De Eurotopper: Mountain - Een berg plezier voor een euro | Gamer.nl

De Eurotopper: Mountain - Een berg plezier voor een euro | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Een berg is een majestueus natuurverschijnsel. Het torent hoog boven iedereen uit, trekt zich weinig aan van de problemen in de wereld en blijft altijd stoïcijns staan, wat er ook omheen gebeurt. Bomen groeien en sterven na jaren weer, sneeuwvlokjes vallen en smelten weer, maar de berg is onvermurwbaar. Niets zal hem storen.

 

Bergplezier

 

Hoe mooi een berg ook is, het is een hele uitdaging om daar een leuk spel van of over te maken. Mountain doet een bijzondere poging, al kunnen we niet echt meer van een spel spreken. Je hebt geen doelen en geen manier om de game te beïnvloeden. Als je het besturingsmenu opent, zie je de simpele spelregels van Mountain: de muis doet niks, het toetsenbord ook niet. Je kunt niet meer doen dan het observeren van de berg, in al zijn glorie.

Lange tijd gebeurt er weinig. Je ramt een beetje op je toetsenbord om te kijken of er dan echt niks mogelijk is. De onderste twee regels van je keyboard brengen geluiden voort, een soort rustgevende klingeltjes. Enthousiast begin je een deuntje te spelen, tot je merkt dat ook dat weinig invloed heeft op de berg. De zon gaat op en weer onder, de bomen raken besneeuwd en glinsteren in het maanlicht.

De berg is blij

Mountain is ideaal om te laten draaien terwijl je andere dingen aan het doen bent. Af en toe stop je even met je werk om te kijken hoe het met je berg gaat. En dan ineens, terwijl je aan het surfen bent, hoor je een muziekje. De berg vraagt om je aandacht. Mi chien heeft hij een mooie zonsondergang voor je in petto, of is er plots een vreemd voorwerp op je berg verschenen. Waarom ligt daar nou ineens een aambeeld, of een fles? De berg weet het ook niet, maar hij gaat rustig door met zijn bestaan.

MTN, Mountain MTN, Mountain

Soms wil de berg iets diepzinnigs tegen je zeggen over zijn gemoedstoestand, voor zover een berg dat kan hebben. Een filosofische tekst verschijnt bovenaan het scherm. “Ik heb mezelf verloren in deze prachtige dag,” zegt de berg. Je leest het, maar je begrijpt er weinig van. Ook dat vindt de berg niet erg.

Mountain is kort gezegd onbegrijpelijk. In zijn vreemdheid weet het echter zomaar een hele dag je aandacht te trekken. Zelfs als je computer uitstaat vraag je je ineens af: hoe zou het met mijn berg zijn? Het mooie is bovendien dat geen twee bergen hzelfde zijn. Jouw bergervaring is weer heel anders dan die van je vrienden. Ze worden gegenereerd op basis van tekeningen die jij maakt bij woorden als blijdschap of verdriet. Zo komt jouw berg voort uit jouw diepste emoties. Wat zeggen die fles en dat aambeeld eigenlijk over jou?

Hebben jullie pret met een game gehad voor een euro of minder? Laat het weten in de reacties hieronder. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou