Turn Based Strategy is altijd een heel apart subgenre geweest binnen de wereld van computergames. Ze spreken een eigen publiek aan dat meestal helemaal lyrisch over de spellen is. Deze mensen zijn er dan ook dagen aan verslaafd en zijn niet bij hun computer weg te krijgen. De andere gamers halen er echter hun neus voor op. Die hebben liever actie en spanning. De TBS-markt werd vroeger gedomineerd door New World Computing met haar Heroes of Might & Magic serie, maar in 1999 kwam daar ineens verandering in.

Een grote concurrent kwam op de markt onder de naam Age of Wonders, die de Heroes of Might & Magic fans in twee kampen verdeelden: die mensen die Age of Wonders beter vonden, en de mensen die aan Heroes trouw bleven. Grafisch was het achterhaald, maar toch sloeg het enorm aan. Age of Wonders overtuigde op het gebied van gameplay, originaliteit en verslaving. De ontwikkelaar van het spel was het Nederlandse Triumph Studios. Nu is het 2002 en de Sequel is bijna klaar om opnieuw de TBS wereld van een nieuwe impuls te voorzien.

Age of Wonders 2 is een van de top-titels die dit jaar uit komen en wordt soms zelfs in één adem genoemd met technische hoogstandjes als Unreal 2 en Soldier of Fortune 2. Aangezien er een Nederlandse ontwikkelaar achter zit, en het ook nog eens een beestig goede game lijkt te gaan worden heeft gamers.nl een interview gehouden met Lennart Sas, projectleider van Age of Wonders 2 en medeoprichter van Triumph Studios. In het interview gaan we onder andere in op hoe het is om games te moeten maken in Nederland, wat Age of Wonders 2 voor een vernieuwingen zal brengen ten opzichte van de voorganger en waarom men juist voor de Turn Based Strategy games gekozen heeft.

Ik wil hierbij Lennart Sas bedanken voor het beantwoorden van de vragen, en Hans Kuiper voor het vertalen van het interview in het Engels zodat mensen die geen Nederlands spreken de informatie die dit interview bied ook tot zich kunnen nemen.

The english version of the interview can be found here