Stel je voor, je bent op vakantie in een vreemd land. Het is vrijdag en je gaat een avondje uit. Je doel is duidelijk: je wilt de plaatselijke disco bezoeken. Onderweg kom je echter stomtoevallig een stel oude vrienden tegen dat een geweldige strandtent kent. Daar aangekomen haken jullie aan bij enkele tot dan toe onbekende personen met wie het meteen klikt. Zij wijzen jullie op een eettentje waar je anders nooit terecht was gekomen. Dat is het principe achter Rift: het spel doet er alles aan om je van je vaste pad af te brengen, zodat je aan het einde van je speelsessie veel meer hebt meegemaakt dan je van te voren had verwacht.
Gouden trio
Het begint in Rift met de overbekende standaard quests, zeg maar ‘we gaan gewoon naar de disco’. Als dat alles was dat Rift kenmerkte, had het spel een probleem. De moderne MMO-speler is niet meer onder de indruk van het ‘gouden quest-trio’, namelijk dood x van y, verzamel x van y en ga van A naar B. Wie verwacht dat spelers honderden uren (en euro’s) in zijn game investeren moet in elk geval zijn best doen om de boel levendig te houden.
Rift gebruikt de klassieke quests vooral om spelers het landschap in te sturen: ga jij maar even fijn tien reusachtige zwijnen doden. Maar laat er nu in de buurt van de grootste concentratie zwijnen opeens een Rift (scheur) naar de Andere Wereld opengaan waar een leger demonen uitstroomt... Een Rift die er ook nog eens er voor zorgt dat ‘normale reuzezwijnen’ nog een tikkie sterker worden... Ja, dan kan je stug doorgaan met varkens hakken, of je sluit je aan bij de steeds groter wordende groep andere spelers die probeert deze poorten te sluiten. Een dergelijke groep kan meteen weer uit elkaar vallen, maar blijft ook vaak samen om andere Rifts te sluiten.
Avontuurlijk
Ook trekken er met enige regelmaat ‘invasies’ van computergestuurde tegenstanders door het landschap die proberen controlepunten (‘footholds’) te veroveren. Als de vijand een controlepunt in bezit heeft, verdwijnen daar de belangrijkere NPC’s zoals genezers en quest-gevers. Pas als de demonen verdreven zijn, keren die personages en diensten terug. Het is dus in ieders belang om deze invasies af te slaan of om controlepunten te heroveren. Door deze dynamische elementen is het doen van de ‘standaard’-quests een veel avontuurlijkere bezigheid. Zelfs als je het gebied op je duimpje kent, weet je nooit zeker wat er allemaal op je pad komt. Wat begint met het doden van tien zwijnen eindigt misschien wel met negentien anderen in een gevaarlijke dungeon.
Het spel zorgt ook voor de broodnodige variatie dankzij de vrijheid die je hebt tijdens het sleutelen aan je personage. Je kiest aan het begin van je carrière een archetype (vechter, tovenaar, dief of genezer) en bepaalt vervolgens zelf hoe je deze rol vervult. Dit doe je door ‘souls’ te verdienen. Ieder personage kan drie souls tegelijk actief hebben en iedere soul biedt een reeks vaardigheden die je koopt met skillpoints. Skillpoints verdien je bij het behalen van een nieuw level. Je kunt naar wens souls verwisselen, dus als je als tovenaar voortaan tegenstanders met vuur wilt verslaan in plaats van met bestuurbare hulpjes, dan kan dat. Het is heerlijk om nou eens niet vast te zitten aan een keuze die je eigenlijk aan het begin van het spel nog helemaal niet kan maken.
Rift is overigens, zoals we tijdens onze bèta-impressies al vaststelden, verre van een revolutionaire game. Het spel doet enkel zijn uiterste best om de speler een maaltijd voor te schotelen met alle belangrijke voedselgroepen. Je kunt daarom behalve questen en ‘Riften’ ook ‘player versus player–gevechten’ doen (vergelijkbaar met de Warhammer-scenario’s en World of Warcraft-battlegrounds) en schitterend ontworpen dungeons doorlopen.
