Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes
Achtergrond

Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Brian met Yakuza Kiwami 2.

De liefde die sommige Yakuza-fans voor de reeks hebben kon ik tot voor kort maar moeilijk begrijpen. Eerlijk is eerlijk: ik heb me nooit geïnteresseerd voor de serie. Al die positieve geluiden over dat geweldige Japanse maffiaspel liet ik aan me voorbij gaan, puur omdat ik nooit even de tijd nam om eens op te zoeken wat de Yakuza-reeks zo sterk maakt. Totdat ik een exemplaar aangeboden kreeg voor de recensie van Yakuza Kiwami 2.

©GMRimport

Als dit niet mijn werk was geweest, dan had ik hoogstwaarschijnlijk een van de beste remakes die ik ooit heb gespeeld aan me voorbij laten gaan, want de remake van Yakuza 2 is een van mijn favoriete games van het jaar geworden, die veel westerse gamers jammer genoeg over het hoofd hebben gezien.

Dat komt wellicht door de opzet van de game. Yakuza Kiwami 2 is in hart en nieren een game van Japanse makelij, wat te merken is aan de personages, maar ook aan de setting, het stemacteerwerk, de soundtrack, het verhaal en de gameplay. Voor wie zich daar overheen kan zetten, heeft Yakuza Kiwami 2 een overweldigende reis door de Japanse onderwereld in petto.

Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

-

Red-light district

Yakuza Kiwami 2 neemt je mee naar de door misdaad geteisterde districten Kamurocho en Sotenbori, respectievelijk gebaseerd op de districten Kabukicho en Dotonbori. Na de gebeurtenissen in Yakuza Kiwami staat de eens zo machtige Tojo Clan op instorten en groeit de invloed van de concurrerende Omi Alliance alsmaar door. Dat dit een probleem vormt voor de Tojo Clan, beseffen de leiders van de clan maar al te goed en wanhopig kloppen ze aan bij protagonist Kiryu Kazuma, die zijn leven als yakuza al geruime tijd achter zich heeft gelaten. Maar een man die gedreven is door eer, een thema wat veelvuldig terugkomt in het spel, laat zijn oude clan niet in rook op gaan en doet er alles aan om de criminele organisatie weer op de been te krijgen. Zo begint het avontuur waar ik mij dit jaar het meest mee heb vermaakt.

Wat meteen opvalt aan Yakuza Kiwami 2 is dat het spel sterk leunt op het verhaal. Achter elke kleine (of grote) missie die je speelt, schuilt een groots verhaal. Alsof de ontwikkelaar wilde voorkomen dat je je tijd verdoet met onzinnige nevenactiviteiten. Toch zijn het juist de zijmissies die in een game als deze het verschil maken. Hoe vaak kom je in games een maffioso tegen die een zakdoekje haalt voor zijn zieke medemens, een platencontract regelt voor een straatzangeres, een oud vrouwtje beschermt tegen tuig of een relatie weet te redden? Het zijn dit soort geinige en vooral onvoorspelbare belevenissen die Yakuza Kiwami 2 zo levendig maken. Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

©GMRimport

Maffioso met een warm hart

Tussen alle hectische gebeurtenissen door neem ik gerust even wat tijd om Virtua Fighter te spelen in de arcadehal, Mahjong te spelen of yogalessen te nemen. Op de een of andere manier lukt het de ontwikkelaar op die manier om de gewelddadige ex-bendelid te humaniseren, waardoor ik geen moment twijfel aan de keuzes die ik maak in de game. Los daarvan onthuld Kiryu gaandeweg zijn beweegredenen die getuigen van (zelf)respect, eer en genegenheid.

Hoewel volwassen verhaalvertelling doorgaans aan de basis staat, is de ruggengraat van het spel bij uitstek de brute gameplay. De wijze waarop Kiryu vijanden tot moes slaat blijft gedurende de game constant verrassen. Dat komt vooral door dat Kiryu geen enkel voorwerp ongebruikt laat om zijn vijanden een lesje te leren. Voor shootouts ben je bij Yakuza aan het verkeerde adres. Iedere vijand die het durft op te nemen tegen Kiryu en zijn geraffineerde oosterse vechtkunsten, krijgt geheel volgens traditie een koekje van eigen deeg. Soms zelfs met een baksteen, knuppel, reclamebord, fiets of een willekeurig ander object dat zich binnen handbereik bevindt. Yakuza Kiwami 2 geeft spelers alle mogelijkheden om tijdens gevechten te laten zien waarom er niet te sollen valt met de Tojo Clan. Tegen het einde van het spel realiseer ik me dat ik met een van de meest vredelievende veelplegers ooit heb gespeeld, zonder dat ik ook maar een keer in dubio was over de daden die ik pleegde.

Totaal onwetend begon ik dus aan een tocht door de Japanse onderwereld die me nog lang zal bijblijven. In het gamejaar dat gedomineerd werd door bijzondere werken van ontwikkelaars als Rockstar en Santa Monica Studios, was Yakuza Kiwami 2 voor mij met afstand de grootste verrassing van 2018. Helaas zullen maar weinig westerse gamers dezelfde mening delen. Het kenmerkende Japanse gamedesign kan wellicht niet iedereen bekoren, maar mijn eerste kennismaking met de Japanse maffia is een erg positieve ervaring en doet mij verlangen naar meer avonturen in dit Japanse drama dat bol staat van de intriges, ongure gasten en interessante plotwendingen.

Deze week kan je op Gamer.nl Favoriet van de Redactie-artikelen verwachten waarin we de games behandelen die ons in 2018 het meest hebben gegrepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Tomodachi Life-game in ontwikkeling voor Switch
Nieuws

Nieuwe Tomodachi Life-game in ontwikkeling voor Switch

Staat gepland voor een release in 2026

Nintendo heeft tijdens de Nintendo Direct-livestream gisteren Tomodachi Life: Living the Dream aangekondigd, een nieuw deel in de Tomodachi Life-franchise.

In de game kunnen spelers hun eigen Mii-personages creëren en baseren op het uiterlijk van henzelf, van vrienden, familie of wie dan ook. Vervolgens zullen deze Mii's hun leven opbouwen op een eiland. De Mii-personages komen in allerlei gekke situaties terecht en spelers beïnvloeden deze situaties.

Tomodachi Collection verscheen alleen in Japan, maar vervolg Tomodachi Life kwam in 2014 wel in het Westen uit. De game stond bekend als een relatief melige game binnen het simsgenre, waarbij spelers de Mii's zelfs kunnen laten praten en zingen.

Tomodachi Life: Living the Dream verschijnt ergens in 2026 op Nintendo Switch. Lees hier meer over de aankondigingen van de Nintendo Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog eens twintig nummers van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack onthuld
Nieuws

Nog eens twintig nummers van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack onthuld

Game komt op 11 juli uit voor consoles en pc

Activision heeft nog eens twintig nummers die op de soundtrack van het aankomende Tony Hawk's Pro Skater 3+4 staat bekendgemaakt.

Twee weken geleden werden er al twintig nummers bekendgemaakt, en daar zijn nu weer twintig nummers bijgekomen. De nummers zijn ook op de officiële Spotify-lijst geplaatst.

Net zoals bij de vorige selectie is ook deze lijst een mix tussen liedjes die op de soundtrack van de oorspronkelijke games stonden en nieuwe nummers. Onder andere De La Soul, The Toy Dolls, Iron Maiden, Run-D.M.C. en Twenty One Children staan op de lijst.

  • Fontaines DC- Boys in the Better Land

  • 100 Gecs - Hollywood Baby

  • De La Soul - Rock Co. Kane Flow

  • Fireworks - God Approved Insurance Plan

  • Kennyhoopla and Travis Barker - Hollywood Sucks//

  • JKA - Beach Blanket Bongout

  • Speed of Light - Kill the Vibe

  • Vince Staples - Norf Norf

  • Run-D.M.C. - My ADIDAS

  • Marcelo D2 -Vai Vendo

  • Twenty One Children - Looney Bin 

  • The Faction - Skate & Destroy

  • Memo PST - I Used to be a Pretty Boy

  • Plague Vendor - Black Sap Scriptures

  • The Toy Dolls - She Goes to Finos

  • Dwynell Roland and the POS - Duck Fat

  • Seven Hours After Violet - Alive

  • Iron Maiden - 2 Minutes to Midnight

  • Cold Cave - Siren Song

  • X-Ray Spex - Identity 

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!