Achtergrond

Alle nieuwe informatie over Call of Duty: WWII op een rij

Terug naar de menselijke basis

Geschreven door Jacco Peek op
Op woensdagavond heeft Sledgehammer Games Call of Duty: WWII officieel onthuld. De game verschijnt op 3 november en brengt spelers na vele futuristische delen weer terug naar de Tweede Wereldoorlog. Hoewel de oorlog het decor voor de eerste Call of Duty-games was, bevat WWII een hoop nieuws.

Simon Zijlemans van onder andere Gamer.nl was aanwezig bij de presentatie van de game in London en heeft ons voorzien van exclusieve informatie. Hieronder is een opsomming te vinden van wat we kunnen verwachten van de nieuwe Call of Duty.

Menselijke singleplayer

Ironisch genoeg introduceerde Sledgehammer Games met Advanced Warfare de jetpack in de serie, om deze als eerste weer overboord te gooien. De campaign van de game volgt de traditionele hoogtepunten van de Tweede Wereldoorlog, waarbij spelers als geallieerden Normandië bestormen en vervolgens op trektocht gaan van Frankrijk, via België, richting het Duitse Aken. Behalve de grote veldslagen zal er ook genoeg ruimte zijn voor stealth-missies, waarin spelers de Amerikaan Ronald "Red" Daniels volgen.

De game moet de menselijke kant van de oorlog uitlichten zoals de film Saving Private Ryan dat doet. Voor de ontwikkeling vertellen oprichters Glen Schofield en Michael Condrey dat ze hebben gesproken met verschillende veteranen. “Het was heel bijzonder. Vooral het feit dat de mensen die we spraken zichzelf niet als helden zien. Ze vinden de mensen om zich heen helden, ze zeggen altijd ‘ik heb gediend met helden’, maar ze zien zichzelf niet zo.”

Kwetsbare soldaten en teamwork

Ook benadrukken Schofield en Condrey dat Call of Duty: WWII geen "supersoldaten" bevat, in de zin dat soldaten kwetsbaar zijn en in meerdere mate proberen te overleven vergeleken met vorige delen. “We pakken het anders aan nu”, zegt Condrey, “Het is helemaal niet de bedoeling dat je een supersoldaat bent met brute Tier 1-uitrusting, zoiets was er toen nog niet”. Schofield onderstreept dat. “Je kunt niet even opstaan, honderd man neermaaien en ondertussen twintig kogels koppen. Zo’n soort Call of Duty wordt dit niet.”

Om deze reden zal teamwork en vertrouwen een grotere rol spelen tijdens de campaign, hoewel het niet mogelijk is om anderen directe orders te geven. Het is bijvoorbeeld belangrijk om dichtbij de rest van het peleton te blijven, om te allen tijde voorzien te zijn van munitie.

Meerdere perspectieven

Behalve vanuit de soldaat Red beleven spelers het verhaal vanuit meerdere perspectieven, zoals leden van het Franse verzet. Het is nog niet duidelijk of de nazi's speelbaar zijn, maar het Duitse volk zal wel een belangrijke rol spelen in de game.

“Onze focus lag op het uitzoeken van alles over alle kanten. Wat we geleerd hebben in onze gesprekken met Duitsers, is dat veel mensen zeiden ‘ik was helemaal geen nazi. Ik ben trots dat ik Duits ben en in het leger zat, maar ik was echt geen nazi.’ Dat onderscheid maken we wel. Er zijn stukken in de game dat Duitse soldaten je helpen, of dat je zelf een Duits gezin redt. Die nuances vinden we wel echt belangrijk.”

Multiplayer

Tot slot heeft het duo een aantal kleine details gegeven over de multiplayer van de game. Hierbij benadrukken ze nogmaals dat de game daadwerkelijk geen jetpacks en lasers bevat, maar veel belangrijker zijn natuurlijk de nieuwe modi en features. Zo bestaat het progressiesysteem uit divisies, die de "fantasie van in dienst treden" moet voorstellen, waarbij spelers zich specialiseren als militair. Ook bevat de multiplayer de nieuwe War-modus, waarin 'Axis & Allies' het tegen elkaar opnemen. Verdere informatie hierover wordt later bekendgemaakt.

Verder introduceert Sledgehammer Headquarters. Deze "evolutie van de lobby" houdt in dat spelers op een veilige plek kunnen rondlopen, tegen elkaar kunnen strijden en items kunnen verdienen. Behalve deze nieuwe vorm van interactie, krijgt WWII ook een co-op modus met een "nieuwe duistere vijand" en een uniek verhaal. De livestream van vandaag bevestigt dat het een Nazi-zombiemodus betreft.

Call of Duty: WWII verschijnt op 3 november voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

The Disney Afternoon Collection Kijk hier om 19:00 uur naar de onthulling van Call of Duty: WWII
7

Reacties op: Alle nieuwe informatie over Call of Duty: WWII op een rij

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Floks

    • 26 april 2017 20:27
    WAUW gewoon Wauw, eindelijk weer eens een cod om naar uittekijken, maar ik wacht wel tot na de release, want het vertrouwen moeten ze wel eerst terug winnen voor ik ook nog een cod preorder

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jewoenboy

    • 27 april 2017 02:37
    @floks
    Precies wat ik dacht :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 26 april 2017 20:55
    Zoals ik het nu lees, wordt dit voor mij de eerste Call of Duty sinds jaren. Terug naar WOII. Dat vind ik een erg interessante periode.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jewoenboy

    • 27 april 2017 02:36
    Al om al is de naam Call of Duty voor mij jaren geleden van alles naar niks gegaan en heb ik het altijd links laten liggen. Maar toch denk ik deze in de gaten te houden. Ben zeer benieuwd naar de MP. Ofdat dit terug gaat naar de soortgelijke MP van bijvoorbeeld World at War.

    Stiekem hoop ik dat het een uitgebreide campaign bevat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JointCh1L

    • 27 april 2017 09:38
    Dit wordt sowiso weer een keertje de Collectors Editie :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 27 april 2017 19:12
    Zie net op Steam dat er gewoon weer een season pass komt, kost de game dus weer doodleuk 100 euro.. Als dit weer inhoudt dat MP-maps etc apart verkocht gaan worden is dit weer een no-buy voor mij, ik ben allang klaar met uitgevers die geld verdienen boven de beste online-ervaring bieden stellen en de online community niet bij elkaar houden.. Dat is dan een gemiste kans van Activision, waar het er op lijkt dat EA die les wel geleerd heeft (geen season pass meer voor Titanfall 2 en Battlefront 2)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bokahara

    • 28 april 2017 22:10
    wereld oorlog 2. de laatste oorlog waar soldaten nog tegen elkaar vochten, geweer tegen geweer. straat voor straat. voordat ze een belletje deden en een rakket erop werd gedropt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.