Volwaardig
Wat wij aan Rift waarderen is dat al die verschillende manieren van spelen elk een volwaardige game vormen. Dat wil zeggen dat iemand die ‘gewoon’ wil questen en af en toe een dungeon doorloopt, niet achterloopt op iemand die vooral PvP (Player versus Player, het vechten tegen andere spelers) wil doen, of op iemand die alleen Rifts wil sluiten. Elke vorm van gameplay heeft eigen beloningen als uitrusting en ook ‘souls’. Hierdoor krijg je als speler niet het gevoel dat je aan de hand wordt genomen. Jij bepaalt waar je vandaag zin in hebt en je hoeft niets te doen wat je niet leuk vindt.
Zoals je kunt opmerken zijn we enthousiast over Rift. Er klopt gewoon zo veel aan het spel: grafisch is het tot in de puntjes verzorgd en de geluidseffecten, de gevechten en de monsters voelen allemaal meteen goed. Het is lang geleden dat een MMO zo veelbelovend van start ging. Wij zijn voorlopig nog niet uit deze nieuwe wereld weg te slaan.
Reacties op: Aan de slag met de MMO Rift
G.T
Alleen hoop ik dat jullie de endgame part ook gaan spelen, want ik zie volop veel mensen klagen dat er niks meer te doen is, beetje hetzelfde als AoC volgens mij, en Warhammer, leuk tot max level, dan is er niks meer te doen..
Cyclonic
Ik heb alle MMO"s gespeeld de laatste jaren en RIFT is niet zoals het hierboven beschreven wordt.
De souls switchen lijkt fun in het begin maar je komt er heel snel achter dat je sommige gewoon niet kunt mixen omdat het gewoon zuigt, teveens dwingen groupen je om een bepaalde spec te gaan anders kom je niet in group.
Casual dungeons doen en je loopt niet achter? HAHA lol zijn jullie in Tier 2 dungeon al geweest? Denk het niet, die gear destroyed iedereen.
Niet achter lopen in pvp? LOL Rank 6 gear player al ontmoet? Je bent instant dood gewoon.
Ik zeg het niet graag omdat ik WoW echt haat omdat het iedere game tot casual crap heeft verneukt. Maar WoW is beter dan RIFT, lvlen in deze game is zo saai als maar wat, gebieden zuigen hard, tot lvl 19 in het eerste gebied lopen tering hoe saai.
Ik geef iedere mmo een kans ik speel ook altijd tot max lvl en raid de end game content en deze game is leuk voor 1 a 2 maanden daarna is het gewoon veel te saai.
Wil je pve ga WoW spelen
Wil je pvp speel dan de enige echte game Dark Age of Camelot
serphilith
Mensen waren nog beter in groups bij DC Universe Online. Ook dat mensen naar rifts komen… High end players komen gewoon niet omdat er niets nuttigs te looten valt zeggen ze dan.
Teknootje
Of heb je hier nog enige invloed door te ontwijken ofzo?
Dat is wat mij eigenlijk grotendeels tegen houdt in het MMO genre, dezelfde settings( 99% bestaat uit de fantasy settings met elfjes en dat soort gedoe) en die ontzettende saaie combat.
MichelMusters
Madutrecht
Madutrecht
Xanadu
Cyclonic
Je moet opletten? Ik kon letterlijk 1 knop spammen tot lvl 50 op mijn riftblade \o/ Zelfde op saboteur 1 1 1 1 1 2 boem 1 1 1 1 2 boem ja skillfull :S Niet snel lvlen? Gast leer gamen, ik was in 4 dagen lvl 50 :p Ja 4 dagen achter elkaar met een play van 2 day 18 hours :S En dan heb ik nog pvp tussendoor gedaan lol.
Op lvl 50 in tier 1 en 2 dungeons wordt je sneller uitgescholden dan in wow xD Ik zie overall bugs, gold farmers zijn er ook, spam ook iedere dag, coin lock is irritant altijd eerst naar je mail moeten gaan.
Merk echt dat je alleen wow gewent bent
Cyclonic
Rift = WoW light + Warhammer online mix dus 2 x fail.
En nog iets heel anders: Ik waardeer die Playboy-reclame niet zo heel erg
HarryHol
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je leuk vindt, maar in mijn ervaring is Rift vooral de moeite waard als je de tijd neemt om het spel te spelen, en niet te haasten.
