2015 behoort samen met ontwikkelaars als Valve en Illusion Softworks, tot de weinige gameontwikkelaars die met hun debuuttitel reeds een monsterhit te pakken hadden. De eerste eigen titel van 2015 was het welbekende Medal of Honor: Allied Assault, waarmee de firma meteen een naam wist te maken als ontwikkelaar van historische FPS-shooters. Wij bekeken de relatief korte geschiedenis van het bedrijf en wat de toekomst voor 2015 nog in petto heeft.

De ontwikkelaar met de wonderlijke naam 2015 (spreek uit: Twenty Fifteen) werd in 1998 opgericht door directeur Tom Kudirka en is gehuisvest in het Amerikaanse Tulsa te Oklahoma. Het doel van het bedrijf is zogezegd 'het creëren van een nieuwe generatie van 3D games, gemixt met een flinke dosis strategie, actie en interactie'. Een mooi streven natuurlijk en men is er met Medal of Honor: Allied Assault ook vrij redelijk in geslaagd de doelstelling te behalen.

Wat misschien niet iedereen weet, is dat 2015 ooit begonnen is met een officiële expansion pack genaamd “Wages of SiN”. Deze uitbreiding werd gemaakt, zoals de naam al doet vermoeden, voor Ritual Entertainment's SiN, uitgegeven door Activision. Ondanks dat Wages of SiN vele positieve recensies heeft mogen ontvangen, waarbij menigeen van mening was dat de aanvulling beter was dan het origineel, heeft het weinig bijgedragen aan het verdere succes van SiN, dat ongelukkigerwijs tegelijkertijd met Half-Life op de markt kwam, en stierf het helaas een stille dood.

Na deze enigszins mislukte poging startte 2015 in mei 2000 met de ontwikkeling van Medal of Honor: Allied Asssault, de WWII shooter draaiende op een aangepaste Quake III engine. De game werd begin 2002 voltooid. De Medal of Honor franchise was al bekend bij de console gamers, maar maakte op de PC zijn debuut. Uitgever Electronic Arts zag wel wat in een PC-versie, verhuisde de serie die oorspronkelijk voor de console bedoeld was naar de PC en 2015 mocht de klus klaren. Met succes zoals we weten.

Tijdens de E3 van 2001 kreeg de game al zijn eerste onderscheidingen, waaronder die van 'Runner Up for Game of the Show' en 'Best PC Action game of the Show'. Niet voor niks stond de game constant in de lijsten van best verkochte PC games ter wereld en sleepte de game veel awards binnen. Sommigen noemen het de beste First Person Shooter sinds Half-Life. Stomverbaasd over wat de Q3 engine (toen al drie jaar oud) nog in zijn mars had, werd zelfs Gray Matter's WWII shooter Return to Castle Wolfenstein, die enkele maanden daarvoor al voor veel ophef zorgde, overtroffen. Dit was nog maar het begin van een fantastische PC-franchise, maar niet alles verloop rooskleurig. Elke succesvolle gamereeks kent zijn ups en downs, en ook Medal of Honor had hier last van.

Electronics Arts kreeg het namelijk zover om de game niet op tijd in de Nederlandse winkels te leveren. Pas op 14 februari konden de Nederlandse gamers genieten van deze game. De brave Nederlandse gamers wel te verstaan, want de andere gamers hadden ondertussen allang een kopietje ergens vandaan gehaald. Opvallend was dat het hier ging om een Engelse versie. De mensen die op 14 februari de game aanschaften kregen een gelokaliseerd exemplaar, wat bekende dat alle teksten en kreten opeens in het Nederlands waren. Een onverwachtse vertaling dus, die naast onplezant, ook nog eens compleet onnodig was bevonden door velen. Eén ding was zeker: de marketingstrategie van Medal of Honor: Allied Assault had behoorlijke deuken opgelopen.

Ook de verdere support viel tegen. Medio maart 2002 kwam het bericht naar buiten dat 2015 het goedverkopende MOH niet verder meer ging ondersteunen. Patches en upgrades waren vanaf toen in de handen van EA Los Angeles. De precieze redenen achter deze keuze is altijd onduidelijk geweest, maar wat we wel weten is dat 2015 allerminst tevreden was met de aanpak van EA. Niet lang daarna kregen we te horen dat 2015 een nieuwe uitgever had gevonden: Vivendi Universal Games.

Ondertussen kreeg Medal of Honor: Allied Assault nog twee uitbreidingen in de vorm van Spearhead en Breakthrough, beide ontwikkeld door de LA-divisie van EA. De eerste expansion pack, Spearhead, verscheen nog eind 2002, maar was wegens de wel erg korte singleplayer campaign en de weinig verbeterde multiplayer mode een kort leven beschoren. In 2003 kwam de tweede uitbreiding Breakthrough. Ook deze expansion werd niet ongelooflijk enthousiast ontvangen: de één vond het weer geweldig, de ander kreeg meer het idee dat het wederom een 'demo' was van het origineel. Feit blijft wel, ook de uitbreidingen verkochten redelijk goed.