In 1999 kwam de Tsjechse developer Illusion Softworks met diens eerste game op de markt, genaamd Hidden and Dangerous. Het ging hier om een tactical third person shooter die zich afspeelde in de Tweede Wereldoorlog. Ondanks de vele bugs werd de game razend populair en begon men te werken aan een vervolg, wat aan het eind van 2001 klaar had moeten zijn. Een jaar later hebben we nog steeds geen game gezien en is het behoorlijk stil geworden omtrent het project. Toch bevestigt Illusion dat de titel niet dood is en er met man en macht gewerkt wordt aan Hidden and Dangerous 2. In H&D 2 krijgen we 23 nieuwe missies voorgeschoteld, onderverdeeld in 9 campanges, en worden we als speler naar plekken als Afrika, Burma en Noorwegen gebracht. Daar aangekomen blijft de gameplay ongeveer hetzelfde, het accent ligt nog steeds op het tactische gedeelte. De grafische kant van het spel is ook behoorlijk opgepoetst, van wat we op de screenshots gezien hebben ademt het spel een gigantische sfeer uit. Q2 2003 #19: Enter The Matrix Na 4 jaar wachten komt er eindelijk een vervolg op één van de meest tot denken aanzettende filmsaga's aller tijden, The Matrix. En onder het motto “Unfortunately, no one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourself”, zal er ook een game gebaseerd op deze wereld uit gaan komen. Het spel wordt ontwikkeld door Shiny Entertainment, de ontwikkelaar die we ook kennen van MDK, Messiah en Sacrifice. Shiny heeft voor de ontwikkeling van de actie game alle vrijheid en toegang verkregen die gewenst werd. Dit gaat zelfs zo ver dat The Wachowski Brothers een speciaal verhaal hebben geschreven voor Enter the Matrix. In het spel kunnen we de rol aannemen van twee beginnende personen in de Matrix wereld, de slimme en aantrekkelijke vrouw Niobe of het mysterieuze gedaante, genaamd Ghost. Het accent zal naast de combat ook liggen op de interactie tussen de verschillende personen. Enter the Matrix heeft dan ook alle ingrediënten in zich om boven het standaard game-over-een-film niveau uit te stijgen en alle gamers ook zelf eens een kijkje te laten nemen in de surrealistische wereld. Q2 2003 #18: Full Throttle 2 Ben, leider van de Polecats gang, is één van de meest legendarische adventurefigueren ooit. De stoere hoofdrolspeler van Full Throttle wist een trouwe schare fanbase te krijgen na een geniale adventuregame. En in 2003 komt hij terug. Na enkele magere jaren lijkt Lucas Arts het spoor weer gevonden te hebben en het maken van Full Throttle 2 is volgens ons één van de beste beslissingen van het bedrijf van de laatste tijd. Er is nog weinig over de game bekend, maar verwacht veel asfalt, humor, bikerbars en motoren. Het spel zal wel wat meer actie bevatten ten opzichte van haar voorgangers, maar het adventure-gedeelte wordt zeker niet verwaarloosd! Can't wait! Q3 2003 #17: DTM Race Driver Het racinggenre gaat langzaam een verandering door; lag de nadruk eerst op het realisme van de race zelf, nu lijkt het of de ontwikkelaars ook de achtergrond van het gebeuren meer gaan benadrukken. Bij zowel Colin McRae3 als DTM Race Driver is een story mode toegevoegd, wat de speler de gelegenheid geeft om als rookie te beginnen en via een gehele eigen manier aan de top te komen. Natuurlijk wordt ook nog steeds gedacht aan de essentie van het spel, namelijk een perfecte race-ervaring afleveren. DTM Race Driver is zo ongeveer het vervolg op de ToCa serie, een door Codemasters uitgegeven touringcar gamereeks die veel lof vergaard heeft. In DTM Race Driver mogen we coureur Ryan McKane tot een begrip maken, in wat de ontwikkelaar een CarRPG noemt. Dit betekent dus zoals eerder gezegd dat we naast het rijden op de 38 tracks met 42 verschillende tour- en versie heeft al uitgewezen dat het met beide aspecten goed in elkaar zit, wie zijn wij dan om te zeggen dat de PC versie slecht zal zijn? Q1 2003 #16: Tron 2.0 Monolith is de laatste jaren uitgegroeid tot een ontwikkelaar die topper na topper weet af te leveren. De volgende game uit huize Monolith is er dan ook eentje om naar uit te kijken. Tron 2.0 is de naam en het speelt zich volledig af binnen in een computer. Het spel is natuurlijk gebaseerd op de cult-film Tron, waarvan volgend jaar een opvolger zal verschijnen. Het meest opvallende aan Tron 2.0 zijn waarschijnlijk de erg aparte graphics, die ook zo kenmerkend waren voor de film. De wereld in een computer ziet er erg surrealistisch uit en wordt bevolkt door kunstmatige wezens die zich, net als wij op aarde, afvragen wie hen nou geschapen heeft. Je hoeft echter niet bang te zijn dat het binnen in de computer eentonig is, want je zal langs een hele zooi onderdelen komen tijdens je reis. Wat dacht je van een database, een hub of een firewall? Natuurlijk zullen ook weer de leuke minigames aanwezig zijn zoals de bekende discs en de lightcycles. Daarnaast is het spel niet lineair en bied het net als in RPG's de mogelijkheid je karakter te updaten. Q1 2003