F-Zero 99 keert glorieus terug in een oud jasje
Achtergrond

F-Zero 99 keert glorieus terug in een oud jasje

Onverwacht maar zeker niet onbemind

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Joe van Burik met F-Zero 99.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Het scheelde niet veel, of hier waren tranen gevloeid. Van ongeloof, van geluk en van ontlading. Ik sprong in elk geval direct juichend op van de bank, letterlijk, toen dit jaar in een Nintendo Direct plots het iconische Mode 7-aanzicht van Mute City I het scherm vulde. Zou het dan eindelijk weer? Het had maar liefst twintig jaar geduurd tot we eindelijk weer eens een écht nieuw teken van leven kregen van F-Zero. En ein-de-lijk was het dan zover.

Nu eens niet als minigame in een heel ander spel, of als een DLC-circuit voor Mario Kart 8, of zelfs als een nog obscuurdere verwijzing. Nee, nu als een volwaardige game. In die twintig jaar was ik allang gestopt met hopen, zeker nadat Miyamoto had aangegeven “geen nieuwe ideeën” te hebben voor F-Zero. Een andere fan drong zich op als aandeelhouder in Nintendo’s investeerders-call met de vraag wat er nou met F-Zero gebeurt – het bleef zonder resultaat. En zelfs de originele ontwerper van F-Zero’s karakteristieke universum sprak onlangs zijn teleurstelling uit dat Nintendo weigerde gas te geven op een nieuw deel. Maar nu dan toch.

F-Zero 99

Oké, het is misschien niet helemaal een volwaardige game, want de battle royale-behandeling werd eerder al uitgevoerd op Tetris, Pac-Man en Mario Bros. Met cynisme ten gevolg. ‘Gecondoleerd met je 99’, stuurde een vriend, lichtelijk smalend, na die Nintendo Direct. Waarbij je toch terstond zou vergeten dat Tetris 99 een behoorlijk geslaagde game was, die zelfs Gamer.nl’s Top 25 van 2017 haalde. Natuurlijk: over Super Mario Bros. 35 hebben we het niet meer (die kon je ook maar een halfjaar spelen) en Pac-Man 99 werd onlangs nog offline gehaald, en wel om ruimte te maken voor Bandai-Namco’s eigen interpretatie van dat concept.

Die gameplayopzet blijkt F-Zero echter te passen als een perfecte raceoverall. De reden is simpel: F-Zero ging altijd al om bikkelhard racen, zonder al te veel fratsen. Centraal staan de (net iets te) snelle voertuigen op uitdagende circuits. Nog harder gaan? Dat kan, maar het verzwakt direct de gesteldheid van je machine, met slechts één reparatiegebied per rondje. En misschien nog wel het belangrijkst: geen wapens! Wil je een tegenstander uitschakelen, dan zul je dat toch echt op de ouderwetse manier moeten doen, met een ferme beuk óf draai van je eigen racer.

Dat laatste element zat eigenlijk niet in de allereerste F-Zero, maar wel in menig later deel – het meest nadrukkelijk nog wel in F-Zero X op de Nintendo 64, waarin je met het speltype Death Race niets anders doet dan tegenstanders tot schroot te reduceren. Pas in F-Zero 99 is dat element uitgewerkt tot een spel op zich met een briljante toevoeging: door energiebolletjes te verzamelen (vooral afkomstig van geramde voertuigen) en een extra meter te vullen, stijg je met één druk op de knop op.

Zo sjees je een stuk over de hoger gelegen ‘skyway’, een soort hemelse rails met extra snelheidsboosts – vooral ideaal om letterlijk over bochtige zones op de reguliere baan heen te stappen. Extra slim aan dit ontwerp: wie iets verder achterin rijdt, kan doorgaans meer bolletjes oppakken dan de koplopers. Noem het een eerlijkere variant op de Bullet Bill uit Mario Kart.

Battle Royale

Daarmee is dit een inherent ander verhaal dan Tetris 99, Pac-Man 99 en Mario Bros. 25, waarin je effectief meer een soort heruitgave van de originele games speelt. F-Zero 99 gebruikt eigenlijk alleen de visuele elementen, circuits en de kern van het rijgedrag van de allereerste editie, maar maakt er vervolgens een compleet ander spel van.

Een spel dat perfect voortborduurt op het gevechtselement uit latere delen. De combinatie met het verrijden van een hele reeks races in het speltype Grand Prix maakt het geheel af. Daarin vallen immers telkens de pakweg laatste twintig deelnemers weg, om in de finale datzelfde aantal over te houden. Treffend genoeg hetzelfde aantal als het huidige startveld in de Formule 1 – volgens de geschiedschrijving de inspiratie voor F-Zero als fictieve futuristische raceklasse.

Na tal van speelsessies is het me nog altijd niet gelukt om door te dringen tot die laatste twintig. Ook dat hoort bij F-Zero: vrijwel elk deel spelt Moeilijk met een hoofdletter M, dus winnen hoort geen sinecure te zijn. Alleen door het tactisch te spelen, je voertuigenergie verstandig en dus spaarzaam in te zetten als boost en bovenal goed te sturen, kun je zoiets presteren.

Voor wie met het spelen van deze game vooral een soort flipperkast ervaart en er binnen no-time afligt: besef dat de gasknop herhaaldelijk indrukken dé manier is om lastige bochten te nemen in F-Zero (99), en dat je in de battle royale-game de energiemeter van je machine kunt verlengen door meerdere tegenstanders uit te schakelen. Dat zijn slechts twee voorbeelden van de relatief toegankelijke metagame in dit spel, getuige die vriendelijke, relatief bescheiden topspelers die video’s en conversaties uitwisselen rond F-Zero 99 op de bekende platforms.

