Om het argument wat kracht bij te zetten, allereerst even een saai opsomminkje van wat er zoal gepland staat voor de komende tijd: SimCity, Total War: Rome 2, Command & Conquer: Generals 2, Company of Heroes 2 voor 2013. Dit jaar komt bijvoorbeeld nog Xcom: Enemy Unknown, Xenonauts, Carrier Command: Gaea Mission en een Omerta: City of Gangsters. En ook Starcraft II: Heart of the Swarm zit nog in de pijpleiding. Kom op, veel interessantere lijstjes gaan strategiefans niet snel tegenkomen! En hoewel we er van bewust zijn dat een aantal van deze titels (wellicht) nog dit jaar uitkomen, is het niet geheel onrealistisch om te denken dat we ze in 2013 nog vrolijk aan het spelen zijn. Daarmee lijkt het argument dat 2013 het jaar van de strategie gaat worden een klare zaak. Toch is het niet eens zozeer de kwantiteit die overtuigt, maar vooral de kwaliteit die we voor onze kiezen krijgen.

Geduld is een schone zaak

SimCity is natuurlijk een van de belangrijkste namen in de lijst. In 2003, bijna tien jaar geleden, hoorden we via de uitbreiding Rush Hour voor het laatst iets van de franchise. Wat daar tussenin zat, SimCity Societies proberen we maar heel snel te vergeten. Dat er nu een volwaardige opvolger komt, mag dus gerust bijzonder genoemd worden. Persoonlijk had ik als groot SimCity-fan de hoop allang opgegeven. Dat het er nu toch van komt en de voortekenen ook nog eens veelbelovend zijn, is het ultieme voorbeeld van het eeuwenoude gezegde: geduld is een schone zaak.

Hopelijk kunnen de fans van de Xcom-serie dat ook zeggen. Ze hebben dik achttien jaar moeten wachten op een opvolger van de tactische strategiegame. Een periode waarin de gameindustrie een enorme groei heeft doorgemaakt. Evenals SimCity lijkt ook Xcom: Enemy Unknown een sterke titel te worden. Ontwikkelaar Firaxis heeft goed gekeken naar het origineel en gaat uit van die ijzersterke basis: het leiden van een geheime paramilitaire organisatie die een alien-invasie moet zien af te stoppen.

 

Oorlogje spelen

Met de release van Command & Conquer: Generals 2 in 2013 krijgen we ook weer een oude bekende terug. Deze RTS-familie kent enorm veel neven en nichtjes, maar na een klein decennium komt er nu ook een klein broertje bij. Of deze nieuwe telg zijn oudere broer gaat voorbijstreven is de vraag, maar zeker is dat een hele nieuwe generatie weer de kans krijgt om oorlogje te spelen. Met het gebruik van de Frostbite 2-engine, onder andere bekend van de games Battlefield 3 en Need for Speed: Most Wanted en BioWare Victory als ontwikkelende partij, is het een titel om in de gaten te houden.

Fans van verraad, libertijnse vrouwen, speren en pilaren kunnen zich ook opmaken voor een lekker potje strategie. Zo komt na ruim acht jaar een tweede deel van Rome: Total War uit, genaamd Total War: Rome 2. Ontwikkelaar The Creative Assembly heeft een groter budget dan ooit en zet het volledig in om de spelers grootschalige keizerrijken te bouwen. Daarbij hoort natuurlijk rebellerende volken systematisch afslachten. Mits je niet in je ruggestoken wordt. We kunnen niet wachten op Gamescom waar we meer te zien krijgen van deze titel.

In goed gezelschap

Dan blijven er nog wat recentere strategiegames over die ook weer terugkomen in het komende jaar. Wat te denken van de uit 2006 afkomstige Company of Heroes? Een sterke real-time strategiegame die schreeuwt om een volwaardige opvolger. Iets dat we in 2009 overigens al schreven ten tijde van het uitkomen van uitbreiding Tales of Valor. Nu drie jaar later komt hij er dan eindelijk aan en hoe! Met een nieuwe engine en enkele subtiele veranderingen in de gameplay. De tanks kunnen dus weer klaar gezet worden.

O ja, dan is er nog dat andere strategiespelletje. Die game waar toernooien mee worden gespeeld met prijzengeld dat loopt in de tonnen en in Zuid-Korea een nationale volkssport is. Nee? Nooit van gehoord? Wel, we hebben het hier natuurlijk over StarCraft II. Uitbreiding Heart of the Swarm, waar de Zerg een centrale rol in spelen, staat ook nog in de planning en gaat ongetwijfeld weer voor veel uren speelplezier zorgen. Terwijl wij rustig wachten, polijst Blizzard het spel nog even, om zo ook de laatste procent te completeren.

 

Hebben we het hier dus over een strategische manoevre van de uitgevers en ontwikkelaars? Is er een soort masterplan om ons allemaal een stukje strategische vaardigheid bij te brengen in deze immer complexer wordende wereld of is dit gewoon stom toeval? We laten hersenspinsels en filosofiëen hierover maar even achterwege en wrijven vooral in onze handjes omdat er een mooie lijst met strategiegames naar ons toe gaat komen. Ondertussen kunnen we familie en vrienden alvast waarschuwen dat we ons in de eerste helft van 2013 even strategisch terugtrekken uit het sociale leven.

Update (12-8-2012): Het bewijs stapelt zich op

Het was natuurlijk naïef om te denken dat het hier bij zou blijven. Zo heeft Paradox Interactive bekendgemaakt ook nog een troef in handen te hebben voor 2013, nu toch wel echt het jaar van de strategiegame. We hebben het hier over Europa Universalis IV. Dit vierde deel in de serie (Europa Universalis: Rome niet meegerekend), maakt zijn opwachting in het derde kwartaal van 2013 en belooft vooral veel indrukwekkende nummers: 250 naties, 4000 historische figuren en een online capaciteit van 32 voor het spelen van coöperatieve of competitieve potjes. Volgens de makers wordt de interface van het spel meer gestroomlijnd, zonder de complexiteit van de game te verliezen. Het klinkt als muziek in de oren. In 2013 gaan we dus behalve steden bouwen, Romeinse rijken uitbreiden, Aliens uitroeien, ook de kans krijgen om aan de slag te gaan met Oud-Hollandse helden. Studeer het Wilhelmus maar alvast in.