HarryHol
Shinobiii
Rift doet een goede poging om spellen zoals Dark Age of Camelot, World of Warcraft en Warhammer Online met elkaar te combineren. Een ietwat interactiever gevechtssysteem zoals in b.v. DAoC (Open met 1, omdat je 1 gebruikt kan 2 gebruikt worden. Wanneer je een aanval ontwijkt heb je 5 sec om vaardigheid 3 te gebruiken) is vrij welkom. De verschillende souls met elkaar te combineren is leuk en voelt alsof je een beetje je rol zelf kunt bepalen. Natuurlijk beginnen er combinatie op te dagen die het effectiefst zijn, maar uiteindelijk kies je zelf.
Daarnaast voelt de wereld inderdaad veel levendiger. De invasies en Rifts zorgen ervoor dat je regelmatig iets te doen hebt naast het questen en heb je, zoals Harry al zegt, na een spelsessie meer meegemaakt dan je eigenlijk van plan was. Al moet ik toegeven dat sommige invasies toch écht irritant worden wanneer de halve map vol zit met Rifts, bezette gebieden etc. High levels zie ik trouwens ook gewoon deelnemen aan de events.
Het is verfrissend en zeker niet slecht gedaan, maar ook ik wacht gewoon even de komende maanden af. Ik vermaak me in elk geval goed met het spel en ben blij dat een MMO eindelijk eens gepolijst voelt kort na de release.
Spawn
Madutrecht
MasterDH2010
Mensen die zeggen niemand naar rifts komt etc, die spelen alleen smiddags of in de ochtend.
In de avond heb ik daar werkelijk nog nooit een probleem mee gehad.
De PVE is veel beter dan WoW(Mening, geef feit).
Ik moet wel zeggen dat ik dit spel speel als tussenpaus naar ToR toe, dus maybe dat mijn eisen wat lager zijn.
Ik heb er nu 150 uur op zitten(vanaf pre-start, dus beta niet meegerekend), en puntje bij paaltje is dat voor 75 euro's toch mooi. En dan wel 150 uur, van niet alleen maar questen en zo snel mogenlijk lv 50 worden. Dat is zooo zonde met dit spel. Juist de hele map ontdekken, richting rifts en invasions gaan, ook al ben ik bezig met een quest. En als j dat niet in een party terecht komt, dan zijn er maar 2 mogenlijkheden: Of j heb geen zin in een party. Of je verdient geen party
Mensen die zeiken over de end-game die vergeten dat dat bij WoW nou ook niet echt geweldig was in den beginne! Daarbij is er genoeg te doen, als je maar in je achterhoofd houd dat Trion veel vaker met content updates gaat komen dan dat je gewend was van Blizz.
De invasies en Rifts zorgen voor een mooie afwisseling, al moet ik zeggen dat ze mij een beetje te vaak op dezelfde plek komen, daar mag wel meer variatie komen. Je kan nu zeg maar de rift van tevoren al ontwijken omdat je weet waar op de map ze verschijnen. Dat lijkt me een kleine tweak, en tis niet echt boeiend maar verwacht dat dat later wel wat beter word. En zo niet, dan nog verdient Rift een dikke pluim. Ze kunnen nog genoeg verbeteren, maar ze zijn duidelijk op de goede weg.
G.T
Dit hoop je dat ze veel content sneller doen, en het is geen gezeik, als je nu met een MMO komt moet je endgame in orde zijn, want juist omdat je kan kijken naar 'oudere' mmo's die de mist er in is gegaan.
MasterDH2010
En Cyclonic als j zeikt op coinlock dan begrijp j het niet, per IP moet j 1x naar j mail gaan. poe poe erg zeg. Of j moet 25 huizen hebben waar j gamed, maar dan nog. En dan ga j nog zeiken over gold farmers,get real, dat word met de dag minder.
Maar dude, jij moet maar ff leren gamen. Gamen gaat er niet om om zsm end lvl te zijn, het gaat om fun hebben. Maja haters gonne hate
brandonW
andere game sites ------->die kant op
ik snap niet hoe je er bij komt om een onschuldige opmerking als "van de sponsor afkomstig te noemen"
punt 2: het is een hotkey mmo net wow en warhammer maar daarom is het nog geen slecht spel gelijk.
punt 3: ik waardeer het ook niet zo….dat zwarte blokje zit in de weg XD
Cyclonic
Heb daarna nog solo een char geleveld en die had ik in ongeveer dezelfde tijd lvl 50, en ja ik speel soms thuis en soms bij me vrienden dus moet altijd die zeik coinlock doen.