Op het eerste gezicht lijkt de Universiteit van Texas in Austin weinig met games te maken te hebben. Vooral met een game als Deus Ex, behalve dat de ontwikkelaar in dezelfde plaats was gevestigd. Het Dolph Briscoe Center of American History-archief van de universiteit bewaart echter verwijderde content van games. Codevoorbeelden, scenario’s en designdocumenten zijn een greep uit deze content. Het archief is tevens de begraafplaats van Deus Ex 3.

Zes verhaallijnen

Warren Spector is één van de ontwikkelaars die zijn content in het archief heeft opgeslagen, naast bijvoorbeeld Richard Garriott. Spector bewaart daar niet alleen designdocumenten van de originele Deus Ex, maar ook scenario’s van het nooit uitgebrachte Deus Ex 3. Het archief is voor iedereen toegankelijk en elke willekeurige persoon had de documenten over Deus Ex 3 dan ook kunnen vinden. Journalist Joe Martin duikelde de informatie op uit het archief en presenteerde zijn bevindingen tijdens een recent Video Brains-evenement.

Deus Ex 3

Deus Ex 3 had zes mogelijke verhaallijnen voordat Ion Storm sloot en de ontwikkeling stopte. Dit blijkt uit de documenten die Martin in het archief vond. Twee van die zes verhaallijnen diepte hij verder uit in zijn presentatie, met onderstaande documenten als bewijs. De scenario’s spelen zich beide af voor Deus Ex: Invisible War. Dit is dus geen vroege versie van Deus Ex: Human Revolution, die door studio Eidos Montreal werd gemaakt.

Inspiratie Blacksite en BioShock

Het eerste verhaal volgt een Black Ops-soldaat. Hij vlucht wanneer hij erachterkomt dat hij is gebruikt voor onzuivere deals. De daders bedreigen hem met een rechtszaak of het doden van zijn vrouw, als hij geen laatste missie afhandelt. Binnen dit concept zou het huidige verhaal worden afgewisseld met flashbacks. Harvey Smith, ontwikkelaar van de originele Deus Ex, was niet betrokken bij Deus Ex 3. Wel gebruikte hij het concept van flashback-afwisseling voor zijn volgende game Blacksite: Area 51.

Het tweede verhaal draait om de vernietiging van alle globale communicatie, direct na het einde van Deus Ex. De speler zou in dit verhaal onderzoek verrichten naar de vernietiging en het redden van zijn zus van een cult die oprees tijdens de chaos. BioShock's Ken Levine werkte tevens met het team van Deus Ex. Ook hij was niet bij het derde deel betrokken, maar gebruikte een soortgelijk idee voor een van de originele plots van BioShock.

Deus ExDeus Ex

Vroege concepten Deus Ex

Spector heeft ook content van de originele Deus Ex opgeslagen in het archief. Hieruit blijkt dat de game een speelbaar vrouwelijk personage zou bevatten. Bovenstaande afbeelding toont het design van beide geslachten. De oorspronkelijke boxart is, net als het vrouwelijke personage, achterwege gelaten in de uiteindelijke versie van de game.

Deus Ex werd tijdens de ontwikkeling ‘Shooter: Majestic Revelations’ genoemd. De beschrijving onder deze werktitel luidt als volgt: "Een sci-fi in de nabije toekomst met elementen van samenzweringscomplotten en X-Files vreemdheid." Bestempeld als een avontuurlijke rpg zou de game tijdens de kerst in 1998 uitkomen. Deus Ex kwam echter in 2000 uit en weerspiegelt slechts delen van het originele concept.

Het personage JC Denton bleef hetzelfde, maar de organisatie waar hij voor werkt niet. Zo heette het originele anti-terroristen team UNATCO in plaats van TLC (Terrorist Limitation Coalition). Diverse personages kregen andere rollen toegewezen in Deus Ex. Zo vormde de UNATCO-baas Joseph Manderley een grote bedreiging in Revelations en was de Illuminati-groep Majestic 12 openlijk agressief. De groep liet zich gemakkelijk afslachten door een losgeslagen AI, hoewel ze in Deus Ex nauwelijks raakbaar zijn en erg geheimzinnig.

Oospronkelijke prequel

Ion Storms Deus Ex werd door fans en journalisten geprezen. De studio bracht in 2003 het minder gewaardeerde vervolg Deus Ex: Invisible War uit. Ion Storm startte de ontwikkeling van Deus Ex 3, die als prequel van de originele Deus Ex zou gelden. In 2005 sloot de studio echter de deuren, wegens interne fricties, late releases en geflopte titels. De prequel die wel het licht zag was Deus Ex: Human Revolution, ontwikkeld door Eidos Montreal, die in 2011 uitkwam. Eidos is het bedrijf dat Ion Storm kocht en tevens de uitgever van hun games. Hoewel Human Revolution bij veel mensen in de smaak viel, blijft het toch gissen wat Deus Ex 3 had kunnen zijn.