Niet meteen wegklikken nu: het blijkt een verrassend leuke toevoeging. “De Hydra is de eerste bewegingsgevoelige controller voor de PC en het is tevens de meest accurate optie voor het spelen van games”, aldus PR-medewerker Timo Helmke van Razer. Hoewel we de marketingpraatjes als ‘sneller dan muis en toetsenbord!’ naast ons neerlegden (niets is namelijk sneller dan een muis en toetsenbord-combi in onze optiek), hebben we wel degelijk enorm veel plezier beleefd aan de Hydra – meer dan we in eerste instantie hadden verwacht.

De Hydra werkt met een magnetisch veld dat wordt gegenereerd door een basisapparaat. Met een draad verbind je twee controllers (één per hand, zoals bij de Wii) aan dit basisstation. De draad is lang genoeg om comfortabel te kunnen zitten en is geïntroduceerd om tijdens de productie van de Hydra ontstaan probleem – vertraging van de input – op te lossen. Het heeft ook een ander voordeel: zo blijf je altijd binnen het magnetische veld en zit je er dus nooit te ver van af. Ook heb je hierdoor geen batterijen nodig.

Bewegingen die je maakt naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar onderen worden allemaal door de Hydra vastgelegd. Tja, dat kunnen de Wii en PlayStation Move ook. Wel is het zo dat op de controllers van de Hydra alle benodigde knoppen aanwezig zijn: per controller vijf actieknoppen, een bumper, trigger en analoge stick. Ook liggen ze lekker in de hand.

Portal 2 met Hydra

We begonnen in te zien hoe goed de Hydra werkt toen we aan de slag gingen met Portal 2. De game zit gebundeld bij het apparaat en bevat een aantal speciaal voor de Razer gemaakte levels. Heb je Portal 2 al in je bezit, dan kun je de levels gratis downloaden.

De unieke levels zitten erg goed in elkaar en tonen ook meteen aan hoe precies de Hydra werkt. Zo kun je de Kubus die je nodig hebt om deuren te openen verder van je vandaan sturen door de controller verder naar voren te houden. Door de controller een beetje te draaien kun je de Kubus heel precies kantelen en hem zo kaarsrecht neerzetten. Dit is echt millimeterwerk, maar de Hydra kan het zonder problemen aan. Ook leuk: het is nu mogelijk om portals die je hebt gemaakt te selecteren en ze naar andere plekken te verplaatsen of ze te kantelen.

De diverse puzzels in de nieuwe levels zijn volledig ontworpen met de opties die de Hydra met zich meebrengt in het achterhoofd. Zo moet je de kubus achter een muur van tralies duwen door deze er omheen te bewegen en moet je een portal kantelen om op het juiste platform te kunnen springen. Hieronder staat een video met wat voorbeelden.

Belangrijker is natuurlijk dat er genoeg games zijn die gebruik gaan maken van de Hydra. Zo uitgebreid als de compleet nieuwe levels van Portal 2 zijn we ze nog niet tegengekomen, maar Valve’s poging biedt op zijn minst hoop voor de toekomst. Daarbij zijn er inmiddels al 125 games die compatibel zijn met het apparaat (bekijk de lijst hier) “Daarbij willen we alle ontwikkelaars motiveren om er gebruik van te maken”, aldus Helmke. “Onze ontwikkelingspartner Sixense biedt de benodigdheden om een game er op af te stemmen daarom gratis aan op zijn website. We zien de release van de Hydra dan ook nog maar als het begin.”

De al redelijk brede ondersteuning voor de Hydra maakt bewegingsgevoelige gameplay op de PC een alternatief voor de traditionele besturing met muis en toetsenbord. Het is aan PC-gamers om dit als positieve of negatieve ontwikkeling te zien. Natuurlijk moet je niet alle games willen spelen met deze technologie, maar wellicht dat ontwikkelaars met titels komen die speciaal zijn afgestemd op de Hydra. Of ze voegen unieke levels aan games toe, zoals bij Portal 2. Qua techniek zit het in ieder geval al goed. Bovendien is de Hydra gemakkelijk aan te sluiten via USB. Volgens ons is het apparaat dan ook een aanrader voor PC-gamers met een bovengemiddeld budget die niet vies zijn van een nieuwe ervaring.

De Razer Hydra is vanaf 5 september in Nederland verkrijgbaar en kost 140 euro. Daar krijg je wel Portal 2 bij.