De beste pc-instellingen voor Call of Duty: Warzone
Achtergrond

De beste pc-instellingen voor Call of Duty: Warzone

Met meer dan honderd spelers die je liever nu aan gort schieten dan een seconde later, is Call of Duty: Warzone een van de meeste competitieve games van het moment. Des te belangrijker is het optimaliseren van je instellingen. Een paar pixels of dat ene gemiste beeldje kunnen immers het verschil tussen winst en verlies vormen. Benieuwd naar hoe je het beste kunt presteren in Warzone? Dit zijn de pc-instellingen die het verschil kunnen maken in jouw sessie.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Asus ROG. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

Onze technische tips zijn voor vrijwel iedere soort pc-speler relevant, maar let op: niet alle instellingen zijn voor iedereen van toepassing. Met de komst van Season 3 ondersteunt Call of Duty: Warzone nu ook Nvidia’s populaire Deep Learning Super Sampling (DLSS) optimalisatie, die enkel toegankelijk is voor grafische kaarten uit de RTX 20- en RTX 30-reeks.

Mocht je niet over die hardware beschikken, wees niet getreurd: er valt altijd wel een extra frame-pje te winnen. Wil je binnenkort dan toch een upgrade scoren, dan tippen we je graag op een mooi all-in-one product dat Call of Duty: Warzone sowieso prachtig kan weergeven.

Warzone-prestaties oppoetsen in een handomdraai

Call of Duty is niet vies van wat ‘overbodige’ grafische toevoegingen. Een lage scherpte-diepte en een vleugje bewegingsonscherpte oogt natuurlijk filmisch, maar het heeft nul toevoeging voor je daadwerkelijke prestaties. Gamers die al langer een competitieve drang voelen, slopen al deze stijlelementen linea-recta uit al hun spellen. Hoog tijd dus om diezelfde bezem ook door Warzone te vegen.

Wie in Warzone wil genieten van maximale scherpte en minimale poespas, schakelt de volgende grafische instellingen zo ver mogelijk omlaag. Waar mogelijk, is ‘volledig uit’ de beste optie.

· Motion blur

· Film grain

· Filmic Strength

· Depth of Field

Deze stijleffecten hebben geen gigantische impact op je hardware-prestaties, maar verhinderen wel een neutrale blik op de speldata. Door onscherpte en filmruis te minimaliseren, poets je je beeld aardig schoon.

De volgende instellingen kunnen evenals zo ver mogelijk weggedraaid worden, met ditmaal meer impact op de hardware-prestaties en hoe Warzone aanvankelijk oogt.

· Tesselation

· Texture resolutions

· Shadow map resolution

· Cached shadows

Gedetailleerde schaduwen en scherpe texturen zijn fraai om een plaatje mee af te maken, maar ze zijn zelden nuttig voor competitieve prestaties. Geen zorgen: de schaduw van een speler die de om hoek om komt loeren, kun je gewoon laten staan. Hoeveel pixel-precisie je grafische kaart aan dat silhouette besteedt, dát is vooral de bijzaak die je wilt minimaliseren.

Hetzelfde geldt voor anti-aliasing, de mate waarin gekartelde lijnen ‘verzacht’ worden. Gamers met een krachtige grafische kaart kunnen de Subpixel Morphological Anti-Aliasing (SMAA) een paar keer over de randjes laten gaan. Kom je echter frames tekort voor een soepele ervaring, dan kan het uitschakelen van deze functie je een aardige prestatiebonus geven.

Optimaliseer je output

Los van stijlelementen en schaduwen, is het ook van belang om Warzone op een optimale manier ‘out te putten’. Dat is enigszins afhankelijk van je set-up, alsmede je drang om gameplay met de wereld te delen.

Mocht je set-up over een enkel scherm beschikken en ben je niet van plan om Warzone te streamen, dan is een exclusieve fullscreen-modus de beste output voor jou. Een content creator heeft meer baat bij de (randloze) windowed optie, zodat het systeem makkelijker kan schakelen naar opnamesoftware, eventueel op een secundaire monitor. Windowed games presteren over het algemeen net iets minder soepel dan ze fullscreen doen, maar het verschil is vaak minimaal.

Ongeacht resolutie en multitask-drang, is het altijd verstandig om de render resolution op de volle honderd procent in te stellen. Het liefst vul je immers elke beschikbare pixel met relevante speldata.

Mocht je systeem problemen ondervinden op je native resolutie, dan kan de grootte van de render eventueel omlaag geschaald worden. Heb je een 4k-scherm, maar wil je die bijvoorbeeld tot slechts 1440p benutten, dan zet je de render resolution op 67 procent.

©GMRimport

Slimme upscaling met Nvidia RTX DLSS

De grootste bonus die je prestaties kunnen scoren, is te vinden in de DLSS-ondersteuning. Wie beschikt over een Nvidia-gpu van de Turing- of Ampere-generatie, zit hiermee gebakken. De Tensor-kernen op de grafische kaart worden ingezet om je resolutie flink op te schalen, zónder al die pixels handmatig uit te moeten rekenen. Zo’n stukje deep learning kan niet anders dan aangemoedigd worden.

In Warzone worden momenteel vier verschillende DLSS-profielen aangeboden, elk met een net wat andere afstelling en optimalisatie. Let wel op dat deze opgeschaalde prestaties vooral bedoeld zijn voor resoluties boven de 1080p. Op een ouderwetse Full HD-monitor gaan grote delen van dit technische voordeel verloren.

Ultra Performance leunt het hardst op de upscaling en is vooral bedoeld voor resoluties (ver) boven de 4k. Iets lager ligt Performance, welke bij uitstek geschikt is voor 4k-beeldschermen. Balanced weegt prestatie en beeldkwaliteit zuiver af, waar Quality iets meer nadruk legt op de scherpte van het geheel. De laatste twee lenen zich beide goed voor 1440p-resoluties, terwijl Balanced het best tot zijn recht komt op framerates van 144 fps en hoger.

Mocht je nog niet kunnen genieten van DLSS, maar hoop je dat binnenkort wel te doen? Dan is een laptop als de stijlvolle ROG Zephyrus G15 bij uitstek geschikt voor scherpe games op hoge framerates. Met een 165Hz snel 1440p-display en een Nvidia GeForce RTX 30-gpu ben je opgewassen tegen veeleisende spellen, maar kun je ook onderweg genieten van bijvoorbeeld een potje Warzone mét die rendabele upscaling.

Breng licht naar het duister

De aangeraden helderheid van Warzone hangt enorm af van je persoonlijke voorkeur, naast natuurlijk de helderheid van je primaire beeldscherm. Mocht je echter het idee hebben dat duistere regionen simpelweg té donker voor je zijn, dan kun je de standaard brightness van 50 opschroeven naar bijvoorbeeld 60 of 70.

Schiet je te ver door, dan kunnen lichte regionen compleet witgewassen worden, hoofdzakelijk de open lucht. Echt filmisch oogt dat niet, maar als je het staat stelt die gast in het donkere trappenhuis toch sneller te spotten, is het een prima ruil.

Mocht je over een scherm beschikken met uitzonderlijk slimme schaduw-optimalisatie voor games, dan kun je misschien beter daarop beroep doen. Veel gaming- en/of hdr-beeldschermen komen met degelijke shadow boost-functies, maar de resultaten variëren hevig. Kies het licht (en vooral het duister) dat voor jou en je monitor het beste werkt.

Hoe klinkt Warzone op z’n best?

Het zal je framerate weinig goed doen, maar ook de audio van Warzone is te optimaliseren. Dit blijft afhankelijk van smaak, maar wie de beste prestaties wil boeken, is waarschijnlijk het beste af op het Boost of Boost High geluidsprofiel. Beide sterken cruciale geluidsfrequenties aan, waar vooral zaken als voetstappen, schoten en gerommel met wapens onder vallen. Die wil je natuurlijk luider horen dan, zeg, het suizen van de wind.

Mocht je gaming-koptelefoon al op een dergelijk spatial awareness profiel staan, dan kunnen de geluidsaanpassingen elkaar overlappen, tot het overdreven aan toe. Mocht dat storen, probeer dan om-en-om te experimenteren met hoe Warzone zijn eigen audio opwaardeert en hoe je headset dat doet. Er is ongetwijfeld een afstelling waarin jij de geluidsomgeving het beste waarneemt.

Call of DPI: Warzone

Ongeacht welke DPI-instellingen je zelf het fijnst vindt, is het zaak om Warzone niet (te veel) met je muisprestaties te laten rommelen. Ga voor het gemak even na of Mouse Acceleration, Mouse Filtering en Mouse Smoothing op hun laagst en/of uitgeschakeld staan. Voor de leek klinken deze termen wellicht begeerlijk, maar de meeste gamers prefereren hun muisgedrag zo neutraal mogelijk. Wat jij doet met je arm, wil je ook direct terugzien in het spel.

De Mouse Sensitivity is meer gebonden aan persoonlijke voorkeur, en ook natuurlijk de DPI waar je muis op draait. Het kan nuttig zijn om te experimenteren met verschillende vermenigvuldiging voor bijvoorbeeld Aiming Down Sights (ADS) en voertuigen, maar wie de verhouding 1:1 houdt, wordt in ieder geval niet verrast door plotselinge muisversnellingen. Tenminste, dat geldt zolang je zelf niet buitenproportioneel in de paniek schiet in Warzone...

