Analyse: De E3-conferentie van Sony | Gamer.nl

Analyse: De E3-conferentie van Sony | Gamer.nl

Microsoft zette in op goede games, maar wist met z’n line-up te verrassen. Met Project Scorpio richt het Amerikaanse bedrijf zich op de toekomst, al biedt dat ook te denken: wie koopt er met de Scorpio in het vooruitzicht op dit moment nog een Xbox One? Sony liet alle hardware buiten zijn console en vr-bril deze E3 buiten beschouwing. Het bedrijf richtte zich op games, die soms weinig en soms geheel verrassend waren. 

En daarmee wint het bedrijf de E3, al betekent dat niet dat iedere aankondiging imponerend was.

Games
Het is een formule die zó voor de hand ligt, dat we niet begrijpen waar het zo vaak bij uitgevers op de E3 misgaat. Om gamers te imponeren op de grootste gamebeurs ter wereld heb je enkel verra ende exclusives, hardcore games en imponerende aankondigingen nodig. Sony stelde in dat opzicht niet teleur. Wie vannacht even ‘n biertje uit de koelkast ging halen, kon bij terugkeer zo maar eens een nieuwe trailer aankondiging of gemist hebben.

Dat valt ook te zeggen over Microsoft, maar Sony hield er een veel hoger tempo in. Het waren vooral de kop en de staart van de conferentie die indruk maakten, te beginnen met de eerste beelden van de nieuwe God of War. We zien Kratos, of iemand die heel erg op hem lijkt, met een grote bijl in plaats van zijn Blades. Hij doorloopt het bos met zijn zoontje, vecht tegen een gigantische trol en wordt daarna heel erg boos, uiteraard resulterend in een orgie van geweld.

‘De nieuwe God of War’, zoals we nu enkel naar de game kunnen refereren, is zoals geruchten al blootlegden geheel geënt op de Noorse mythologie. In de trailer is nog niets te zien van het beeldvullende spektakel uit vorige delen, maar juist dat geeft ons het idee dat het beste (lees: meest geweldsverheerlijkende) nog volgen moet. God of War verdient een plekje op iedere PlayStation-console, en maakt met deze beelden een heel mooi debuut.

Vervolgens worden we geteased met beelden van de nieuwe game van Sony Bend: Days Gone. De beelden zijn het laatste wat we tijdens de conferentie van de game zullen zien. In sneltreinvaart schakelen we naar luttele seconden aan actie van The Last Guardian, een game die we wel degelijk willen spelen maar nu al zo lang op zich laat wachten dat we niet anders kunnen dan heel sceptisch zijn. Afijn, als we Team Ico’s reputatie in ogenschouw nemen zijn we natuurlijk enthousiast.

Meer games
Veel meer indruk, omdat-ie uitgebreid getoond wordt, maakte Horizon: Zero Dawn. Op de Gamer.nl-redactie zijn de meningen over Horizon verdeeld, met name vanwege het verhaal en de twijfelachtige kwaliteit van mono- en dialoog, maar de open wereld-gameplay met quest-structuur en de rol van mythische robodinosauriërs, maken belangrijke speerpunten. We willen Horizon dolgraag spelen.

Detroit, de nieuwe van Quantic Dream en David Cage, roept net zozeer conflict op binnen de redactie. Niet iedereen is fan van zijn vorige games, en naar het lijkt hoeft dat kamp ook niet heel enthousiast te worden over Detroit. In de trailer worden ons alle mogelijke vertakkingen van een bepaalde situatie getoond. ’t Zijn er heel wat, al weten we natuurlijk niet of deze lo taande situatie symbool staat voor alle andere knopen die je in de game moet doorhakken.

Horizon Zero Dawn
Detroit Become Human

De thematiek, het onderscheid tu en zelfbewuste kunstmatige intelligentie en mensen met hun emoties, lijkt een belangrijke rol te spelen. Gecombineerd met de (ogenschijnlijk grote) keuzevrijheid, geven we Detroit het voordeel van de twijfel. Hetzelfde gaat op voor de nare beelden van Resident Evil 7, dat in stijl breekt met de vorige delen. De game, de eerste multiplatformgame op de conferentie, lijkt erg op de Silent Hill-demo P.T., en dat is zeer zeker een compliment.

Daarna kakt de presentatie een tikkeltje, na wat aankondigingen voor PlayStation VR. Onder meer het nog vage Farpoint, het nog vagere Batman Arkham VR en een speciaal VR-segment voor zowel Final Fantasy XV als Star Wars: Battlefront (toegegeven, bij die laatste kregen we enkel al een beetje kippenvel bij de gedachte dat we in VR in een X-Wing mogen zitten).

Nog meer games
Vervolgens schakelen we naar twee andere multiplatform-games, waaronder die andere Star Wars-game, Lego: Star Wars. Call of Duty: Infinite Warfare komt aan bod en maakt in al zijn scifi-ruimtespektakel een goede indruk. Daarna wordt aangekondigd dat oudgediende Crash Bandicoot eindelijk zijn opkomst op het nieuwe Sony-platform maakt. Zowel deel één, als twee en Warped komen naar de PlayStation 4 en worden ‘ van de grond af aan opnieuw opgebouwd’. Verdere details blijven helaas nog uit.

Zoals gezegd dat het spektakel tijdens de conferentie vooral in de kop van de conferentie en nadien in de staart. Sony toonde drie nieuwe exclusives. Met een nog zeer vage game van niemand minder dan Hideo Kojima (“I’m back!”), een nieuwe Spider-Man die wordt ontwikkeld door Insomniac en ein-de-lijk wat uitgebreide beelden van Bents’ Days Gone, laat Sony zowel gamers in de zaal als thuis in hun bureaustoel verzadigd achter.

Sony heeft goede zaken gedaan met goede exclusives, trailers en aankondigingen. Wel misten we Rockstar (waar is dé grote Rockstar-aankondiging?), maar verder hebben we eigenlijk weinig te klagen. Het tempo zat er heerlijk in en toen ’t even dreigde saai te worden, werden we op onze wenken bedienden met beelden van drie nieuwe exclusives.

Net als Microsoft wist niet elk segment van de conferentie te imponeren, maar afsluiten met een drietal exclusieve games is toch iets krachtiger dan de spierballentaal waarmee Microsoft zijn E3-bijeenkomst besloot.

E3 2016
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou