Hoewel het eerste kwartaal van 2003 nu niet echt overstroomde van de toppers zoals vorig jaar het geval was, kunnen we met games als Command & Conquer Generals, Metroid Prime, Racing Evoluzione en Splinter Cell toch echt niet klagen. Ook het tweede kwartaal van dit jaar mag er zeker wezen. We zetten alvast een aantal games voor je op een rijtje die in de periode april-mei-juni in de winkels te vidnen zouden moeten zijn. Aquanox 2: Revelation (april, PC)

Met Aquanox 2: Revelation komt er een vervolg op het onderwaterspektakel Aquanox dat eind 2001 verschenen is en vooral vanwege de graphics opviel. De opvolger is grafisch wellicht niet meer zo indrukwekkend als het eerste deel destijds en men belooft ons dan ook vooral dat de gameplay er dit keer op vooruit gegaan is. Zo heeft men ervoor gekozen meer nadruk op het verhaal te leggen en de sfeer van het spel wat grimmiger te maken.

Enter The Matrix (15 mei, GC, PC, PS2, XB)

Tegelijk met de release van de film The Matrix Reloaded kunnen we ook genieten van de game gebaseerd op het Matrix-universum. Het spel vertelt een nieuw verhaal, geschreven door de gebroeders Wachowski, dat parallel loopt aan de tweede film en laat de speler de rol aannemen van Niobe en Ghost, leden van de groep rebellen waar ook Neo en Trinity deel van uitmaken. Enter The Matrix is een 3rd person actiegame waarin veelvuldig gebruik gemaakt wordt van bullet-time effecten die zo kenmerkend zijn voor de film. Het spel zal de nodige filmbeelden bevatten die speciaal voor het spel gemaakt zijn met dezelfde acteurs als in de film. Enter The Matrix wordt ontwikkeld door Shiny Entertainment, het team achter MDK en Sacrifice, en enkel de hoge tijdsdruk op de ontwikkeling zou deze game de das nog om kunnen doen.

Futurama (26 juni, GC, PS2, XB)

Hoewel Matt Groening vooral bekend is als bedenker van The Simpsons kan ook zijn andere creatie, Futurama, op een schare fans rekenen. Reden voor SCI om een spel te ontwikkelen gebaseerd op deze humoristische SF-tekenfilm. Het spel zal een cel-shaded platformgame worden waarin je om en om de rol aan kan nemen van drie verschillende personages uit de Futurama serie: Fry, Bender en Leela.

Ghost Master (mei, PC)

Geheel onverwacht werd The Sims hét succes van de afgelopen jaren. Mensen die het echter al vrij snel met de game gezien hadden kwamen echter achter een andere manier om je te vermaken met het spel: het treiteren van je Sims. Dit is dan ook precies het gedeelte van The Sims waar de Australische ontwikkelaar SickPuppies op doorborduurt. In Ghost Master moet je, zoals de titel al verklapt, mensen zo bang mogelijk maken. Om dit doel te bereiken krijg je de beschikking over een stel spokenfamilie's, ieder met eigen vaardigheden. Het spel moet een soort quasi grappige mix worden van horror, actie en RPG-achtige gameplay.

Gothic 2 (mei, PC)

Het eerste deel van Gothic, dat eind 2001 op de markt kwam, was een baanbrekende RPG. Helaas werd het spel amper opgemerkt door het grote publiek buiten Duitsland, wat mede veroorzaakt werd door de ietwat slechte bediening en vooral door het ontbreken van degelijke marketing door uitgever Xicat. Met de opvolger hoopt men beide een stuk beter te doen, al loopt het op gebied van marketing wederom een beetje de mist in, dit keer bij uitgever JoWood. De bediening zal echter wel een stuk beter zijn in deze opvolger en natuurlijk zal al het goede uit het origineel behouden blijven: een interactieve RPG wereld waarin iedere NPC zijn dagelijkse gangetje gaat, voorzien van een dag en nacht cyclus, een uitgebreide flora en fauna en weergegeven middels prachtige graphics. Gothic 2 was reeds een monsterhit in Duitsland, dus hopelijk komt men snel met een officiële releasedatum op de proppen.

Knightshift (juni, PC)

Het mixen van RPG met RTS lijkt nu ineens een hype te zijn geworden. Want na Rival Realms, Warlords Battlecry en Warcraft 3 zullen er in de nabije toekomst nog een hele reeks games deze combinatie toepassen. Een daarvan is Knightshift en bij Zuxxez, bekend van Earth 2150, beweert men de perfecte mix gevonden te hebben. Het spel leunt dan ook dichter aan bij de RPG dan bij de RTS, alhoewel er nog wel enige vorm van resource management aanwezig is. Doch je zal niet met grote hordes eenheden op pad kunnen maar je beperken tot een klein groepje waarvan je de leden helemaal uitspecialiseert zoals we dat van echte RPG's gewend zijn. Het spel zal zich dan ook afspelen in prachtige, grote werelden en zal een hele reeks quests en side-quests te bieden hebben.