Anders nog iets?

Tot dusver onze reeks tips voor de beste pc-instellingen voor Call of Duty: Warzone. Heb je zelf toevallig nog een slimme optimalisatie-truc waar je mede-gamer wat aan zou kunnen hebben? Schroom vooral niet deze te delen, zij het voor gloednieuwe hardware of juist een ouder bakbeest. Des te beter we met z’n allen presteren, des te leuker Warzone wordt.

Wil je die verbeterde prestaties altijd met je mee kunnen dragen? Overweeg dan een stevige gamelaptop, zoals die in de ROG Strix-lijn. Niet alleen beschikken deze notebooks over mobiele RTX 30-videokaarten, de displays toppen ook nog eens af op 300 hertz beeldverversing. Met dat soort specificaties — én natuurlijk bovenstaande tips — lenen de Strix-laptops zich bij uitstek als mobiele wapens voor competitieve Warzone-strijders.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven
Nieuws

Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven

Nieuwe richtlijnen moeten er voor zorgen dat consumenten niet misleid worden

De Europese Commissie en het Consumer Protection Cooperation Network hebben nieuwe richtlijnen gedeeld voor gamebedrijven: zij moeten de prijs van in-game producten die aangeschaft kunnen worden, daadwerkelijk met echte bedragen weergeven.

Dit om consumenten te beschermen en mogelijke verwarring over de prijs van virtuele producten weg te nemen. In veel games is het mogelijk om bijvoorbeeld items te kopen met een verzonnen, virtuele valuta. Deze valuta moet in veel gevallen eerst met echt geld gekocht worden. Bij de items wordt vervolgens veelal alleen de prijs in de verzonnen valuta weergegeven.

In een document (via Tweakers) beschrijven de Europese Commissie en het CPCN nieuwe richtlijnen voor de hierboven geschetste situatie. In-game valuta aanbieden en daar virtuele items voor verkopen is nog steeds toegestaan, maar alleen als bij die producten ook een prijs in euro's wordt vermeld. Op die manier bestaat er bij consumenten geen twijfel meer over hoe duur een product echt is en worden zij dus ook niet meer misleid.

het moet voor consumenten ook mogelijk worden dat ze altijd een exacte hoeveelheid in-game valuta kunnen kopen. In veel games kunnen nu alleen bundels met een bepaalde hoeveelheid in-game valuta worden aangeschaft. Sommige ontwikkelaars prijzen in-game items op dusdanige wijze, dat die prijs net boven zo'n valutabundel valt, waardoor consumenten dus genoodzaakt zijn een duurdere valutabundel aan te schaffen.

Vorig jaar bekritiseerde de Europese consumentenorganisatie BEUC al het feit dat gamebedrijven spelers manipuleren om meer geld uit te geven in games. Zij dienden toen een klacht in bij de Europese Commissie. De klacht stelde dat bedrijven achter games zoals EA Sports FC, Fortnite, Clash of Clans en Minecraft consumenten - waaronder minderjarige spelers - manipuleren bij het besteden van geld in games. De aanleiding van bovenstaande nieuwe richtlijnen is echter het Zweedse bedrijf Star Stable Entertainment AB, dat met zijn game Star Stable Online beschuldigd wordt van het manipuleren van consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker
Nieuws

Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker

Een gevonden domeinnaam lijkt daar op te wijzen

Het lijkt er steeds meer op dat Atlus aan een remake van Persona 4 werkt. Nu is er een domeinnaam gevonden dat hier sterk naar hint.

YouTuber ScrambledFaz heeft de domeinnaam 'p4re.jp' gevonden die op 20 maart geregistreerd is. Hoewel dit niet per se bewijs is dat er een remake van Persona 4 in de maak is, verscheen er nog voor de aankondiging van Persona 3 Reload al een officiële domeinnaam genaamd 'p3re.jp'. Het lijkt dus wel om een aannemelijke indicatie te gaan.

Eerder dit jaar hintte zangeres Shihoko Hirata al mogelijk naar de komst van de remake. Ze plaatste op Instagram een bericht dat ze haar zangkunsten toepast tijdens "de opnames voor een nieuwe game". De foto die daarbij hoort lijkt MIT Studio te betreffen, waar ze ook soundtracks voor Persona 4, 5 en 3 Reload op heeft genomen. Meerdere fans plaatsten als reactie op de Instagram-post gifs van Persona 4, die Hirata vervolgens een like gaf.

Atlus heeft vooralsnog geen remake van Persona 4 aangekondigd, maar vorig jaar kwam wel een remake van Persona 3 uit. Het is dus zeker mogelijk dat het bedrijf ook het vierde deel in de reeks van een remake wil voorzien. Persona 4 ontving eerder al een verbeterde versie in de vorm van Persona 4 Golden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!