Achtergrond

De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox – Deel 2

Van Halo tot de Red Ring of Death

Geschreven door Jacco Peek op
Dit jaar verschijnt de nieuwe Xbox Series X en dus is het een mooi moment om terug te kijken op de geschiedenis van Xbox. Na die van PlayStation en Nintendo uitgebreid te hebben besproken volgt nu het tweede deel van de hoogte- en dieptepunten van Xbox. Lees hier deel 1 terug.

Hoogtepunt: Xbox Game Pass

Xbox Game Pass werd in 2017 ontvangen met gefronste wenkbrauwen. Het idee klonk leuk: een grote catalogus aan games om te downloaden voor een vast bedrag per maand, maar al gauw bleek dat het aanbod niet zo overtuigend was. Daar kwam verandering in toen Microsoft aankondigde dat elke Xbox Game Studios-titel bij release beschikbaar werd gesteld. Games als Forza Horizon 4 waren op lancering te spelen voor een tientje, in plaats van de volle pond. Het was een omschakeling die bewees hoe graag Microsoft het gamelandschap wil veranderen.

Vandaag de dag is Xbox Game Pass bijna té goed, met talloze uitstekende games om te spelen. Van titels als Sea of Thieves, Gears 5, Grand Theft Auto 5 en The Outer Worlds tot fantastische indiegames als Celeste en Outer Wilds: Game Pass heeft ze allemaal. Met de recente pc-versie lijkt het erop dat Game Pass alleen maar blijft groeien en Microsoft dankzij backwards compatibility en Project xCloud zeer sterk de volgende generatie consoles in gaat.

Dieptepunt: Externe hd dvd-speler

Parallel aan de strijd tussen Microsoft en Sony vond tijdens de vorige generatie consoles een tweede rivaliteit plaats: hd-dvd van Toshiba versus blu-ray van Sony. Waar Sony vanzelfsprekend inzette op een blu-ray-speler voor de PlayStation 3, besloot Microsoft Toshiba te ondersteunen met een hd-dvd-speler. Niet een geïntegreerde, maar een externe die je aan de Xbox 360 moest koppelen. Behalve dat het apparaat ontzettend groot en lelijk was, kostte het ook nog 200 dollar bovenop de 300 dollar voor een X360.

Het was een ongelukkige gok, want zoals we allemaal weten is het hd-dvd-medium een stille dood gestorven. De grote filmstudio’s, waaronder uiteraard Sony Pictures, alsmede hardwarefabrikanten, kozen de kant van Sony vanwege de blu-ray-speler in de PlayStation 3 en de betere beveiliging. Hoewel de Xbox 360 in 2007 beter verkocht dan de PS3, ging Sony aan kop in de hd-opslagoorlog met zo’n twee derde marktaandeel. Toen Warner Bros., een van de grootste filmproducenten ter wereld, films exclusief uit ging brengen op blu-ray, was het gedaan met hd-dvd. Daarmee werd Microsofts hd-dvd-speler compleet nutteloos.

Hoogtepunt: Halo: Combat Evolved

Er zijn genoeg iconische Xbox-franchises waar we goede herinneringen aan hebben, maar geen titel was zo belangrijk als Halo: Combat Evolved. De game heeft er bijna eigenhandig voor gezorgd dat de lancering van Microsofts eerste console een succes werd en heeft first-person shooters op consoles voorgoed veranderd. Nee, Halo was niet de eerste fps op consoles, maar wel de titel die de besturing eindelijk wist te perfectioneren dankzij het gebruik van een tweede analoge stick. Start de game vandaag de dag op en Halo speelt net zo lekker als elke moderne shooter.

