Het is ondertussen al voor de tweede keer dat ontwikkelaar Blizzard een BlizzCon organiseerde. Net zoals tijdens de voorgaande editie hebben we ook dit jaar weer heel wat moois te zien gekregen. Om het allemaal wat overzichtelijk te houden vat Gamer de belangrijkste gebeurtenissen, aankondigingen en uitspraken voor jullie samen in het eerste deel van de Blizzcon 2007-feature. Warcraft: The Movie Wie bekend is met de Warcraft-reeks weet dat de verhaallijn er eentje is om respect voor te hebben. Het is dan ook geen wonder dat er ondertussen, naast videogames, ook boeken, strips en verzamelkaarten op de markt zijn verschenen die elk op hun beurt weer een bepaald stukje uit de extensieve Warcraft-lore belichten. Van onze stoel vallen deden we dus ook niet toen Blizzard met het nieuws op de proppen kwam dat Warcraft in de toekomst ook in filmvorm zal verschijnen. Nadat het een hele tijd stil is geweest rond Warcraft: The Movie (werktitel) dook het project dit weekend opeens terug op tijdens een presentatie op de BlizzCon 2007. Paul Sams, de chief operating officer bij Blizzard, ging van start door te zeggen dat men al jaren aan het proberen was om de nodige contacten te leggen met Hollywood, maar dat het telkens opnieuw bleek dat de filmindustrie nog niet klaar was voor een project als Warcraft: The Movie. Toen een tijdje geleden Legendary Pictures echter ten tonele kwam (Batman Begins, 300) leken alle problemen van de baan, waardoor beide partijen nu volop aan het onderhandelen zijn.

Op dit moment ziet het ernaar uit dat we de Warcraft-film in 2009 mogen verwachten. Het originele plan was om de prent te laten gaan over het conflict tussen de Orcs en de Humans, het bekende geschil dat we ook al te zien kregen in het allereerste Warcraft-spel. Blizzard is echter tot de conclusie gekomen dat Warcraft zijn populariteit vooral te danken heeft aan het huidige World of Warcraft, waardoor de plannen aangepast zijn. Het verhaal van Warcraft: The Movie zal één jaar voor de gebeurtenissen van World of Warcraft plaatsvinden en draait rond het conflict tussen the Horde en the Alliance, een bredere context dan voorheen dus.  

Mogen we iets gelijkaardige van Warcraft: The Movie verwachten?

Omdat het moeilijk is om constant te wisselen tussen de twee verschillende facties zal de film voornamelijk het standpunt van the Alliance belichten. Het eigenlijke script wilde Blizzard uiteraard nog niet kwijt, al liet de ontwikkelaar stilletjes glippen dat belangrijke personages als Bolvar Fordragon, Thrall en Cairne Bloodhoof hun opwachting zullen maken. Arthas, die op dit moment zwaar in de spotlights staat door de onlangs aangekondigde World of Warcraft-expansie Wrath of the Lich King zal hoogstwaarschijnlijk niet in de film opduiken.  

Het enige beeld uit de film dat we te pakken kregen op de BlizzCon

Voor de duidelijkheid: we zullen niet te maken hebben met een simpele Lord of the Rings-kopie. Warcraft: The Movie zal geen verhaal zijn over rondreizende helden. Vooral de geschillen tussen de twee facties zullen belicht worden, waarna rond het einde van de twee tot tweeëneenhalf uur durende film een groot gevecht zal plaatsvinden. Interessant detail is dat Warcraft: The Movie niet volledig met computeranimatie gemaakt zal worden, Blizzard beschrijft de prent als een live action film waarmee digitale effecten op sublieme wijze gemixt zullen worden. Welke regisseur en welke acteurs ervoor gaan zorgen dat Warcraft: The Movie een topprent zal worden kon men op de BlizzCon nog niet verklappen, maar met een budget van 100 miljoen doller zal ook dat wel in orde komen. Starcraft II                              door Frans Coehoorn

