Right, down + circle hoort in je boekenkast
Achtergrond

Right, down + circle hoort in je boekenkast

Tony Hawk’s Pro Skater <3

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over wat het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Sander Hölsgens met right, down + circle.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

In 1999 verscheen Tony Hawk’s Pro Skater én landde de beste man de eerste 900 in een skatewedstrijd. Het leidde tot een revolutie binnen sportgames en een nieuwe hype rondom de skatecultuur. Wat heeft dat met 2023 te maken? Nou, in ieder geval zo’n 120 pagina’s. Afgelopen jaar schreef de Amerikaanse journalist Cole Nowicki namelijk een boek over deze fabelachtige samenloop van omstandigheden. Het resultaat? Right, down + circle – een heerlijke analyse van een wonderlijke tijd.

Cole’s jeugd is er een die resoneert met veel gamers die geboren zijn in de jaren tachtig en negentig. Via z’n oudere broer kwam-ie in aanraking met games. De rolverdeling was duidelijk: z’n broer en diens vrienden mochten gamen, Cole – als jongste van iedereen – omarmde het lot van passieve toeschouwer. 

Watch on YouTube

De eerste 900 ooit!

Maar toen veranderde alles. Z’n broer dook plots in de skatewereld en was nauwelijks nog voor de tv te vinden. In plaats daarvan ging hij direct vanuit school met z’n deck naar buiten, als enthousiaste skater. Oftewel: in één klap had Cole een monopolie over de PlayStation, met platformer Croc en actiegame Blood Omen: Legacy Kain als z’n eerste stapjes als gamer.

Een paar weken later neemt zijn broer – die inmiddels ruikt naar sigaretten en      andere versnaperingen – een nieuw PSX-schijfje mee. Cole is vooral gefascineerd door het logo van ontwikkelaar Neversoft: de ‘o’ is een oogbal gespietst op een speer. De game? Tony Hawk’s Pro Skater. 

Meer nog dan gamer groeit Cole uiteindelijk uit tot skater – maar die specifieke, rauwe esthetiek van Tony Hawk’s Pro Skater blijft een jarenlange inspiratiebron. Die skatecultuur is ongeremd en onbevreesd, misschien zelfs punk. En Tony Hawk’s Pro Skater is de eerste game die dat gevoel zo scherp en adequaat oproept.

Nieuwe generatie skaters

In right, down + circle verbindt Cole Nowicki zijn eigen verhouding tot de skate- en gamecultuur met een bredere analyse: hoe kan het toch dat Tony Hawk’s Pro Skater zo’n enorme invloed heeft gehad op de populaire cultuur? In een paar pagina’s bespreekt-ie een aantal skategames die nooit een miljoenenpubliek bereikt hebben – waaronder 720°, Skate or Die! en Street Sk8er. 

©1.73.0-23O-FI6ZMLKTFJUO3GRTOKREZJTT2M.0.2-9

Nowicki laat ook zien hoe Rockstar er bijna met de Tony Hawk-licentie      vandoor ging. Maar, zo schrijft ‘ie, Hawk begon aan te voelen dat Rockstars game te moeilijk zou zijn en te veel potentiële spelers af zou stoten”. En dat strookte niet met Tony Hawks ambitie om een geheel nieuwe generatie gamers kennis te laten maken met de skatecultuur. Dat lukte, met de hulp van Neversoft en Activision. 

Boegbeeld van een generatie

Het verhaal achter Tony Hawk’s Pro Skater is interessant voor vrijwel iedere gamer. Het laat zien dat succesverhalen soms eerder met geluk dan wijsheid te maken hebben. Bovendien is het een fantastisch tijdsbeeld: rond de millenniumwisseling ontstond er een hype rondom wijde broeken, Avril Lavigne’s Sk8er Boi, Jackass en Tony Hawk’s Pro Skater. Die combinatie vormde een generatie tieners, die opgroeiden met punk en hiphop, maar ook politiek anti-establishment en een sterk gemeenschapsgevoel. 

Die generatie bestaat inmiddels uit dertigers. Right, down + circle laat zien dat die culturele invloed van twintig jaar geleden in sommige gevallen nog steeds hun leven markeert. Wie van jullie draagt nog steeds Sk8-Hi Vans of petten of geruite hemden? En waarom precies?     

In de Verenigde Staten, maar ook dichter bij huis, vind je coverbands die nog steeds Tony Hawk-soundtracks spelen. Ook fungeerden de games als referentiepunt voor nieuwe tricks: een generatie skaters groeide op met de mogelijkheid om in-game tricks te vertalen naar de straat of het skatepark. Hoewel er alleen anekdotisch bewijs is, denk ik dat de games een grote rol hebben gespeeld in de richting die competitief skateboarden is uitgeslagen: technische tricks, veel rotaties en nog meer complexe combinaties. Als je niet oplet, verwar je de skatefinale van de Olympische Spelen met een run uit Tony Hawk’s Pro Skater.

Maar het boek plaatst ook kritische noten. Tony Hawk’s Pro Skater 1, 2, 3, 4 en Underground bevatten elk één niet-mannelijke professionele skater: Elissa Steamer. De inmiddels legendarische Steamer groeide weliswaar uit tot een boegbeeld voor vrouwelijke en queer skaters, maar vooral het gebrek aan representatie valt op. Het dieptepunt? Underground 2 – voortbordurend op Jackass en Viva La Bam – staat bol van culturele stereotypen en bedenkelijke humor. 

