet handig dan kan ik beter wachten tot Destiny 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    El Ninjo

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @haastnooit Op moment van schrijven staat er nog altijd een demo van Destiny voor PS3 & PS4 in de store, welke je kan proberen.

    Vanilla Destiny voelde voor velen als een Alpha versie; onvolledig. Pas na meerdere updates en de laatste Taken King expansion kwam de game tot z'n recht.

    Klaagzang van velen(terecht imho) daar gelaten omdat Bungie voor vanilla Destiny & the Taken King expansion € 60,- vroeg, kan je alles samen nu voor een mooi prijsje op de kop tikken.

    Bungie heeft nog eea in petto voor Destiny voordat ze met een 2de deel komen ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Helemaal eens. De nieuwe update werkt fantastisch en heeft mij sinds TTK weer teruggehaald naar Destiny. Was blijven hangen rond de 298 en zit nu rond de 308. In een paar avondjes spelen. Het heerlijke is nu ook dat je ook gewoon anderhalf uur kunt spelen en toch het gevoel hebt dat je vooruitgegaan bent. Voorheen kon je tien uur op een dag grinden en werkelijk niks vooruitgaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @trekinbami

    Dito…320+ is geen probleem :) 'Gewoon prison of elders challenge mode'. Niks moeilijks aan en gegarandeerde 320+ gear :) Als jet met twee man meegaat die al 320+ zijn hoef je niet eens echt iets te doen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ll7

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Geniet nu nog erg veel van The Division, naar mijn mening wat simpeler te begrijpen dan destiny,kwa gear enzo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @ll7

    Serieus? Ik vind Division juist veel 'complexer' qua gear. Veel meer oldskool RPG dan Destiny. Helemaal als je kijkt naar je verschillende levels van electronics, etc. die je nodig hebt voor de perks op high-end gear.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Wat niet zo duidelijk is gecommuniceerd, maar wel degelijk zo werkt…is dat je drops ook veel beter zijn. Eerst was dat compleet random…maximaal 310 uit drops en enkel 310+ uit de raid, iron banner en trials of osiris…Nu dropt gear OVERAL tot 335+. Tot 330 uit packages (rank-up bij je faction bijv.) en tot 335 uit raid, challenge, exotic engrams, strikes, crucible, iron banner, trials…ofwel…spelen wat je zelf leuk vind om maximale gear te vinden…met als extraatje, dat je eigenlijk altijd gear krijgt die bij je uitrusting past…dus veel minder random.
    Dat, samen met infusion heeft een hoop opgelost voor een hoop spelers :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Paralize

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @unipro81 het gare in het begin was dat je gewoon groen kreeg uit epic engrams en had je het grote geluk dat t een setpiece was, was t voor een ander…! Due reden zorgde ervoor dat ik snel weg was. Taken king wel uitgespeeld nog maar toen the division uitkwam heb ik destiny van de schijf gegooid.
    Nu we klaar zijn in division, kriebelt t wel een beetje. Die 2 hardmodes en challenging clear je per dag met z'n 2en in een half uur. Incursion is alleen maar interessant voor de weekly.
    Heb hitman maar geïnstalleerd om wat te doen te houden en zoveel game ik niet eens :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Aeque

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Wat betreft het Destiny vs The Division verhaal kan ik het hier alleen maar mee eens zijn. Ik heb Destiny vanaf release gespeeld maar de manier waarop bepaalde dingen geregeld waren heb ik de Game vrij snel weggelegd en eigenlijk nooit de dlc aangeschaft want dat vond ik het niet waard. The Division heb ik met veel plezier gespeeld en zelfs de season Pass aangeschaft. Nu achteraf met grote spijt. Want na de april update was ik er wel klaar mee. Je kon de dz niet in of je werd afgrknald door iemand met de hoogste gear en dat pas enkele dagen na de update. Lekker gebruik makend van de glitches en bugs. Toch besloten om de dlc van Destiny te kopen en ik ben er alleen maar blij mee. Zeker na de update. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het steeds maar weer grinden naar betere loot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Abraksan

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Heb een lock op lvl 28, al even niet meer gespeeld, maar als ik enkele comments zo lees, moet ik de disc toch weer uit de doos halen. De division laat ik schieten, maar Dying Light is zo tof en net aan de following begonnen.

    Wat me wat tegen houdt me destiny is dat ik casual en eigenlijk alleen maar solo speel, en me afvraag wat lvl 40 me te bieden heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Abraksan

    Tjah…eeuhm…level 40 bied dat je echt goede gear kan dragen…lvl 40 is het eerste kleine stapje. Dan ga je voor light level (nu max 335)…en wat biedt het je? Het biedt je de kans om andere content ook te spelen. Veelal content die niet bepaald solo is…maar bijvoorbeeld heroic strikes zijn matchmaking en ook echt wel leuk om doorheen te lopen met randoms (voelt nog steeds wel een beetje als solo spelen). Dan heb je al light level 265 nodig om er een beetje doorheen te lopen.

    Maar grosso modo werkt het natuurlijk zo dat je een hoger level/betere gear wil, zodat het makkelijker is om betere gear te vinden…

    Veel guns, exotics, zijn wel echt dik…en alleen te gebruiken op lvl40 (op eentje na).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oo4load

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Laatst voor een tientje de PS3 versie van Destiny op de kop getikt. Heel mooi om te zien, en speelt lekker weg als je aan het schieten bent, maar wat een treurnis verder. Telkens dezelfde levels waarin buiten vijanden neermaaien geen zak te doen of te zien valt, waar je vooral niet tever van het bedoelde pad af mag wijken want instant gameover, waar geen verhaal in zit en waar je na neermaaien van random baddie nummer zoveel de level exit timer in beeld krijgt.
    Stoppen jullie luciferhoutjes in je ogen om erdoorheen te komen ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @oo4load

    Los van dat ik denk dat het niet jouw type game is….als je voor een tientje de PS3 versie op de kop hebt getikt, dan speel je dus vanilla Destiny. Dat is in je eentje nogal saai inderdaad. Als je wil weten wat Destiny zo tof maakt, dan moet je TTK hebben.

    Echter, als grinden/herhaling niet je ding is..zou ik de moeite niet nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.