Wij doken in de spellen die wereldwijd het best beoordeeld zijn – volgens Metacritic – en geen onderdeel uitmaken van een serie. Spellen van na 2012 hebben we buiten beschouwing gelaten: wie weet of bijvoorbeeld The Last of Us niet toch nog een vervolg krijgt? Het resultaat is een lijstje geweldige games die het bij een enkel spel hebben gelaten.

1. World of Goo (2008)

Jawel, de eerste game op deze lijst is een downloadbaar spel voor de Wii. Wie had dat gedacht? World of Goo is één van de weinige succesverhalen van Nintendo's WiiWare, waarop kleinere spelletjes te downloaden waren. In de game gebruik je balletjes van het smerige goo om constructies te bouwen, zoals bruggen en torens.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat er nog een vervolg komt op deze fijne puzzelaar. Ontwikkelaar 2D Boy liet in 2008 al weten dat een vervolg toch niet beter zou kunnen worden dan het origineel. Sindsdien is het spel wel op allerlei andere platformen verschenen, zoals iOS en Android, en 2D Boy zei vier jaar geleden dat een vervolg misschien toch zou kunnen gebeuren. Aangezien we sindsdien niets meer hebben gehoord, gaan we er maar van uit dat we binnenkort niet weer met goo kunnen spelen.

World of Goo

2. Grim Fandango (1998)

Grim Fandango wordt alom gezien als één van de beste point-and-click adventures van de jaren '90. Het is een hoogtepunt uit de carrière van Tim Schafer, een ontwikkelaar wiens cv eigenlijk alleen maar uit hoogtepunten bestaat. Maar hoe goed de game ook was, commercieel succes bleef uit, en het falen van Grim Fandango is één van de redenen dat LucasArts geen nieuwe adventures meer heeft gemaakt.

Van een vervolg is het dan ook nooit gekomen. Het is zelfs al lange tijd bijna onmogelijk om de game überhaupt te spelen. Het is nergens digitaal uitgekomen, dus de enige manier om nog met Manny Calavera aan de slag te gaan is om het originele cd'tje op te sporen en werkend te krijgen op de nieuwe generatie computers. Gelukkig komt daar binnenkort verandering in. Nadat LucasArts werd overgenomen door Disney, kon Tim Schafer de rechten op zijn spel terugkrijgen, met een beetje financiële hulp van Sony. Tijdens de afgelopen E3 werd daardoor een heruitgave van Grim Fandango aangekondigd voor PlayStation en pc. Als die het goed doet, weet je maar nooit of er toch nog een vervolg kan komen, al is Tim Schafer niet iemand die graag vervolgen maakt.

Grim Fandango

3. Braid (2008)

Braid was één van de eerste voorbeelden van een indiegame die een groot succes werd, en maker Jonathan Blow een hoop geld opleverde. In de game speel je als Tim en probeer je je prinses uit de klauwen van een monster te bevrijden. Het verhaal bevat meerdere lagen en bevat een emotionele lading, maar laten we dat niet verklappen voor mensen die Braid nog willen uitproberen. Tim is in ieder geval gezegend met de kracht om de tijd te manipuleren, iets dat je vaak nodig hebt om door de platformen en puzzels te navigeren.

Zoals we verderop in de lijst ook zien, worden er door onafhankelijke ontwikkelaars minder vaak vervolgens gemaakt dan door grote studio's waar veel geld op het spel staat. De creatieve eenlingen maken liever een totaal nieuw concept dan dat ze voortborduren op eerder succes. Jonathan Blow is op dit moment bijvoorbeeld bezig met puzzelaar The Witness.

Braid

4. Minecraft (2009)

Wat moeten we nog zeggen over Minecraft? Het is een fenomeen geworden, een game waar iedereen van gehoord heeft en zowel kinderen als volwassenen aan de monitor houdt gekluisterd. Het spel begon als een simpel concept waar je in kunt bouwen, online gezet door Markus 'Notch' Persson, en groeide langzaam uit tot een wereldhit.

De toekomst van Minecraft is op dit moment moeilijk te voorspellen. Had je het ons een paar maanden geleden gevraagd, dan hadden we gezegd dat er nooit een Minecraft 2 zal komen. Maar sinds Microsoft de ontwikkelaar Mojang voor een gigantisch bedrag heeft overgenomen, weten we het niet zo zeker. Een vervolg dat alleen op de Xbox te spelen is, zou een gigantisch voordeel voor Microsoft kunnen zijn.

Minecraft

5. Cave Story (2004)

Het succes van Cave Story komt zo uit een jongensboek. Ontwikkelaar Daisuke Amaya maakte het spel in zijn eentje, gedurende vijf jaar, in zijn vrije tijd. In de game speel je iemand die zijn geheugen kwijt is en wakker wordt in een grot. Al snel moet je strijden tegen een kwaadaardige dokter die de inwoners van de grot dwingt om voor hem te vechten.

Cave Story verscheen in 2004 gratis op internet. Daardoor kon het makkelijk een groot publiek vinden, zeker na een aantal extreem lovende recensies. In de jaren daarna werd de game overgezet naar een ontelbaar aantal andere platformen en werd er uiteindelijk ook geld mee verdiend. In 2011 verscheen er een remake op de 3DS, in 3D, die helemaal opnieuw was ontwikkeld. Nu er geen platformen meer over zijn om naar te porten is de vraag natuurlijk of er ooit een vervolg komt. Amaya heeft onlangs Kero Blaster uitgebracht voor PC en iOS, dus wie weet wat hij nu gaat doen.