Dat Blizzard een zeer gewaardeerde ontwikkelaar is, weten we allemaal. Maar toen de langverwachte titel Starcraft II tijdens hun eigen evenement in Seoul (Korea) bekend werd gemaakt, ging het dak er af. Niet alleen duizenden Koreanen gingen volledig door het lint, maar ook menig ander westerling werd helemaal gek in de kop. Als er een ontwikkelaar is die de status van God heeft bereikt (in ieder geval wel in Zuid-Korea), dan is het Blizzard wel. Ook op de BlizzCon kwam Starcraft II aan bod, waardoor we in deze feature nog eens terugkomen op het spel. Met de status van Blizzard kun je jezelf echter niet alles permitteren. Een wijze oom zei al eens in het verleden “With great power comes great responsiblity”. En laat dat nou net de reden zijn dat de Amerikaanse spellenbakker eigenlijk al jaren bezig is met Starcraft II, maar pas in mei dit jaar het aan de wereld wilde tonen. De aanhang van Starcraft is immens: daar is Blizzard's RTS dé E-sport numero één. Spelers worden werkelijk waar onthaald alsof ze de Messias himself zijn. En met zo'n reputatie kun je dus maar beter voorzichtig de tijd nemen. Iets wat Blizzard wel vaker doet. Wie herinnert zich immers niet de lange ontwikkelingscyclus van Warcraft III?   Toch lijkt Starcraft II al behoorlijk af te zijn, als je naar de screenshots kijkt. Alles lijkt te kloppen. Alsof je zo aan het spel kan beginnen. Een spel wat je overigens zo weer kan oppikken, want de hele interface, de look en waarschijnlijk ook de feel doet zo erg denken aan het origineel. Waarbij wel gezegd moet worden dat de grafische kant van het spel nu meer lijkt op het derde deel uit de Warcraft-reeks. Kleurrijk dus, maar wel bijna op het cartooneske af. Het grauwige van het origineel lijkt verdwenen te zijn. Echter, als je eenmaal de demonstratiefilmpjes (of die vette in-game trailers) hebt gezien, weet je wel beter: Starcraft II ziet er gewoon goed uit. Geen twijfel mogelijk. Maar jij weet net zo goed als ik dat graphics ondergeschikt zijn in een spel als dit. Want waarom worden spellen als Command & Conquer 3 dan niet zoveel gespeeld? Het antwoord mijn beste lezers is simpel: gameplay. Gameplay met een dikke G. Want daar was Starcraft de heerser in, en in deel twee lijken ze dat alleen nog maar meer te gaan onderstrepen. Opnieuw kun je spelen met de drie rassen, te weten de Terrans, de Protoss en de Zerg. Het verhaal wordt onmiddellijk opgepikt vanaf het moment dat de aanvulling Brood War van het origineel stopte. Oude helden en bekenden van vroeger komen terug en eenheden als de Zealot, de Zergling of de Siege Tank mogen we nogmaals verwelkomen. Alsof er in al die jaren niets veranderd is!   Een opvolger zou alleen een opvolger niet zijn, als er ook nieuwe eenheden aan het oorlogsassortiment worden toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan een reeks nieuwe tanks voor de Terrans, moederschepen voor de Protoss en meer van dat geweldige oorlogsgerei. Tevens hebben oude eenheden nu meer mogelijkheden gekregen, om zo voor nog meer strategie in het spel te zorgen. Verder zal de strijd nu op gebieden uit het eerste deel plaats vinden, maar wordt er ook geknokt op nieuwe locaties. Welke dit zijn, is helaas nog niet bekend. Wel liet men weten dat er een uitgebreide physics-engine zal komen, wat de heerlijke Starcraft gevechten alleen nog maar mooier zal maken. En dat met meer eenheden op je scherm, want het aantal eenheden wat in je leger mag zitten, zal flink uitgebreid worden. Aangezien Blizzard nauw samenwerkt met diehard Starcraft- en Warcraft III-spelers, zit het er dik in dat het met de multiplayer opnieuw een nieuwe standaard zal zetten. Weliswaar gericht op de Koreaanse markt, maar wat ons betreft is het plezier die je zult hebben tijdens spectaculaire potjes Starcraft universeel. Je daar zorgen over gaan maken heeft derhalve geen zin.  Sterker nog, je hoeft überhaupt geen zorgen te maken over de ontwikkeling van deze game. Dat komt wel goed. Het is immers Blizzard, een God onder de ontwikkelaars.  Houd alleen wel één ding in het achterhoofd: het wiel zal niet opnieuw uitgevonden worden. Revolutionair zal het ook niet zijn. Maar een verdomd lekkere game, dat is een ding wat zeker is. Een release dit jaar zit er hoogstwaarschijnlijk alleen niet in, Blizzard gaat namelijk niet over één nacht ijs. Met die reden zal Starcraft II ergens begin 2008 op de markt verschijnen, als het al niet later wordt. Maar laten we niet hopen op dat laatste, we willen het spel eigenlijk zo snel mogelijk spelen! Wachten? Dat gaat moeilijk worden…

Binnenkort het vervolg van deze feature, met daarin:World of Warcraft: Wrath of the Lich KingWat mogen we in de tussentijd nog van Blizzard verwachten?Wat kregen we niet te zien op de BlizzCon?