Bekijk onze reportage van Atari Live

Atari Live is het best te vergelijken met de Atari-variant van Microsoft's X0-evenementen uit het verleden. Gedurende twee dagen stonden in Londen alle games van Atari in de schijnwerpers en gaven de hoge heren zelf hun visie op hoe Atari verder moet. Want dat er wat gedaan moest worden, moge duidelijk zijn. Atari heeft aan de rand van de afgrond gebungeld en was bijna failliet gegaan. De gloriedagen van Atari zijn immers al lang geleden en het bedrijf moet tegenwoordig overleven met uitgeven van games van derde partijen.

En die games waren de afgelopen jaren niet best. De Driver-reeks faalde gigantisch met het derde deel en ook talloze andere games scoorden ver beneden peil. Vorig jaar was daar dan nog Alone in the Dark dat dé comeback van Atari in moest luiden, maar eveneens verguisd werd door zowel pers als gamers zelf. Op Atari Live toonde het bedrijf echter weer iets van de oude vorm terug gekregen te hebben. Gevestigde namen, zoals het zesde deel in de Tekken-serie, worden gecombineerd met frisse titels, denk aan Afro Samurai en Ghostbusters, en dit levert een prettige mix op aan games die ieder wel ergens potentie hebben.

In dit artikel werpen we een korte blik op de games die we op Atari Live onder ogen kregen, later volgen van enkele interessante titels nog wat langere impressies waarin ook de details aan bod komen.

Serieuze blikken van David Gardner (CEO, links) en Phil Harrison (directeur, rechts)

Heroes over Europe (PS3, X360)

Het vervolg op de arcade vlieggame Heroes of the Pacific gaat op gelijke voet verder. In Heroes over Europe speel je een aantal van Europa's grootste luchtelijke gevechten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog na in authentieke vliegtuigen. Grafisch weet de game te overtuigen met indrukwekkende speelomgevingen. Zo kregen we een missie in hartje Londen te zien waar met enige vliegkunst zelfs onder de Tower Bridge door te vliegen was. In de luttele minuten dat we de controller zelf in handen mochten nemen viel op dat Heroes over Europe zich even gemakkelijk laat besturen als de voorganger. Ook is het door middel van een handig foefje nog makkelijker om vijandelijke kisten in de gaten te houden. Met een druk op de knop centreer je de camera namelijk op een vliegtuig, en zonder gebruik te kunnen maken van een 'cheatende' lock-on, maar met het voordeel het vliegtuig immer te kunnen volgen, maakt dit de game een stuk minder hectisch.

Riddick: Assault on Dark Athena (PS3, X360, PC)

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena wordt véél meer dan een simpele remake van de PC- en Xbox-klassieker Escape from Butcher Bay, zo kwamen we te weten op Atari Live. Het was al bekend dat de game naast een opgepoetste variant van de oorspronkelijke gameplay ook een nieuw deel zou krijgen, maar dat dit zo goed in elkaar zou zitten, was een grote verrassing. Zowel grafisch als gameplaytechnisch lijkt Assault on Dark Athena het neusje van de zalm te bieden in een filmische, first- en third-person ervaring met nachtloper Riddick. Inventief gebruik van de omgeving, intense dialogen en een ijzingwekkende sfeer gaan van dit Riddick-verhaal een absolute topper maken.

Ghostbusters the Videogame (PS3, X360, Wii)

Na het zien van een presentatie over Ghostbusters the Videogame is het ons een raadsel waarom Activision de game heeft laten vallen. Het typische, humoristische sfeertje uit de films is goed naar de game vertaald en als nieuwbakken Ghostbuster lijkt het een leuke ervaring te worden om samen met veteranen Dr. Peter Venkman (Bill Murray), Dr. Egon Spengler (Harold Ramis) en Dr. Raymond Stantz (Dan Aykroyd) op pad te gaan. Alles wat je van een Ghostbusters-game zou verwachten is vertegenwoordigd: spoken vangen, alles slopen dat op je pad komt en bizarre conversaties tussen de Ghostbusters, en ga zo maar door. De Wii-versie kiest door de cartooneske insteek, in tegenstelling tot de meer realistisch aandoende Xbox 360- en PlayStation 3-versie. Dit is niet alleen een veilige weg, maar lijkt met een aparte toewijding ook even leuk te worden als het grote broertje.

Demigod (PC)

Ontwikkelaar Gas Powered Games (bekend van onder andere Supreme Commander) heeft een reputatie hoog te houden, zowel qua strategische gameplay als ook qua systeemeisen. Strategie zit er genoeg in Demigod en ditmaal lijken zelfs de systeemeisen mee te gaan vallen. In Demigod bestuur je slechts één personage op de manier waarop je ook de hero's in Warcraft 3 bestuurt. Het doel in de game is om een soort speelbord af te lopen en de vijandelijke basis te slopen. Dit klinkt makkelijker dan het is, want de tegenstander probeert precies hetzelfde en heeft net als jij de beschikking over Demigods. Op weg naar de vijandelijke basis kun je talrijke strategische punten innemen die je allerlei extra's bieden, denk bijvoorbeeld aan meer levenspunten voor je troepen. Demigod richt zich volledig op het vechten en kent geen enkele vorm van basis bouwen, en dit onderscheidt het aanzienlijk van andere games in genre. Heel indrukwekkend zag het er allemaal nog niet uit, maar omdat de game van de hand van Chris Taylor is, blijven we positief. Een korte presentatie is immers ook niet de gelegenheid om strategische RTS/RPG-games uit de doeken te doen.

