Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
None

Analyse: De E3-conferentie van Bethesda

Hype

Geschreven door Ron Vorstermans op

Het was formeel nog maar de vraag in hoeverre er een echte persconferentie zou zijn van Bethesda deze E3. Net na de E3-conferentie in 2015 liet het bedrijf alle vervolgstappen op E3 2016 nadrukkelijk in het midden. Onnodig, want Bethesda weet een oudgediende als EA vrij gemakkelijk te verslaan, zo blijkt dit jaar wederom.

Jawel, Bethesda begint zowaar met een verrassing: Quake Champions. De koning van de toernooitjes is terug en kent ditmaal verschillende personages met uiteenlopende vaardigheden. Maar we zien er weinig van, naast een cgi-trailer. En zo begint de conferentie even teleurstellend als veelbelovend. Ook werd er na de trailer een paar keer het toverwoord ‘esports!’ geroepen. Een veelvoorkomende trend deze E3, nu al. 

Moordend tempo
Na Quake schakelen we naar Fallout 4, dat nog dit jaar die nieuwe dlc-pakketten krijgt, alsook een update van Fallout: Shelter, dat ook naar de pc komt. Fallout 4-dlc leek van tevoren een zekerheid en een update van Shelter lag ook in de lijn der verwachting. Net als een remaster van Skyrim, trouwens; natuurlijk was-ie in de maak, maar Bethesda was zo wijs de game, incluis mods, pas deze E3 aan te kondigen.

Op een bijna moordend tempo houden de verrassingen aan. Als ontwikkelaar Arkane Studios het vrij imposante podium betreedt, lijkt het tijd voor Dishonored 2. Maar nee, er wordt een nieuwe game aangekondigd – min of meer. Het gecancelde vervolg op Prey, Prey 2, is terug en heet Prey. Een beetje verwarrend, maar de psychologische thriller annex actiegame lijkt op basis van de cgi-trailer nauwelijks op zijn voorganger.

Het enthousiasme wordt een beetje getemperd als Bethesda min of meer noodgedwongen ingaat op games die al uit zijn. Er komen nieuwe modi voor Doom, waarvan het eerste level nu een week lang gratis te downloaden is. Ook komt er meer (en vrijere) content voor The Elder Scrolls Online, maar de zaal reageert lauw. Net als de schreeuwende YouTube Live-chat van de livestream van het bedrijf, trouwens.

Knaller
In die chat scandeert men nog altijd ‘rip cod’ na de aankondiging van Quake: Champions en na de (totaal ongerelateerde) onthulling van Bethesda VR, met Fallout 4 voor de HTC Vive als vlaggenschip. Het is een beetje flauw, maar het komt vermoedelijk ook omdat de conferentie op dit moment een beetje is ingekakt. Als ook de kaartgame The Elder Scrolls Legends aan bod komt, wordt het tijd voor een knaller om het publiek wakker te schudden. En natuurlijk moet die knaller wel Dishonored 2 zijn.

Steve Harvey van Arkane Studios komt inderdaad het podium opgewandeld. Op z’n dode gemakje zet hij uiteen waar de studio tijdens de ontwikkeling van Dishonored 2 waarde aan heeft gehecht. De spelwereld is coherent in stijl, elk level is met een duidelijk insteek gemaakt en de omgeving moet het verhaal, of eerder de feel, van de stad vertellen. Harvey neemt alle tijd om die speerpunten uiteen te zetten, om pas later de ware kracht van Dishonored 2 bloot te leggen: de gameplay.

Want jeetje, wat ziet Dishonored 2 er veelbelovend uit. Real-time schakelen tussen tijdlijden, het contrast tussen de speelstijlen van Emily en Corvo, de uiteenlopende vaardigheden van beide personage, de verticaliteit en vele routes in een level, de mogelijkheid om te ‘dashen’ richting hogere obstakels; de demonstratie geeft blijk van alles wat de vorige Dishonored zo’n imponerende game maakte. Het voorzichtige enthousiasme heeft plaatsgemaakt voor hype.

Dat geldt wel een beetje voor de conferentie in z’n geheel: we hebben onwijs veel zin in de line-up van Bethesda, dat met Quake, Prey, een Skyrim-remaster en Dishonored 2 gewoon een ijzersterke persconferentie achter de rug heeft – al hopen we de volgende keer op meer gameplay en op minder cgi. Oh, en één game misten we wel in de line-up: waar was het vervolg op Wolfenstein: The New Order?

Nou, het vervolg was er wel hoor. Je moest enkel goed opletten om dat mee te krijgen.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Onderling verbonden mappen in Battlefield 1-modus Operations E3 2016: De Bethesda-persconferentie samenvatting
0

Reacties op: Analyse: De E3-conferentie van Bethesda

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.