Het afgelopen jaar was een goed jaar voor de games-industrie. Met behoorlijk wat toppers, kwam de echte spelletjesfanaat helemaal niets te kort. Een van de bedrijven die in 2004 een aantal toptitels uitbracht, was Codemasters. Wij bekijken nog eens welke games Codemasters ons dit jaar geschonken heeft. Downhill Domination

Extreme sports zijn de laatste jaren zeer populair geworden. Natuurlijk maakte Codemasters gebruik van deze kennis en besloot men nu eens niet het snowboarden of skateboarden als uitgangspunt te nemen. In de game Downhill Domination stond het downhill mountainbiken centraal. Op een klein, maar zeer stevig fietsje zo snel mogelijk een steile berg af fietsen en ondertussen allerlei tricks maken. De game had een zeer grote verscheidenheid aan circuits en verschillende tricks. Ook grafisch zat de game niet onaardig in elkaar, wat met de overige features gecombineerd een zeer vermakelijke game opleverde, die weer eens een andere extreme sport besprak.

Release: Februari Ontwikkelaar: Incognito Studios Review: HIER! LMA Manager 2004

Het eerste deel dat dit jaar van LMA Manager zou uitkomen, is de 2004 editie. In deze voetbalmanager, moet jij als manager van een team zorgen dat jouw team kampioen wordt. LMA Manager is een van de weinige voetbalmanagers die op de console uitkomen, wat een hele nieuwe doelgroep aanboorde. Het spel wist de toch wel uitgebreide, statistiek-achtige managementgames goed naar de console te converteren. Voor de echte voetbalfanaten viel er met deze game genoeg te genieten.

Release: Maart Ontwikkelaar: Codemasters Review: N/A DTM Race Driver 2

Colin McRae is niet de enige racefranchise van Codemasters. Natuurlijk is er ook nog de TOCA reeks, die in 1997 het levenslicht zag en na de naamsverandering nu bekend is als de DTM Race Driver reeks. In dit tweede deel van DTM Race Driver werd, zoals dat normaal is bij een opvolger, nog meer van hetzelfde beloofd, maar dan veel beter uitgewerkt. De gamer werd dan ook op zijn wenken bediend en kreeg er met DTM Race Driver een zeer goede arcade racer bij. Het was misschien niet zo realistisch als het eerste deel, waardoor de instapdrempel een stuk lager werd, maar grafisch was de game behoorlijk gegroeid. Vooral het zeer uitgebreide schademodel gooide hoge ogen en had een ongekende graad van realisme. De auto's konden gesloopt worden tot een rijdend wrak.

Release: April Ontwikkelaar: Codemasters Review: HIER! Perimeter

De verwachtingen waren hooggespannen toen Perimeter uitkwam. Deze RTS beloofde het genre op zijn grondvesten te doen schudden, door middel van innoverende gameplay en een volledig veranderbaar landschap. Ook de manier waarop de units in elkaar konden smelten om zo grotere units te maken, was uniek. De basiseenheden die je kreeg, veranderen langzaam in enorme units, die de basis van de tegenstander in een oogwenk konden vernietigen. Veel van deze beloftes werden nagekomen door Codemasters, wat wel betekende dat het spel enorm diepgaand werd en feitelijk alleen voor de hardcore gamer geschikt was. Het duurde namelijk een tijdje voordat je het spel snapte en er goed in werd, maar wanneer dit het geval was, was het de aankoop zeker waard. De reviewscores voor Perimeter verschilden erg. Er werden negens en achten uitgedeeld, maar soms kon Perimeter ook op een vijf of vier rekenen. Een game met verschillende kanten dus.

Release: Mei Ontwikkelaar: KD-Labs Review: HIER! Indycar Series 2005

Ondanks dat de Indy Car races in Europa niet erg populair en bekend zijn, worden er toch regelmatig ook in Europa games afgeleverd met deze razendsnelle races op ovale circuits als middelpunt. In 2004 kwam Codemasters met Indycar Series 2005 op de proppen. De game kreeg matige kritieken en werd niet echt een groot succes. Hoewel de graphics goed verzorgd waren, net als het oog voor detail in de game, miste het spel de Henkjan Smits X-factor, waardoor het in de o zo grote grijze massa verdween.

Release: Juni Ontwikkelaar: Codemasters Review: N/A