Maar dat is niet de enige reden waarom Combat Evolved wordt gezien als een meesterwerk. De campagne – die Master Chief tot een icoon maakte – kent een fantastisch tempo, revolutionaire vijanden, grootse omgevingen, fantastische environmental storytelling en tijdloze, gevarieerde muziek. Daarnaast is de campagne in splitscreen co-op te spelen, iets wat een kenmerkende en zeer geliefde feature werd van de gigantische franchise die de game voortbracht. Halo en Xbox zijn hierdoor onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dieptepunt: Red Ring of Death

De Xbox 360 was een prachtig apparaat, maar de console is meerdere keren geteisterd door grote hardwareproblemen. De bekendste is de Red Ring of Death, een rode ring rondom de aan-knop die eigenaren van een defect exemplaar verwittigde. De ring was meestal een indicatie van een defect onderdeel of oververhitting en betekende dat de console vastliep of bleef hangen tijdens gameplay. De problemen waren het gevolg van Microsofts haast om de console uit te brengen en een overdaad aan onderdelen van meer dan tweehonderd verschillende fabrikanten in een zeer compacte behuizing. Dat betekende ook dat het probleem per exemplaar niet eenvoudig te lokaliseren was.

Het was aanvankelijk niet duidelijk dat de Red Ring of Death zo’n groot probleem was, maar een jaar na release bleek dat Microsoft het probleem eindelijk moest erkennen en oplossen. In 2007 werd de garantie van de console verlengd tot een jaar – later zelfs tot drie jaar - en beloofde het bedrijf elke kapotte Xbox kosteloos te repareren. Hoeveel consoles er defect waren is nog steeds niet helemaal duidelijk, met claims die variëren van vijf tot zestien procent van alle verkochte exemplaren. Daarbij meldt een bron die betrokken was bij de productie dat maar liefst twee derde van alle geproduceerde consoles defect was en niet kon worden verkocht. Volgens Peter Moore, toen directeur van Interactive Entertainment Business, kostte de Red Ring of Death Microsoft 1,15 miljard dollar.

Dieptepunt: Het nieuwe Rare

Een van de dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox is het sluiten van prominente Xbox-studio’s. Zo sloten de deuren van Age of Empires-maker Ensemble in 2008 en hief Microsoft in 2016 Fable-studio Lionhead op. Wellicht de grootste blunder die de uitgever maakte was de overname van de legendarische ontwikkelaar Rare, dat onder andere Goldeneye 007, Diddy Kong Racing, Donkey Kong Country, Battletoads, Perfect Dark en Banjo-Kazooie maakte. Na de overname door Microsoft in 2002 werd de werkwijze van de studio naar verluidt een stuk commerciëler en ging een hoop talent verloren. Hoewel het ‘nieuwe Rare’ met Sea of Thieves een uitstekende titel heeft afgeleverd, is de magie van de studio vanwege de overname volgens sommigen verdwenen. Misschien kan de studio met het aankomende Everwild zijn oudere fans weer aanspreken.

Hoogtepunt: Steve Ballmer

Deze laatste is meer een hoogtepunt uit de geschiedenis van Microsoft, maar eigenlijk mag de enthousiaste, voormalige Microsoft-CEO Steve Ballmer niet in deze lijst ontbreken. Ballmer stond namelijk bekend om zijn zeer excentrieke en energieke karakter dat hij maar al te graag liet zien op het podium. Onderstaande video is een compilatie van zijn beste optredens, waaronder tijdens de vijfentwintigste verjaardag van Microsoft. Het is zó bizar dat je bijna niet gelooft dat het echt is, maar toch is het zo!

Dit was het tweede deel van de hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox. Lees hier deel 1 terug.

Dit artikel delen:

Lees meer

Valorant lanceert op 2 juni officieel Sega en andere uitgevers houden volgende maand New Game+ Expo
17

Reacties op: De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox – Deel 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    darkmanwls