De remake van Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2, uitgebracht in 2020, laat overigens zien dat zowel de skate- als gamecultuur een morele ontwikkeling hebben doorgemaakt, zowel qua representatie als algehele toonzetting. Right, down + circle gaat hier niet uitgebreid op in; misschien is dit een onderwerp voor een vervolg.

Maar waarom is dit boek nu precies mijn favoriet van 2023? Right, down + circle bevestigt dat twee culturele uitingen waar ik enorm van houd – games en skateboarden – legitiem zijn. 

Ik heb hier zelf overigens nooit aan getwijfeld. Maar er bestaan breedgedragen stigma’s over de meerwaarde, doelgroep en symboliek van beide uitingen. Vaak zijn die vooroordelen niet al te positief, met alle gevolgen van dien.

Boeken als right, down + circle onderstrepen dat die stigma’s langzaamaan wegebben – en plaatsmaken voor kritische, oprechte en betekenisvolle discussies. Die ontwikkeling doet ertoe. Want als je goed kijkt, als je echt goed kijkt, dan zie je dat skateboarden en gamen een afspiegeling zijn van onze samenleving.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste PlayStation-game ooit was een ruimteshooter voor Nintendo
Nieuws

Eerste PlayStation-game ooit was een ruimteshooter voor Nintendo

De game was in ontwikkeling voor de console die Sony samen met Nintendo maakte

De eerste game ooit ontwikkeld door PlayStation was een ruimteshooter die had moeten komen naar de nooit uitgekomen Nintendo-console die in samenwerking met Sony werd ontwikkeld.

Dat heeft voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida onthuld in een interview met MinnMax, waarin hij terugblikt op zijn tijd bij het bedrijf. Yoshida nam eind vorig jaar afscheid bij Sony, nadat hij er 31 jaar gewerkt had.

In het gesprek blikt hij ook terug op de samenwerking met Nintendo die Sony midden jaren negentig aanging om samen een spelcomputer te ontwikkelen, dat in eerste instantie zelfs als add-on voor de Super NES begon. Yoshida ging in 1993 aan de slag bij PlayStation, en op zijn eerste dag mocht hij al op deze console spelen. "Het eerste wat ze ons toonden was die Nintendo PlayStation, een prototype dat al werkte, en ze toonden ook een game die daarop draaide en al bijna af was. Ik mocht er op de dag dat ik aangenomen was op spelen."

Yoshida vergelijkt de game met het in 1993 uitgekomen spel Silpheed: "Het was een shooter. Herrinner je je het Sega CD-systeem? Daar is een geweldige game van Game Arts voor uitgekomen, een ruimteshooter, en alle assets worden van de cd gestreamd." Yoshida geeft aan dat hij zich niet herinnert wie de PlayStation-game heeft ontwikkeld. "Het zou zowel in de VS als in Japan gemaakt kunnen zijn. Het zou mij niets verbazen (als het terug te vinden is in Sony's archieven)."

Yoshida reageerde in het interview ook op de onthulling van de Nintendo Switch 2 die eerder dit jaar plaatsvond. "Ik had verwacht dat het een grotere onthulling zou zijn. Ik was verrast dat er niet veel verrassingen waren. De enige verrassing is de muisfunctionaliteit die ze toonden."

Hoewel de Joy-Cons in de video inderdaad als een computermuis bewegen, is deze functionaliteit nog niet officieel bevestigd door Nintendo. De voormalige PlayStation-topman ziet de mogelijke functionaliteit in ieder geval wel zitten: "De Switch 2 is krachtiger en Call of Duty komt er aan, dus mensen willen misschien shooters met een muis spelen. Mara hopelijk gebruikt Nintendo het op rare, geweldige manieren, op een manier die mensen zich niet kunnen voorstellen. Ik hoop dat de volgende show - de Direct begin april - iets onthult rondom de Switch 2 dat nog verborgen is."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Harrison Ford looft acteerwerk van Troy Baker in Indiana Jones-game
Nieuws

Harrison Ford looft acteerwerk van Troy Baker in Indiana Jones-game

'Je hebt geen artificiële intelligentie nodig om mijn ziel te stelen'

Harrison Ford, de acteur die in de Indiana Jones-films gestalte geeft aan de titulaire held, heeft zich positief uitgelaten over het acteerwerk van Troy Baker in de game Indiana Jones and the Great Circle.

Baker speelde in de bovengenoemde game de rol van een nog relatief jonge Indiana Jones. Hoewel het uiterlijk voornamelijk naar Harrison Ford in zijn jongere jaren is gemodelleerd, heeft Baker de stem en mimiek van Ford nagebootst.

Aan The Wall Street Journal laat Ford nu weten dat hij onder de indruk was van Bakers acteerwerk. Hij geeft daarbij ook aan dat hij liever dit ziet, dan dat zijn uiterlijk en stem worden nagebootst via AI. "Je hebt geen artificiële intelligentie nodig om mijn ziel te stelen. Je kunt het al voor kleingeld voor elkaar krijgen met goede ideeën en talent. Hij (Baker) heeft het briljant gedaan, en daar kwam geen AI aan te pas."

Indiana Jones and the Great Circle kwam afgelopen december uit en is speelbaar op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass. Aankomend voorjaar verschijnt het spel voor PlayStation 5. Een precieze releasedatum voor de PS5-versie is op dit moment niet bekend.

De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!