Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
PlayStation

Analyse: De E3-conferentie van Sony

Sony speelt spelletjes

Geschreven door Ron Vorstermans op

Microsoft zette in op goede games, maar wist met z’n line-up te verrassen. Met Project Scorpio richt het Amerikaanse bedrijf zich op de toekomst, al biedt dat ook te denken: wie koopt er met de Scorpio in het vooruitzicht op dit moment nog een Xbox One? Sony liet alle hardware buiten zijn console en vr-bril deze E3 buiten beschouwing. Het bedrijf richtte zich op games, die soms weinig en soms geheel verrassend waren. 

En daarmee wint het bedrijf de E3, al betekent dat niet dat iedere aankondiging imponerend was.

Games
Het is een formule die zó voor de hand ligt, dat we niet begrijpen waar het zo vaak bij uitgevers op de E3 misgaat. Om gamers te imponeren op de grootste gamebeurs ter wereld heb je enkel verrassende exclusives, hardcore games en imponerende aankondigingen nodig. Sony stelde in dat opzicht niet teleur. Wie vannacht even ‘n biertje uit de koelkast ging halen, kon bij terugkeer zo maar eens een nieuwe trailer aankondiging of gemist hebben.

Dat valt ook te zeggen over Microsoft, maar Sony hield er een veel hoger tempo in. Het waren vooral de kop en de staart van de conferentie die indruk maakten, te beginnen met de eerste beelden van de nieuwe God of War. We zien Kratos, of iemand die heel erg op hem lijkt, met een grote bijl in plaats van zijn Blades. Hij doorloopt het bos met zijn zoontje, vecht tegen een gigantische trol en wordt daarna heel erg boos, uiteraard resulterend in een orgie van geweld.

‘De nieuwe God of War’, zoals we nu enkel naar de game kunnen refereren, is zoals geruchten al blootlegden geheel geënt op de Noorse mythologie. In de trailer is nog niets te zien van het beeldvullende spektakel uit vorige delen, maar juist dat geeft ons het idee dat het beste (lees: meest geweldsverheerlijkende) nog volgen moet. God of War verdient een plekje op iedere PlayStation-console, en maakt met deze beelden een heel mooi debuut.

Vervolgens worden we geteased met beelden van de nieuwe game van Sony Bend: Days Gone. De beelden zijn het laatste wat we tijdens de conferentie van de game zullen zien. In sneltreinvaart schakelen we naar luttele seconden aan actie van The Last Guardian, een game die we wel degelijk willen spelen maar nu al zo lang op zich laat wachten dat we niet anders kunnen dan heel sceptisch zijn. Afijn, als we Team Ico’s reputatie in ogenschouw nemen zijn we natuurlijk enthousiast.

Meer games
Veel meer indruk, omdat-ie uitgebreid getoond wordt, maakte Horizon: Zero Dawn. Op de Gamer.nl-redactie zijn de meningen over Horizon verdeeld, met name vanwege het verhaal en de twijfelachtige kwaliteit van mono- en dialoog, maar de open wereld-gameplay met quest-structuur en de rol van mythische robodinosauriërs, maken belangrijke speerpunten. We willen Horizon dolgraag spelen.

Detroit, de nieuwe van Quantic Dream en David Cage, roept net zozeer conflict op binnen de redactie. Niet iedereen is fan van zijn vorige games, en naar het lijkt hoeft dat kamp ook niet heel enthousiast te worden over Detroit. In de trailer worden ons alle mogelijke vertakkingen van een bepaalde situatie getoond. ’t Zijn er heel wat, al weten we natuurlijk niet of deze losstaande situatie symbool staat voor alle andere knopen die je in de game moet doorhakken.

Horizon Zero Dawn
Detroit Become Human

De thematiek, het onderscheid tussen zelfbewuste kunstmatige intelligentie en mensen met hun emoties, lijkt een belangrijke rol te spelen. Gecombineerd met de (ogenschijnlijk grote) keuzevrijheid, geven we Detroit het voordeel van de twijfel. Hetzelfde gaat op voor de nare beelden van Resident Evil 7, dat in stijl breekt met de vorige delen. De game, de eerste multiplatformgame op de conferentie, lijkt erg op de Silent Hill-demo P.T., en dat is zeer zeker een compliment.