    • 21 mei 2020 13:47
    Halo was natuurlijk niet de 1e game die FPS op consoles deed met 2 analoge sticks. Timsplitters deed dat al ruim een jaar eerder. Het succes van Halo heeft ook absoluut niet te maken met dat ze ergens het eerste in waren. Sterker nog, ik denk dat Halo in feite niets nieuws deed. Zelfs het verhaal is dertien in een dozijn.
    Maar is dat erg? Nee absoluut niet, want ook door bestaande concepten op de juiste manier te combineren, en daar een goed sfeertje en vooral uitstekende muziek bij te gebruiken kan je een goeie game maken. Plus dat Halo vooral gewoon online goed werkte, wat te maken had met xbox live waarin MS wel de eerste was die online zn zaakjes prima voor elkaar had. Maar dat kan je op zich Halo niet zozeer aanrekenen maar meer Xbox live.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 21 mei 2020 17:03
    @darkmanwls Het duurde nog wel even voordat er een console shooter kwam die net zo goed en soepel speelde als Halo, in dat opzicht was Halo zeker wel uniek. Timesplitters is leuk, maar speelt niet half zo soepel als Halo. Dat kwam ook door de trage hardware van de PS2, maar ook de xbox versie later, speelde niet zo goed als Halo.
    En 16 spelers system-link Halo met 4 xboxen en 4 tv`s… Fantastische ervaring in die tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 21 mei 2020 17:28
    @-it- Ik heb het helemaal niet over of het soepel speelt of niet, en ook daar zijn de meningen over verdeeld, want ik vind Timesplitters heerlijk spelen, maar dat terzijde. er staat dat halo "de besturing wist te perfectioneren, DANKZIJ het gebruik van een 2e analoge stick" Daarmee word dus de indruk gewekt dat er daarvoor niemand aan die 2e stick had gedacht. En dat is gewoonweg niet waar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 22 mei 2020 09:59
    @darkmanwls Fun facts; Quake 2 voor PSX was de eerste game welke dual-stick controller ondersteuning bood. Alien Resurrection - ook PSX - was de eerste game waar je verplicht een dual-stick controller voor nodig had.

    Een criticus van Gamespot bekritiseerde de controls van Alien Resurrection zelfs; "The game's control setup is its most terrifying element. The left analog stick moves you forward, back, and strafes right and left, while the right analog stick turns you and can be used to look up and down." We weten allemaal hoe dit afgelopen is :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 22 mei 2020 13:07
    @El Ninjo Kijk, dus het is zelfs nog eerder al gebruikt. MNaar mijn punt blijft wel staan dat het niet de verdienste is van halo dat dit goed werkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 22 mei 2020 17:54
    @darkmanwls Die indruk krijg ik niet wanneer ik het artikel lees. Ik lees alleen dat ze het hebben geperfectioneerd en niet dat Halo de eerste game was met een tweede analoge stick.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 21 mei 2020 15:31
    Die Steve Ballmer hield wel van een lijntje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 21 mei 2020 20:01
    5 tot 16% RROD failure rate?

    The Xbox 360 breaks five times as often as its closest failure-prone competitor, the PlayStation 3, a print edition-only Game Informer survey found. The poorly manufactured, red ring of death-prone console has a 54.2 percent failure rate, compared to 10.6 percent for the PS3 and the Wii's 6.8 percent.17 aug. 2009

    zijn redelijk wat rapporten over te vinden online hoor, al zal microsoft nooit toegeven hoeveel precies.

    Hun "gewonnen" 360 race met 80+ miljoen exemplaren, ook die cijfers trek ik zeer in twijfel (kijk alleen maar eens nu naar de xbox one install base) ligt eerder ook ergens rond de 40-50 miljoen met heel heel veel users die gewoon een nieuwe kochten. Ikzelf heb maar liefst 4 xbox 360's gehad (en heel veel mensen in mijn omgeving met RROD's ) die aan een rrod zijn overleden waarna ik er geen 1 meer gekocht heb tot dat de superslim uitkwam. Niet dat ik dat hard kan maken van die cijfers en voordat de fanboys weer schuimend achter hun toetsenboard zitten, its just a gut feeling.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 21 mei 2020 23:58
    @ali3n8tor Echter gaf Microsoft wel lange garantie op de X360 iets wat Sony niet deed als je een YLOD had of dat je blu ray speler naar de klote was of dat de voeding het heel toevallig net na 2 jaar begaf en ze geen garantie boden.

