De Sims is het meest succesvolle spel aller tijden. Door de uit het brein van Will Wright ontsproten gameformule, kent de wereld massa's nieuwe gamer die voor De Sims nog nooit een spelletje aangeraakt hadden. Met twee 'echte' games en al maar liefst negen uitbreidingspakketten zit de wind nog vol in de zeilen van uitgever Electronic Arts. En als het aan EA ligt, varen we nog wel een tijdje door. Vanaf vrijdag ligt het derde uitbreidingspakket voor De Sims 2 in de winkel, De Sims 2 Gaan het Maken genaamd.

De Sims 2 Gaan het Maken is de Nederlandse titel van 'The Sims 2: Open for Business'. Waar eerder aan de titel Zakenleven gedacht werd, heeft Electronic Arts toch voor deze toegankelijkere (en vagere) naam gekozen. Achter Gaan het Maken schuilt echter een flinke uitbreiding die weer een geheel nieuwe leer binnen het Sims-universum introduceert: het runnen van een eigen bedrijf. Mensen die enigszins thuis zijn in het bedrijfsleven weten dat dit een enorm lastige taak is, die meer inhoud dan enkel het maken van een product of dienst. De Sims 2 spelers zitten echter niet te wachten op het berekenen van balansen, resultatenrekeningen en kasstromen, zo weet ook Electronic Arts.

En dus is het concept 'zaken doen' enorm vereenvoudigd en op de bekende, grappige De Sims-manier uitgewerkt. Je begint een winkel en moet zelf werknemers aannemen, spullen inkopen, producten verkopen en klanten tevreden houden. Je bent als speler bij dit hele proces betrokken en bepaalt dus zelf of bijvoorbeeld je bloemschikker zijn werk wel of niet goed doet. Doet hij of zij dit niet, dan kun je de werknemer zonder pardoes de laan uitsturen. De rechter komt er in Gaan het Maken niet aan te pas.

De interactie met je werknemers is erg belangrijk in Gaan het Maken. Je kunt ze verschillende commando's geven en op verschillende plekken in de winkel inzetten. Een voorbeeld is het kassapersoneel, dat kortingen weg kan geven of tegen de gewone winkelprijs verkoopt. Wanneer je bedrijf uitgroeit tot een grote onderneming, kun je ook manager inhuren die de zaak voor je in de gaten houden als jij er niet bent. Of dit goed gaat is natuurlijk nog maar de vraag.

De Sims 2 Gaan het Maken stelt je in staat zelf te kiezen wat voor zaak je wilt openen. Zo kun je een bloemenwinkel beginnen, een nachtclub opzetten of een restaurant uit de grond stampen. Omdat De Sims 2 helemaal meegaat in de 21ste eeuw is het bijvoorbeeld ook mogelijk om te telewerken. Je bent helaas niet helemaal vrij in de keuze van je bedrijf, maar hebt genoeg keuzemogelijkheden om een leuke carrière te starten.

Zoals iedere De Sims-uitbreiding voegt ook Gaan het Maken weer een rits aan nieuwe objecten toe. In totaal zijn er meer dan 125 nieuwe voorwerpen te vinden, variërend van objecten voor in je winkel tot outfits om je medewerkers in te steken. Uiteraard is er ook aan de decoratie van je winkel gedacht en kun je helemaal loos gaan tijdens het aankleden van je zaak. Of je nu gaat voor een louche, Kareltje-achtige tent of een trendy, Body Shop-achtige zaak opzet, de keuze is aan jou.

De Sims 2 Gaan het Maken ligt vanaf aanstaande vrijdag, 3 maart, in de winkel. In het verdere verloop van deze featureweek zullen we naast de bespreking van het spel ook nog ingaan op de levendige community die De Sims kent en op ludieke wijze de overige mensen die het dit jaar 'gaan maken' aanwijzen. Houd Gamer.nl dus in de gaten voor je dagelijkse portie Simmerish.

De Sims 2 Gaan het Maken Ontwikkelaar: Maxis Uitgever: Electronic Arts Platform: PC Prijs: € 34,95 Release: 3 maart