Online multiplayer

F-Zero 99 mag er dan niet uitzien als de gloednieuwe F-Zero waar al jaren om wordt gesmeekt, het speelt wel zo. Sterker nog, de roep om een HD-heruitgave van het fenomenale F-Zero GX wordt enkel harder, ook vanuit ondergetekende als diehardliefhebber. Maar ik dank Nintendo op m’n blote knieën voor F-Zero 99 als originele nieuwe impuls voor een doodgewaande reeks.

Watch on YouTube

Niet iedereen ziet het zo. Er zijn zelfs collega’s (ik noem geen namen, maar één ervan zwaait de scepter over onze redactie) die herhaaldelijk stellen dat F-Zero 99 helemaal geen nieuwe game is, maar een soort heruitgave van de originele SNES-game met een online multiplayer erop geplakt. Nonsens. Dat geldt overigens wél voor F-Zero X, op de Nintendo Switch te spelen via de Virtual Console, waaronder de eerder genoemde Death Race. Ook een aanrader, alleen al om te snappen waarom F-Zero 99 zo’n geweldige game is.

F-Zero 99 blijf ik de komende tijd met liefde spelen, niet in de laatste plaats om toch eens de Grand Prix-finalerace te halen én finishen. Dan wordt het sowieso weer juichend van de bank opspringen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Senua's Saga: Hellblade 2-aankondiging voor PS5 mogelijk op komst
Nieuws

Senua's Saga: Hellblade 2-aankondiging voor PS5 mogelijk op komst

Wellicht tijdens de State of Play vanavond?

Senua's Saga: Hellblade 2 zou vanavond wel eens aangekondigd kunnen worden voor PlayStation 5.

Gisteren kondigde Sony een nieuwe State of Play-livestream aan die vanavond plaatsvindt. Op X reageerde Windows Central-redacteur Jez Corden daarop met de volgende opmerking: "Hellblade 2-tijd misschien?", met een smiley erachter.

Daar reageerde betrouwbare insider Nate the Hate op met "Spoedig... erg spoedig", al verduidelijkte hij dat hij geen weet heeft van een eventuele State of Play-aankondiging. Hoe dan ook is Hellblade 2 op moment van schrijven nog niet bevestigd voor PS5.

Microsoft brengt steeds meer games die voorheen console-exclusief waren voor Xbox naar andere platforms. Vorig jaar kwamen games als Sea of Thieves en Hi-Fi Rush naar PS5 en dit jaar staan onder andere Indiana Jones and the Great Circle en Forza Horizon 5 op stapel. Ook gaat het bedrijf Switch 2 ondersteunen met gamereleases.

Senua's Saga: Hellblade 2 is het vervolg op de culthit Hellblade: Senua's Sacrifice. Beide games draaien om Senua en hoe zij omgaat met haar psychose. De game is ontwikkeld door Ninja Theory. Marcel Vroegrijk gaf een 8 aan het spel in de Gamer.nl-recensie: "enua’s Saga: Hellblade 2 maakt emotioneel niet zoveel los als het eerste deel, maar dat kan ook bijna niet. Deel twee is nog steeds behoorlijk authentiek en Senua blijft een bijzonder personage. Het is logisch dat ontwikkelaar Ninja Theory niet al na één game afscheid wilde nemen. Na Senua’s Sacrifice zijn we bereid om haar overal naartoe te volgen, helemaal naar het indrukwekkende IJsland van de 10e eeuw."

De State of Play wordt vanavond om 23:00 uur uitgezonden en draait om aankomende PS5-games. De uitzending duurt meer dan veertig minuten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Spelers die één Assassin's Creed Shadows-personage besturen lopen weinig mis'
Nieuws

'Spelers die één Assassin's Creed Shadows-personage besturen lopen weinig mis'

Het gaat er vooral om dat mensen de game spelen zoals zij dat willen

Mensen die er voor kiezen om voornamelijk één van de twee hoofdpersonages in Assassin's Creed Shadows te besturen lopen volgens de regisseur van de game weinig mis.

Dat meldde Jonathan Dumont in een interview met Screen Rant (via VGC). "Ik denk dat je niet veel mist (als je maar met één personage speelt. Het gaat eerder om wat je prefereert, om te kijken hoe de game zichzelf aanpast wanneer je een ander personage kiest."

Dumont vervolgt: "(Beide personages) ontvangen individuele instructies en hun eigen verhaallijn. Naoe heeft bijvoorbeeld persoonlijke verhaalmissies die Yasuke niet kan ervaren. Maar de kern van de game kan gespeeld worden door beide personages - de game past zich aan naar je keuze."

Zowel Naoe als Yasuke hebben echter wel een andere gameplayfocus. Naoe richt zich meer op stealth, terwijl Yasuke van het stevigere hakwerk is. Volgens Dumont zal daar vooral de keuze van spelers van afhangen. "Je kunt wisselen voor gameplayredenen, of omdat je een van de hoofdpersonages interessanter vindt, maar ik denk niet dat je veel misloopt (als je maar met eentje speelt). Heb plezier met de game en speel het zoals je wil."

Assassin's Creed Shadows is inmiddels al een paar keer uitgesteld. De game komt uit op 20 maart voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, en pc. Volgens geruchten wordt er ook een port ontwikkeld voor de Nintendo Switch 2.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!