    Beide console`s hadden problemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 22 mei 2020 01:57
    @DarkraverX Microsoft moest wel omdat het er zo veel waren. Als ze hetzelfde aantal uitval hadden gehad als de concurrentie hadden ze ook gezegd "pech gehad" Ga nou niet doen alsof ze heilig zijn. Dat is geen enkel bedrijf van dat formaat. Microsoft niet, Sony niet en ook Nintendo niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 22 mei 2020 15:35
    @darkmanwls Dat had MS niet gezegd, MS is altijd al erg scheutig geweest met garantie. Ook de eerste xbox, 4 jaar na datum kreeg je gewoon een nieuwe als de dvd speler het niet meer deed (zelf meegemaakt). Hier kunnen serieus meer bedrijven een voorbeeld aan nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 22 mei 2020 15:58
    @-it- En zo zijn er van ieder bedrijf wel verhalen te vinden hoe goed, en hoe slecht het wel niet is. Feit blijft dat het bedrijven zijn en die willen winst maken. een DVD speler is nog geen hele console. Een kort google levert je van alle kanten verhalen op die zowel positief als negatief zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 22 mei 2020 16:40
    @-it- er zijn meerdere rechtzaken tegen ms gevoerd om de garantie te verlengen van de 360 RROD , de scratched discs , hier nog enorm in de media geweest met Kassa en microsoft die niets wou vergoeden of fixen

    ja daar kunnen bedrijven inderdaad een voorbeeld aan nemen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 22 mei 2020 01:32
    Fijn dat dit artikel eindelijk online staat!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 22 mei 2020 06:38
    Ondanks dat mijn eerste 360 ook een RROD had, was de service wel uitstekend en werd hij binnen no time gerepareerd en heb ik er nog vele jaren plezier van gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    tektwo

    • 22 mei 2020 11:35
    Ik had mijn eerste playstation verkocht en speelde nog op de dreamcast van mijn broertje. Toen was daar de eerste Xbox. Het was de krachtigste console op dat moment en zeker in het begin kwamen er veel leuke games op uit. Halo trok mij echter niet omdat ik nooit een grote shooter fan ben geweest. Gelukkig waren er genoeg games die er voor die tijd fenomenaal uitzagen op de Xbox. Later ben ik overgestapt naar PS3 en PS4. Nu ben ik echter weer van plan voor Xbox te gaan mede vanwege de gamepass. Op de xbox komen vaak ook goede PC games timed exclusive uit. Daarnaast wil ik heel graag Forza Horizon 4 spelen. Toch kan ik nu niet meer zonder de games van Sony. De PS5 ga ik dan ook zeker halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 23 mei 2020 03:21
    Waarom is de HD-DVD speler een diepte punt. Ja hij was 200 Euro maar de PS3 was even duur als de Xbox 360 met HD-DVD speler. En MS forceerde geen nieuw format in je strot waarvan destijds nog niet zeker was of het ging winnen. De Transformers film uit 2007 kwam initieel alleen op HD-DVD uit.

    Het was zeker geen gelopen race toen. Getuige onderstaande gag. 😆

    http://www.mattmoylan.com/portfolio/comic/2007-09-10/

    Wou je alleen een gaming console dan was je goedkoper uit en Blu-Ray was voor gamen toen ietwat overkill. En ik vond het tof van MS dat ze het niet op de klant forceerden.

    Ik zie het zeker niet als dieptepunt.

    (Beetje ironisch dat juist Sony in de PS4 pro geen 4K Blu-Ray heeft gedaan en MS wel. Snap het ook niet wat nu is 100% zeker dat 4K eraan komt en het nieuwe format is.

    Overigens kon je de HD-DVD speler ook gebruiken als externe DVD speler op je pc. Had er ooit een bij Free Record Shop gekocht voor 50 cent.

    Moet ook opmerken dat een RROD niet altijd fataal was. Je kon op een bepaalde manier een code aflezen die aangaf wat er fout is en zo de console weer werkend krijgen.

    Heb hem ook gehad en de console heel snel weer teruggekregen. Dus dat was prima in orde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.