Tekken 6 (PS3, X360)

Om het feest te vieren dat de zesde game in de Tekken-serie onder de vlag van Atari uit gaat komen, was uit Japan speciaal Katsuhiro Harada, de projectleider bij Namco Bandai, overgevlogen. In het Japans wist hij te vertellen dat de game zowel op de PlayStation 3 als op de Xbox 360 uitkomt, een unicum daar de serie altijd PlayStation-gebonden is geweest. Tekken 6 kent meer dan 40 personages, tal van nieuwe, verwoestbare arena's en wordt ook voorzien van nieuwe combo's. Zo kun je nu ook mid-air meerdere slag- en trapbewegingen aan elkaar linken. Tevens liet Harada weten dat de beeldverversing hoog in het vaandel staat: de game gaat zeker weten op 60 frames per seconde lopen.

The Witcher: Rise of the White Wolf (PS3, X360)

Hoewel we nog geen daadwerkelijke beelden van de consoleversie van The Witcher te zien hebben gekregen, klonk wat de ontwikkelaar vertelde over Rise of the White Wolf goed. De game pakt het beste van de PC-versie en giet dit in een variant die ook op de console aantrekkelijk moet worden. De grootste verbetering is zonder meer de engine. De grafische motor heeft een rigoureuze update gekregen, die op basis van wat men 'target beelden' noemde, vrij goed in elkaar lijkt te zitten. Andere verbeteringen vinden we onder andere in het vechtsysteem, dat ook op de schop is gegaan om de aanpassing naar de console te vergemakkelijken. Inhoudelijk blijft The Witcher hetzelfde, maar ook mensen die de PC-versie gespeeld hebben lijken een goede reden te hebben de game nog eens op de console op te pikken. De keuzevrijheid was immers één van de sterke punten van het origineel en met Rise of the White Wolf heb je een mooie mogelijkheid die andere kant van het verhaal eens uit te proberen.

Ready to Rumble: Revolution (Wii)

Let's get reaaaady to ruuumbbblleee! In Ready to Rumble: Revolution, het directe vervolg op de Dreamcast-klassieker Ready to Rumble, begint iedere knokpartij met deze opzwepende woorden. De nieuwste boksgame voor de Wii heeft een cartoonesk uiterlijk, maar zit gameplaytechnisch gezien minder speels in elkaar. Je moet blokken, goed timen en vooral tactisch denken, wil je de maffe tegenstanders knockout slaan. Zoals de ontwikkelaar zelf zegt, en wij ook graag beamen: dit was hoe Facebreaker op de Wii had moeten zijn. Door middel van rake klappen uit te delen, verdien je de letters r-u-m-b-l-e. Heb je het volledig woord verzamelt, dan kun je een speciale modus in die je extra sterk maakt en je nóg sterker maakt. In een korte partij bleek Ready to Rumble: Revolution uiterst vermakelijk en de premisse dat je in de singleplayercampagne door middel van minigames een eigen vechter kunt trainen, klinkt eveneens goed. Dit kan nog wel eens een alleraardigste Wii-titel worden!

Afro Samurai (PS3, X360)

Vrijwel uit het niets komt Namco Bandai met een brute, humoristische actiegame genaamd Afro Samurai. De game is gebaseerd op de gelijknamige anime waarin Samuel L. Jackson een negroïde samuari van stem voorziet. Het tekenfilmachtige sfeertje van de serie is waanzinnig goed gekopieerd naar de game. Liters bloed vliegen over het scherm en Afro hakt lichaamsdeel na lichaamsdeel van de arme bandieten af. Hoewel de game in eerste instantie een simplistisch actiespektakel lijkt, is dit allerminst zo. Een druk op de menuknop leert je dat alle combo's gearchiveerd zijn en er in totaal meer dan 120 finishing moves vrij te spelen zijn. Het leuke aan het inhakken op tegenstanders is dat je in een speciale Focus-modus zelf kunt bepalen op welk deel van het lichaam je de katana richt. Zo kun je met wat oefening in de vingers bijvoorbeeld ook enkel iemands kleine teen eraf choppen. Later meer over deze verrassende game, die vanaf nu zeker onze aandacht heeft.

Op Atari Live promootte de uitgever naast de genoemde titels onder andere ook nog de winkelversie van EVE Online, die ergens volgend jaar verschijnt, en enkele casual Wii-games, zoals Family Ski en Family Trainer. Over de gehele linie gezien lijkt Atari dan ook flink wat progressie te boeken. Het is voor nu nog even afwachten hoe de verschillende titels zich daadwerkelijk laten spelen als we de volledige versie in handen hebben. Want ook over Alone in the Dark waren we vooraf vrij positief, en dat bleek uiteindelijk toch tegen te vallen. Laat echter niet het negatieve overstemmen, want het evenement heeft juist duidelijk gemaakt dat Atari weer helemaal terug op de rails lijkt te zijn en klaar is voor een rooskleurige periode.

Links: Rez-ontwikkelaar Tetsuya Mizuguchi draait op het feest 's avonds, Rechts: Ook de Ghostbusters vermaken zich op de dansvloer

Bekijk ook onze videoreportage van Atari Live