Het is zover. Nederland heeft er weer een campagne tegen het kopiëren en downloaden van illegale software bij. Naast de BSA en stichting BREIN, krijgen we vanaf 3 februari ook te maken met B.I.G., oftewel Ban Illegale Games & Software, met ons aller misdaadverslaggever Peter R. de Vries als boegbeeld. Gamer.nl heeft de lancering van de campagne bijgewoond en ondervond hier hoe Peter en consorten dit intussen grote varkentje eens zullen gaan wassen.

Kopiëren van spelletjes, het hoort erbij tegenwoordig. Welke gamer heeft nou niet eens een spelletje van een vriend gebrand of deze gedownload van Internet? Zeg eens eerlijk? Hoeveel handen zie ik in de lucht? Juist. Geen! Uit onderzoek van de NVPI is gebleken dat 67% van de Nederlandse jeugd het kopiëren zelfs als doodnormaal ervaart. En krijgen degenen die deze illegale weg bewandelen dan wel eens op hun kop? Eigenlijk niet. Reden genoeg voor B.I.G. om hier een stokje voor te steken.

Om de zogenaamde sociale acceptatie van het maken en verhandelen van gekopieerde games en andere software duurzaam te verlagen, en om jongeren meer bewust te maken van de voordelen van het gebruik van originele producten, startte de branche onlangs met een grootschalige communicatiecampagne. Maar het gaat B.I.G. niet alleen om de sociale acceptatie. Ook het bevorderen van peer-to-peer discussies (nee jongens, geen peer-to-peer sharing!) moet een steentje bijdragen aan het feit dat illegaal kopiëren gewoon diefstal is, en vergeleken mag worden met het stelen van een fiets. Want steel je een fiets, dan heb je de politie en een procesverbaal aan je broek. Kopieer je een spelletje, dan is er geen haan die er naar kraait, aldus de mensen van B.I.G.

"Illegale software lijkt onschuldig... maar is het niet!", aldus Peter R.

Opmerkelijk waren ook de conclusies welke uit het eerder genoemde onderzoek gerold zijn. Daar kwam onder andere naar voren dat jongeren toch altijd de legale versie prefereren en dat zij best op de hoogte zijn van het feit dat kopiëren/downloaden illegale praktijken betreft. Dit bedraagt zo'n 50% van de jongeren. Verder mag de boodschap duidelijk maar níet te hard zijn. Ten slotte blijk dat toch zeker vier van de tien jongeren gevoelig zijn voor zulke campagnes, de doelgroep waar B.I.G. dan ook zeker op mikt.

Maar wat heeft die Peter Rrrrr. de Vries er nou mee te maken, zul je jezelf misschien afvragen. Wel, ook Peter heeft wel eens last van kopieerders. Zijn beelden, foto's en onderzoeken zijn veelvoudig gebruikt, of misbruikt door verscheidene tv-stations en kranten, zonder eerst de rechten hiervoor te betalen. Imitation, zo zei Peter, mag dan wel de highest form of flattery zijn, maar in dit geval voelde hij zich behoorlijk bestolen. Dit gegeven, naast het feit dat zijn kinderen ook volop in de 'warez-scene' zaten en zelf niet doorhadden dat dit illegaal is, gaf bij Peter de doorslag om zich bij de campagne aan te sluiten.

Wie nu een soort politie verwacht die streng zal optreden tegen elk blanco cd'tje wat ze tegenkomen, hoeft niet te schrikken. De toon van deze 'elite-eenheid' zal serieus zijn, maar wel met een knipoog. Op hun online hoofdkwartier wordt helder uitgelegd wat wel en niet mag. Internet is trouwens niet het enige medium waar je B.I.G. tegen zult komen. Ook door middel van tv-commercials (met Peter R. als verslaggever, hoe kon het ook anders?), radiospots, advertenties in diverse kranten en tijdschriften, billboards en pamfletten probeert men de jongeren te bereiken. Er is zelfs een heuse B.I.G.-bus in het leven geroepen waarmee promotieteams scholen, computer- en softwarebeurzen en game-evenementen zullen aandoen. Je hoort het al, van B.I.G. kom je niet zomaar van af. Nu rest de vraag, zal deze campagne (welke overigens tot medio 2006 gehouden zal worden) enig effect hebben op de Nederlandse jeugd? Afgaand op de eerste berichten valt dat tegen. De eerste indrukken van gamers zijn veelzeggend. Termen als heksenjacht worden al in de mond genoemd en men gaat liever de discussie omtrent de prijs van software aan, welke volgens velen veel te hoog is.. Een dag later werd de antipiraterij-site zelfs al het slachtoffer van een hack. Op de voorpagina stond een mededeling dat de site gehacked was, inclusief een plaatje van de mascotte van de site (een varken) met een kogel door zijn kop. Een ding is zeker, de discussie is van start gegaan en de boodschap is duidelijk. Maar of het kopiëren werkelijk uit de wereld wordt geholpen? De tijd zal het leren. Relevante links - www.bigweb.nl - www.nvpi.nl - www.auteursrecht.nl