Daarna kakt de presentatie een tikkeltje, na wat aankondigingen voor PlayStation VR. Onder meer het nog vage Farpoint, het nog vagere Batman Arkham VR en een speciaal VR-segment voor zowel Final Fantasy XV als Star Wars: Battlefront (toegegeven, bij die laatste kregen we enkel al een beetje kippenvel bij de gedachte dat we in VR in een X-Wing mogen zitten).

Nog meer games
Vervolgens schakelen we naar twee andere multiplatform-games, waaronder die andere Star Wars-game, Lego: Star Wars. Call of Duty: Infinite Warfare komt aan bod en maakt in al zijn scifi-ruimtespektakel een goede indruk. Daarna wordt aangekondigd dat oudgediende Crash Bandicoot eindelijk zijn opkomst op het nieuwe Sony-platform maakt. Zowel deel één, als twee en Warped komen naar de PlayStation 4 en worden ‘ van de grond af aan opnieuw opgebouwd’. Verdere details blijven helaas nog uit.

Zoals gezegd dat het spektakel tijdens de conferentie vooral in de kop van de conferentie en nadien in de staart. Sony toonde drie nieuwe exclusives. Met een nog zeer vage game van niemand minder dan Hideo Kojima (“I’m back!”), een nieuwe Spider-Man die wordt ontwikkeld door Insomniac en ein-de-lijk wat uitgebreide beelden van Bents’ Days Gone, laat Sony zowel gamers in de zaal als thuis in hun bureaustoel verzadigd achter.

Sony heeft goede zaken gedaan met goede exclusives, trailers en aankondigingen. Wel misten we Rockstar (waar is dé grote Rockstar-aankondiging?), maar verder hebben we eigenlijk weinig te klagen. Het tempo zat er heerlijk in en toen ’t even dreigde saai te worden, werden we op onze wenken bedienden met beelden van drie nieuwe exclusives.

Net als Microsoft wist niet elk segment van de conferentie te imponeren, maar afsluiten met een drietal exclusieve games is toch iets krachtiger dan de spierballentaal waarmee Microsoft zijn E3-bijeenkomst besloot.

Dit artikel delen:

Lees meer

Geen speelbaar vrouwelijk personage in nieuwe Zelda Live om 18:00: Nintendo's E3 2016-persconferentie
11

Reacties op: Analyse: De E3-conferentie van Sony

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Paralize

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    ben benieuwd wat je mening was geweest indien de Neo was aangekondigd. Ik denk eerlijk weinig anders ;)
    Is ook niet zo erg. Vind het wel jammer dat ik elke keer eerst even naar beneden aan het artikel moet gaan om te zien hoe ik een artikel moet lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    Om maar gamer.nl te citeren dat ''Sony deze dag echter over de concurrentie heen gewalst'' is. Dat vat het wel goed samen. Games, games, games, it's all about games. Sony begrijpt dit en spreekt daarmee de grootste doelgroep gamers aan :) Geen geneuzel over huiskamer experience of het centrale entertaiment systeem met tv erop. Dat schrikt de doelgroep alleen maar af.
    Jammer dat sommige Xdoos bezitters zo zuur moeten doen en niet willen toegeven dat Sony keer op keer over zijn concurrentie heen walst :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ErikNus

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @Grohe Wil je dan ook wel even citeren dat we de Microsoft-persco ook goed vonden?
    Ik heb daar trouwens geen tv of entertainmentding gezien, maar ik begrijp dat deze tekst beter voor je werkt als je fanboys wilt trollen (kun je ook gewoon niet doen trouwens).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @ErikNus,

    En toch walst Sony eroverheen, of MS nou wel of niet goed was (niet goed imo). Genoeg voer voor de M$ fanboys dus, dat zie je ook terug in het betr. topic. Jullie worden niet voor niks steeds beschuldigd van partijdigheid, dus fanboys die al snel geïrriteerd raken zul je altijd houden.

