Iemand die geen buitenlands PayPal-account of andere omwegen gebruikt om digitale content op de Xbox One te nuttigen, betaalt vijftien euro voor Havoc, het eerste, maar zeker niet het laatste dlc-pakket voor Call of Duty: Advanced Warfare. Daar krijgt de koper meer dan alleen vier nieuwe multiplayer-maps voor terug. Havoc bevat ook de zoveelste variant op de Zombies-modus, die debuteerde in Call of Duty: World at War.

Zombie-ie-ie-ie 

Dat komt goed uit. Advanced Warfare lag eigenlijk zonder succesvolle coöpmodus in de winkel. Hoewel het coöperatieve Exo Survival bij ondergetekende in de smaak viel, liepen en lopen de fans er minder warm voor in vergelijking met de fameuze Zombies-modi van eerdere Call of Duty-delen. De introductie van Exo Zombies moet de game weer die echte coöp-feel geven.

Veel is er overigens niet veranderd. Ook Exo Zombies dropt jou en drie medestanders op een vast punt in een map. Door het veroveren van gebied of het ontdekken van nieuwe ruimtes beschikt je team gaandeweg over een steeds grotere map. Het is echter vooral de bedoeling een onophoudelijke golf aan vijanden af te wenden. Des te later je als collectief het loodje legt, des te hoger de notering op het (helaas weinigzeggende) Exo Zombies-leaderboard.

Om in de nieuwe gedeeltes in de map rond te kunnen dolen, moet je bepaalde doorgangen ‘ontgrendelen’ door een wisselende hoeveelheid credits op te offeren. Die credits gebruik je ook om je guns te upgraden of je wapenarsenaal uit te breiden. Je verdient ze door zombies over de kling te jagen. Dat lijkt aanvankelijk een koud kunstje, maar naarmate de weerstand stijgt, neemt ook de hectiek toe. Een goede gun is dan essentieel.

Natuurlijk kun je kiezen voor de lichte, handbare submachine gun of een veel zwaardere assault rifle, maar wellicht nog interessanter is de nieuwe shotgun, de CEL-3 Cauterizer. Dit wapen is enkel beschikbaar in de Exo Zombies-modus en dat is zeker niet zonder reden. De CEL-3 doet opvallend veel splash damage, een kwaliteit die we moeten toewijzen aan de drie roterende geweerlopen aan het uiteinde van de shotgun.

Leuk, maar niet heel erg leuk

Exo Zombies is het leukste gedeelte van de Havoc-dlc. Het blijft vermakelijk met drie bekende vrienden een werkende strategie uit te denken. Overigens gaat dat niet op als je speelt met onbekenden. Zeker als je dan zonder microfoons speelt, hoef je er niet op te rekenen dat je een persoonlijk record gaat halen. Speel je met vrienden, dan moet je wel vrienden hebben die de dlc ook hebben - al zijn we dat als de dlc-gamergeneratie inmiddels wel gewend.

Dat gezegd hebbende: Exo Zombies is niet verschrikkelijk complex. Als je het nieuwe level drie of vier keer gespeeld hebt, heb je de meeste verborgen doorgangen en tactieken wel kunnen vinden en testen. Een van de beste tactieken in Exo Zombies is bovendien om tijdens de eerste tientallen waves vooraan in het level te blijven staan, en van daaruit de inkomende waves over de kling te jagen. Dat is natuurlijk weinig enerverend.

Traditie

Geheel naar Call of Duty-dlc-traditie bevat Havoc ook vier nieuwe maps. De opzet van de maproulatie is simpel in Call of Duty-games. In een publieke server kan een dlc-map louter gekozen worden als iedereen in die server hetzelfde dlc-pakket gekocht heeft. Als gevolg kom je de Havoc-maps zelden tegen in publieke servers. Bovendien maakt de Havoc-dlc geen deel uit van de maproulatie in Ranked Play. Juist in die modus, die de harde kern van de community speelt vanwege de daar geldende MLG-regels, is er vraag naar (nog) betere maps.

Wil je de Havoc-maps echt iedere ronde spelen, dan kun je je heil zoeken bij de speciale Havoc-playlist. Het grote nadeel is dat je in die playlist momenteel enkel de Team Deathmatch- en Free-for-All-modi kunt spelen. Fans van Search and Destroy, Domination en andere tactische modi komen zo bedrogen uit.

Twee van de vier

De vier maps kennen veel letterlijke en figuurlijke hoogte- en dieptepunten. Urban is een kleine en hectische map. Omdat de map veel lagen kent en het design dus verticaal is, moesten we opvallend veel moeite doen om de tegenstanders bij te benen. Dat had niet enkel te maken met een gebrek aan vaardigheid: vaak weet je niet waar je je tegenstander moet verwachten, met name door de soms behoorlijk triviale respawn-plekken in het level.

Ook het grotere Drift doet op het vlak van triviale actie een duit in het zakje: de map die zich afspeelt in een bergdorpje kent veel routes, maar geen duidelijk centrum van de actie. Het kermisdorpje Sideshow komt wat dat betreft beter uit de verf. In die map is het juist verstandig het midden te vermijden, vooral omdat je dan niet gesniped kunt worden vanuit de omringende gebouwen.

Op Sideshow tref je als gevolg veel tegenstanders die het leuk vinden van dak naar dak te springen. Ironisch genoeg komt ook dat een sluipschutter prima uit. Sideshow is vanwege al die open ruimte een atypische Advanced Warfare-map, maar die variatie kon het huidige map-aanbod wel gebruiken. Toch is de leukste map wat ons betreft Core. De kleine map kent maar enkele doorgangen en leent zich voor zowel mid- als short range-confrontaties, maar is niet te druk of te hectisch.

Bescheiden

Uiteindelijk vinden we twee van de vier nieuwe maps de moeite waard. Dat is een relatief teleurstellende ratio. De prettige Exo Zombies-modus ‘redt’ wat dat betreft het Havoc-dlc-pakket, maar ook in die modus is Sledgehammer redelijk bescheiden geweest met het introduceren van nieuwe content. De verveling slaat daarom snel toe. Mocht je voorgaande Zombies-modi al gespeeld hebben en juist klaar zijn voor iets geheel anders, dan is de Havoc-dlc waarschijnlijk niets voor jou.

De Havoc-dlc is nu voor Xbox One en Xbox 360 beschikbaar en komt op 26 februari naar pc, PS3 en PS4.