Cave Story

6. Eternal Darkness: Sanity's Requiem (2002)

Nintendo probeerde aan het begin van deze eeuw hardcore gamers aan te spreken met de volwassen titel Eternal Darkness, een exclusieve horrorgame voor de GameCube. Het draait om een mysterieus boek, dat jij als Alexandra Roivas vindt in een oude villa. Het boek slingert je door verschillende tijdperiodes heen en laat je andermans herinneringen spelen – lang voordat Assassin's Creed dat deed.

Eternal Darkness verwierf een trouwe schare fans, maar het commerciële succes bleef uit. Nintendo werkte wel aan een vervolg, maar dat kregen we pas te weten toen het project al geannuleerd was. Er was wat juridisch getouwtrek met Epic Games om de rechten van de Unreal Engine 3, waarna ontwikkelaar Silicon Knights uiteindelijk zijn deuren moest sluiten. Oud-medewerkers probeerden onlangs nog via Kickstarter geld op te halen voor een spiritueel vervolg. Er werd echter lang niet genoeg binnengesleept om aan de ontwikkeling te beginnen.

Eternal Darkness: Sanity's Requiem

7. Vagrant Story (2000)

De eerste PlayStation was een walhalla voor liefhebbers van Japanse rpg's. Het genre beleefde zijn hoogtijdagen met een paar van de beste rpg's ooit, zoals delen 7, 8 en 9 van Final Fantasy. Spellen als Vagrant Story of Wild Arms worden daarin nog wel eens vergeten, omdat ze simpelweg overschaduwd werden door de ’Final Fantasy-games en bijvoorbeeld Chrono Cross.

Toch is dat niet terecht, want vooral Vagrant Story is een echte parel. De game is wat meer actie-georiënteerd dan zijn leeftijdsgenoten en kent een complex vechtsysteem, waarin het maken en aanpassen van wapens een grote rol speelt. Helaas is de serie onder Square Enix in de vergetelheid geraakt en hebben we de hoop op een vervolg allang opgegeven.

Vagrant Story

8. Flower & Journey (2009 / 2012)

Zoals gezegd zijn indiestudio’s geneigd om na een succesvolle game weer iets nieuws te proberen, en dat geldt zeker voor Jenova Chen en Thatgamecompany. Hoewel de 3 games die zij voor PlayStation-platformen maakten qua sfeer en thematiek dicht bij elkaar liggen, zijn de spellen zeker geen onderdeel van een grotere franchise. Toch hebben we ze hier even samen neergezet, omdat voor beiden hetzelfde verhaal geldt.

Zowel Flower als Journey, en in mindere mate hun eerste game fl0w, hebben de gevoelige snaar van menig gamer geraakt. In Flower bestuur je een bloemblaadje en glij je in een trance door prachtige landschappen, op zoek naar andere bloemen om te ontluiken. Journey schotelt je een emotionele reis voor naar een berg, die je zelf moet hebben meegemaakt om te snappen wat er nou zo bijzonder aan is. Beide spellen laten zien dat games wel degelijk kunst kunnen zijn. En eigenlijk willen we er ook helemaal geen vervolgen op. We zien liever wat Chen nu weer voor iets kunstzinnigs kan bedenken.

9. Dishonored (2012)

Dishonored is eigenlijk de enige game op deze lijst waarvan we vrijwel zeker zijn dat het vervolg er nog aan komt. De stealth-game verkocht volgens Bethesda boven verwachtingen en Pete Hines zei al snel na release dat zij Dishonored als een nieuwe franchise zien. Ook lekte er begin dit jaar een mogelijk teaser-plaatje uit, al betwijfelen we de echtheid daarvan. De teaser zegt namelijk dat we tijdens de E3 een onthulling zouden meemaken, maar we hebben van Dishonored niets gezien. Hoe dan ook, we gaan er vanuit dat we in de toekomst weer met Corvo aan de slag kunnen.

Dishonored

10. Fez (2012)

We hebben het meest opvallende verhaal voor het laatst bewaard. Indie-ontwikkelaar Phil Fish en zijn Polytron gooiden in 2012 hoge ogen met de puzzelaar Fez. De insteek van de game was briljant: een 2D-platformer waarvan je de omgeving steeds 90 graden kon draaien. Zo ontdekte je nieuwe wegen en werden de platforms die eerst nog onbereikbaar leken ineens een brug naar je volgende bestemming.

Het leek er lange tijd op dat een direct vervolg er daadwerkelijk zou komen. Totdat bedenker Fish besloot om de gamesindustrie achter zich te laten. Na een verhitte discussie op Twitter met een criticaster gooide hij ineens de handdoek in de ring. “Ik ben er klaar mee. Fez II is geannuleerd. Tot ziens.” Fish kreeg al langer negatieve reacties vanwege zijn arrogante houding en zegt zelf mishandeld te zijn door de industrie. Wat je ook van Fish vindt, het is jammer dat hij is gestopt, en dat we nooit zullen weten wat een tweede Fez ons zou brengen.

Fez