    Xbox is welzeker bezig om zich als een ''entertainmentding'' te presenteren en te integreren met apparaten door het huis heen. Ze zijn nu vooral bezig het merk Xbox aan te prijzen ipv puur in te spelen op games, games, games. Gamers willen games. Xbox neuzelt alleen maar over zijn hardware en wat projectjes. Zogenaamd de toekomst van gaming en huiskamer experience. Terwijl M$ net zo goed weinig weet hoe de console- en gamemarkt zich gaat ontwikkelen. M$ biedt niet de toekomst qua gaming, M$ levert een wanhoopsoffensief in de hoop dat ze deze keer wél goed gokken. Feit is dat het maar om 1 ding draait: games, games, games. It's all about games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ErikNus

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @Grohe Dat mag je vinden. Maar wil je mij niet quoten als je een heel andere mening dan ik onderbouwt, aub.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @ErikNus,

    ik quote de zin die het beste bij mijn mening past. Het is aan jullie om jullie eigen mening te onderbouwen. Van mij part mag je jouw nuance erbij geven wanneer ik jullie quote. Als je dit soort zinnen gebruikt kan je verwachten dat mensen daarover heen vallen en andere het juist gebruiken om hun mening kracht bij te zetten.

    Je zegt later dat jullie MS conference ''goed'' vonden maar Sony's pressconference ''beter''. Als dat je mening is vind ik niet dat je dat goed verwoord door te zeggen dat Sony eroverheen walst. Ik vind dat Sony er overheen walst idd, dus gebruik ik die quote. Als jij daar een andere mening bij hebt is het mss een idee om volgende x dat beter te verwoorden :)
    Waarom zet je anders neer dat Sony over de andere heen walst? Ik mag aannemen dat dat niet is voor de clickbaits oid toch? Of een lekkere, gelikte aankondiging die goed in de bek klinkt, toch? Zo cynisch denk ik niet over jullie schrijfkunsten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ErikNus

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @Grohe Het is een samenvatting in 1 alinea van een podcast van anderhalf uur. Als je onze genuanceerde mening wilt moet je die luisteren.
    Ik vraag vriendelijk of je een quote niet naar ons toe wil schrijven om je fanboy-geratel te ondersteunen, waarvoor vriendelijk dank.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @ErikNus,

    Ik ondersteun mijn meningen niet met jullie quotes, dat is best wel een zelfoverschatting. Ik vat mijn mening samen aan de hand van jullie quote. Die blijkbaar ook een samenvatting is. Jullie samenvatting is dat Sony over de concurrentie heenwalst, right? Als je het daarmee niet eens bent moet je het ook niet zo gaan samenvatten. Een samenvatting is er om de kernpunten op te noemen, welk in het daadwerkelijk verhaal worden onderbouwt.

    In de Podcast wordt idd behoorlijk genuanceerd:
    ''Ze denderen over MS heen''
    ''Een slachtpartij''
    ''Met de vloer gelijk gemaakt''
    ''MS was maar zo, zo''

    Ja, ja, dan ben ik de fanboy die niet een zinnetje mag gebruiken van Zijne Excellentie, omdat de podcast zogenaamd genuanceerder is….lol xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Humpdog

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @Grohe jij ben 1 van de weinige die met feiten en onderbouwde argumenten kom. Als men niet meer weet wat moet zeggen, dan word de fanboy kaart gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    timtim96

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    @Grohe true words of a fanboy

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marocain

    • 11 maanden, 2 weken geleden
    Waarom is het zo lastig voor sommige gamers om het bestaan van zowel Microsoft als Sony te accepteren, zonder meningen asociaal en soms agressief op te dringen aan en ander? Waarom moet het altijd MS VS Sony zijn en niet MS en Sony?

    De enige reden dat Sony innoveert is omdat MS bestaat. De enige reden dat MS innoveert is omdat Sony bestaat, het is belangrijk om dat te begrijpen. Sony noch Microsoft geeft wat om haar individuele klanten, daar zijn de bedrijven immers veel te groot voor. Sony en Microsoft geven wel om het geld van hun klanten.

    Microsoft heeft belangrijke innovaties doorgevoerd, net zoals Sony. Deze twee bedrijven zijn afhankelijk van elkaar. Dat niet iedereen dezelfde games leuk vindt is een feit. Ik durf als Xbox speler ook te zeggen dat ik de persco van Sony dit jaar leuker vond dan die van de Xbox.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.