Eén van de meest geslaagde faninitiatieven is OverClocked ReMix. OCReMix, zoals het in de volksmond genoemd wordt, is in 1999 opgericht door David W. Lloyd als zusterpagina van zijn website OverClocked over de emulatie van games. Lloyd, online beter bekend als djpretzel, zette OCReMix op als initiatief om gezamenlijk gamemuziek te remixen als eerbetoon aan de originele werken. Aanvankelijk evalueerde Lloyd de nieuwe muziek voor de website zelf, maar OCReMix groeide gestaag en uiteindelijk schakelde hij de hulp in van anderen.

Inmiddels telt OCReMix bijna 3000 remixen, gemaakt door 1000 verschillende artiesten en geïnspireerd door ruim 850 soundtracks. Chrono Trigger, en in het bijzonder ‘Schala’s Theme’, wordt het vaakst onderworpen aan een remix. OCReMix organiseert ook regelmatig initiatieven om artiesten samen te laten werken aan albums, dikwijls toegewijd aan een specifieke game. Het zijn echter niet alleen fans die remixen insturen: naast The Elder Scrolls-componist Jeremy Soules bijdrage aan Final Fantasy 6, trommelde Donkey Kong Country-componist David Wise zijn voormalige collega’s Robin Beanland en Grant Kirkhope op om samen een nummer te remixen voor Donkey Kong Country 2, genaamd Serious Monkey Business. Dit ten ere van het OCReMix-album.

Minder populair maar vele malen omvangrijker is het Videogame Music Archive - ook wel bekend als VGMusic - dat sinds 1996 MIDI-bestanden van gamemuziek aanbiedt. De MIDI’s klinken karig naast de professionele remixen van OCReMix, maar worden dan ook op een andere manier en voor een totaal ander doel gemaakt. Je zou de MIDI’s kunnen zien als de eerste stap vóór het remixen: het transcriberen van gamemuziek door te noteren wat je hoort. Vaak gebeurt dit in sequencer software, wat vergelijkbaar is met wat Microsoft Word doet voor tekstbestanden. De muziek wordt opgeslagen als MIDI en, in het geval van VGMusic, geüpload tot eigenaar Michael Newman een nieuwe update doorvoert. De ruim 30.000 MIDI-bestanden zijn echter niet allemaal unieke transcripties; een groot deel hiervan zijn arrangementen voor bepaalde bezettingen (zoals een solo met piano) of geschreven voor specifieke MIDI-chips. In het huidige tijdperk van Spotify en FLAC-bestanden zijn MIDI’s onaantrekkelijk om te beluisteren, maar kunnen wel probleemloos geopend worden in sequencing software en uitgeprint worden als bladmuziek.

Symfonieorkesten

Zelfs de beste remix of MIDI-transcriptie kan zich moeilijk meten met orkestrale opvoeringen. Twee langlopende orkesten toegewijd aan het spelen van gamemuziek zijn het Australische Eminence Symphony Orchestra en Duitse Symphonic Game Music Concerts. Eminence debuteerde in 2003 met een opvoering van Ghibli- en Final Fantasy-muziek, waarna componist Nobuo Uematsu bij de opvoeringen in 2004 aanschoof als eregast. Niet veel later werd het orkest benaderd door Final Fantasy 12-componist Hitoshi Sakimoto, die het orkest inschakelde om onder andere de soundtracks voor Odin Sphere, Valkyria Chronicles en trailermuziek voor Diablo 3 te spelen.

De Symphonic Game Music Concerts werden tussen 2003 en 2007 opgevoerd bij de opening van de jaarlijkse Leipzig Games Convention. Ondanks dat daarna de samenwerking tussen producent Thomas Bröcker en de gamebeurs stopte, wist Bröcker volle zalen te trekken met onder andere Symphonic Shades – Hülsbeck in Concert, Symphonic Fantasies: Music from Square Enix en Symphonic Legends – Music from Nintendo. Laatstgenoemde opvoering werd tevens in 2010 live uitgezonden op het Duitse tv-kanaal WDR4 met surround-geluid; het jaar ervoor moest de Square Enix-opvoering genoegen nemen met het radiokanaal van WDR4. Gezien de kwaliteit van deze prachtige klassieke interpretaties van alom bekende melodieën is het allerminst verwonderlijk dat Bröckers meest recente concert, Symphonic Selections - Japanese Video Game Music, binnen een uur compleet uitverkocht was.

Games in Concert

Nederland loopt echter niet achter als het aankomt op orkestrale opvoeringen van gamemuziek. In 2006 organiseerde Gamer.nl in samenwerking met het NCRV de eerste editie van Games in Concert, dat ter afsluiting van de Nederlandse Gamedagen werd gehouden in Vredenburg Utrecht. Het vermaarde Metropole Orkest, dat met twee Grammy’s toonaangevend is op wereldniveau, speelde aldaar onder andere muziek uit The Legend of Zelda, Metal Gear Solid, World of Warcraft en natuurlijk Killzone. Door het succes volgde er een jaar later een tweede concert met opnieuw een imposante lineup, inclusief een optredens van Brainpower en de Portugese zangeres Cristina Branco. Tijdens de derde editie van Games in Concert in 2008 traden er nog meer bekende namen: pianist Wibi Soerjadi speelde een arrangement van zijn favoriete Mario-muziek en mezzo-sopraan Tania Kross zong op onvergetelijke wijze de opera uit Final Fantasy 6.

Maar het wordt nog mooier: Games in Concert is terug. In samenwerking met het Metropole Orkest organiseert Gamer.nl op woensdag 14 mei in het Koninklijk Theater Carré namelijk Games in Concert: Greatest Hits. Er passeert weer een verzameling bekende gamenummers, met onder meer de muziek van het Nederlandse Killzone en de verhalende shooter BioShock. Kaarten voor het concert zijn nog te bestellen op de website van Carré. Meld je ook aan op de Facebook-pagina van Games in Concert. Kom ook en geniet met ons van al die heerlijke gamemuziek!


Dit artikel is geschreven door Guan van Zoggel, afgestudeerd Japanoloog. Hij heeft een half jaar in Japan gewoond en heeft een fascinatie voor alles uit het land van de rijzende zon.