Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6
Achtergrond

Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6

Ik weet het, het is leuk om je te verheugen op games. Ik ben zelf ook gevoelig voor hype en zit nu al te watertanden voor de mooie games die in 2019 gaan uitkomen. Welke game je dit jaar in ieder geval niet hoeft te verwachten, is The Elder Scrolls 6. Wat een analist ook zegt.

Dat zou eigenlijk zo duidelijk moeten zijn, dat ik het niet eens meer op hoef te schrijven. Bethesda had het afgelopen E3 niet helderder kunnen zeggen. Nadat ze Fallout 76 uit de doeken deden, kondigden ze alvast aan welke games ze daarna zouden gaan maken.

Eerst verscheen Starfield ten tonele, een scifi-game waar al langer geruchten over de ronde deden. Deze game werd met niet meer dan een korte teaser aangekondigd, wat al aangeeft dat het spel nog lang niet klaar is. Daarna wilde studiohoofd Todd Howard ook nog wel delen welke game hij daarna gaat maken: The Elder Scrolls 6. Hiervan was zo mogelijk nog minder beeld te zien, alleen een logo en wat boompjes.

In interviews na de persconferentie maakte Bethesda nog eens extra duidelijk wat ze hiermee duidelijk wilden maken. Ze wilden de fans laten weten dat ze na Fallout 76, een online spel, ook gewoon nog singleplayer rpg’s zouden maken. En ja, ook The Elder Scrolls hoort daarbij, ook al is die game nog ver van ons verwijderd.

©GMRimport

De waarheid in Pachter

Dat weerhoudt Michael Pachter, een van de meest beroemde en tegelijk beruchte analisten in onze industrie, er niet van om te voorspellen dat de game dit jaar al het levenslicht zal zien. In een rondje voorspellingen voor 2019 op Gamesindustry.biz geeft hij aan dat TES6 nog dit jaar in de schappen zal liggen. Voor de duidelijkheid: dat voorspelde hij de afgelopen twee jaar ook al, en toen zat hij er dus ook al naast.

Als je kijkt naar hoe Bethesda te werk gaat, kun je zien dat dit volslagen idioot is. Er zitten meerdere jaren tussen de games van Bethesda Games Studios. Dat is ook niet zo gek, want ze maken vaak ingewikkelde games die veel werk kosten. Tussen Skyrim en Fallout 4 zat vier jaar, daarna duurde het weer drie jaar tot Fallout 76 uitkwam.

Met die logica, en met een beetje gezond verstand, kun je op je vingers natellen dat het nog een paar jaar duurt voordat Starfield uitkomt. Om het aantal jaar tot The Elder Scrolls 6 te tellen, heb je dan waarschijnlijk twee handen nodig. Om het in 2019 al te verwachten is absurd.

©GMRimport

Top of flop

Het argument van Pachter is dat Fallout 76 teleurstelde en Bethesda snel iets zal willen doen om het imago weer op te vijzelen. “Doordat Fallout 76 is geflopt, heeft Bethesda echt een hit nodig. Ik verwacht dat ze de ontwikkeling van TES6 daarom zullen versnellen”, schrijft de analist.

Allemaal leuk en aardig, maar zo werkt het ontwikkelen van games helemaal niet. Je kunt niet ineens een game klaar hebben, alleen omdat je vorige product een beetje tegenviel. Sterker nog, als je een game snel afraffelt – en dan ga je er vanuit dat er al genoeg aan TES6 is gedaan om het überhaupt te kunnen afraffelen – is de kans gigantisch groot dat je een slechte game aflevert. Dat is natuurlijk al helemaal niet goed voor het imago.

©GMRimport

Nou en?

Je vraagt je misschien af wat het uitmaakt of een of andere analist iets voorspelt. Ik vind dit soort statements echter schadelijk voor de industrie en de manier waarop gamers naar ontwikkelaars kijken. Door dit soort dingen te roepen, doe je het voorkomen alsof studio’s een game gewoon uit het luchtledige kunnen toveren. Het geeft gamers met kwaad in de zin munitie om op hardwerkende ontwikkelaars te schieten. “Maak gewoon The Elder Scrolls!”, alsof dat ‘gewoon’ zo makkelijk is.

Ik heb ook zin in een nieuwe The Elder Scrolls, echt heel veel zin. Maar laten we niet doen alsof een game zomaar uit de lucht komt vallen. Het maken van een game, zeker eentje zo groot en ingewikkeld als The Elder Scrolls, kost extreem veel werk, zweet en stress. Zoiets schud je niet even uit je mouw.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Tomodachi Life-game in ontwikkeling voor Switch
Nieuws

Nieuwe Tomodachi Life-game in ontwikkeling voor Switch

Staat gepland voor een release in 2026

Nintendo heeft tijdens de Nintendo Direct-livestream gisteren Tomodachi Life: Living the Dream aangekondigd, een nieuw deel in de Tomodachi Life-franchise.

In de game kunnen spelers hun eigen Mii-personages creëren en baseren op het uiterlijk van henzelf, van vrienden, familie of wie dan ook. Vervolgens zullen deze Mii's hun leven opbouwen op een eiland. De Mii-personages komen in allerlei gekke situaties terecht en spelers beïnvloeden deze situaties.

Tomodachi Collection verscheen alleen in Japan, maar vervolg Tomodachi Life kwam in 2014 wel in het Westen uit. De game stond bekend als een relatief melige game binnen het simsgenre, waarbij spelers de Mii's zelfs kunnen laten praten en zingen.

Tomodachi Life: Living the Dream verschijnt ergens in 2026 op Nintendo Switch. Lees hier meer over de aankondigingen van de Nintendo Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog eens twintig nummers van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack onthuld
Nieuws

Nog eens twintig nummers van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack onthuld

Game komt op 11 juli uit voor consoles en pc

Activision heeft nog eens twintig nummers die op de soundtrack van het aankomende Tony Hawk's Pro Skater 3+4 staat bekendgemaakt.

Twee weken geleden werden er al twintig nummers bekendgemaakt, en daar zijn nu weer twintig nummers bijgekomen. De nummers zijn ook op de officiële Spotify-lijst geplaatst.

Net zoals bij de vorige selectie is ook deze lijst een mix tussen liedjes die op de soundtrack van de oorspronkelijke games stonden en nieuwe nummers. Onder andere De La Soul, The Toy Dolls, Iron Maiden, Run-D.M.C. en Twenty One Children staan op de lijst.

  • Fontaines DC- Boys in the Better Land

  • 100 Gecs - Hollywood Baby

  • De La Soul - Rock Co. Kane Flow

  • Fireworks - God Approved Insurance Plan

  • Kennyhoopla and Travis Barker - Hollywood Sucks//

  • JKA - Beach Blanket Bongout

  • Speed of Light - Kill the Vibe

  • Vince Staples - Norf Norf

  • Run-D.M.C. - My ADIDAS

  • Marcelo D2 -Vai Vendo

  • Twenty One Children - Looney Bin 

  • The Faction - Skate & Destroy

  • Memo PST - I Used to be a Pretty Boy

  • Plague Vendor - Black Sap Scriptures

  • The Toy Dolls - She Goes to Finos

  • Dwynell Roland and the POS - Duck Fat

  • Seven Hours After Violet - Alive

  • Iron Maiden - 2 Minutes to Midnight

  • Cold Cave - Siren Song

  • X-Ray Spex - Identity 

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!