Nog even over die NRC-opinie over games…
Achtergrond

Nog even over die NRC-opinie over games…

Onvermoede vergezichten

In een opiniestuk voor NRC van vorige week vergelijkt schrijver, dichter en radioproducent Hamed A. Nadoshan de virtuele wereld in het algemeen en gaming in het bijzonder met een leven onder de Iraanse censuur. Beide werelden kenmerken zich volgens hem door oppervlakkigheid. Nadoshan meent dat de leesvaardigheid van jongeren daardoor in gevaar komt en hun algemene kennis en begrip van de wereld afneemt. ‘Je wordt een oppervlakkig mens die niet meer goed kan denken, analyseren en verbeelden, omdat je voortdurend in een eendimensionale wereld leeft’, schrijft hij.

Door: Arnoud van Adrichem

Die stelling baseert hij onder meer op zijn eigen game-ervaringen die hij in de jaren negentig opdeed. Zo noemt hij Nintendo-klassieker Super Mario Bros ‘te simpel en triviaal’ voor ‘elke menselijke geest’. Dat geldt blijkbaar ook voor alle andere games die sindsdien zijn verschenen. ‘In tegenstelling tot computerspelletjes, die alleen qua graphics en uiterlijk worden bijgewerkt, verandert de wereld van de literatuur voortdurend.’ Met zijn kritiek op videogames sluit hij aan in een lange rij van criticasters – die allemaal ongelijk hebben.

In de eerste plaats blijkt uit diverse onderzoeken dat videogames geen domme, eendimensionale mensen voortbrengen, maar juist allerlei positieve effecten op de menselijke geest sorteren. Bijvoorbeeld op het gebied van strategisch denken, ruimtelijk inzicht, probleemoplossend vermogen, creativiteit en beslissingsvaardigheden. Dat is al enige tijd bekend. In zijn boek Everything Bad is Good for You. How Popular Culture is Making Us Smarter (2005) wijst wetenschapsjournalist en mediatheoreticus Steven Johnson erop dat games gemiddeld genomen almaar complexer en cognitief veeleisender zijn geworden.

©GMRimport

De betere hedendaagse videogame zet je brein stevig aan het werk, en dat maakt volgens Johnson dat we misschien zelfs wel een klein beetje slimmer worden. Geestig is het gedachte-experiment waarbij hij zich een parallelle wereld voorstelt waarin games eeuwen eerder zijn uitgevonden en verspreid dan boeken. Als de opkomst van boeken in die wereld een leesrage onder jongeren ontketent, dan zal dat ook daar tot morele paniek leiden, verwacht hij. Want, zo redeneert hij verder, in tegenstelling tot gamen is lezen een passieve en onderwerpende bezigheid die slechts een beperkt deel van de zintuiglijke en motorische hersendelen stimuleert en kinderen dwingt om zich terug in trekken in een stille ruimte, afgezonderd van hun leeftijdsgenootjes. Als literatuurliefhebber onderschrijft Johnson deze gedachte natuurlijk niet, hij maak slechts gebruik van dezelfde selectieve redeneertrant die je in veel cultuurpessimistische betogen tegenkomt.

In de tweede plaats hebben games zich door de jaren heen ontwikkeld tot een volwassen cultuuruiting die intellectueel en emotioneel geenszins onder hoeft te doen voor oudere kunstvormen als literatuur, theater en film. Met hun doordachte verhaallijnen, scherpe dialogen en diepmenselijke personages bewijzen AAA-games als Red Dead Redemption 2, The Last of Us Part 2 en God of War: Ragnarök dat ‘speelbare verhalen’ ertoe doen. En ook de games van kleinere, onafhankelijke makers weten de kunsten op een indrukwekkende manier te verrijken. Veel van deze zogeheten indiegames zetten zich af tegen gameconventies en topoi (zoals het jonkvrouw-in-noodscenario), en experimenteren met allerlei nieuwe vormen, technieken en stijlen. Bijzonder is ook dat dit soort games onderwerpen aansnijden die meestal niet direct met het medium worden geassocieerd, zoals depressie, emancipatie, immigratie en milieu. Zulke games maken je wereld niet kleiner, maar juist groter.

En in de derde plaats is het onzinnig om videogames en literatuur tegenover elkaar te plaatsen. Niet alleen omdat beide kunstvormen nogal wat raakvlakken vertonen, maar ook omdat spel en spelen aan de basis staan van zo’n beetje alle belangrijke kunst- en cultuuruitingen, zoals cultuurhistoricus Johan Huizinga in Homo ludens (1938) stelt. Dat zijn theorieën vaak ook opgaan voor de digitale afstammelingen van het analoge spel – videogames –, maakt hem tot een inspiratiebron voor iedereen die zich serieus bezighoudt met gaming.

Daar hoort Nadoshan niet bij. Maar het is natuurlijk nooit te laat om een console aan te schaffen en je onder te dompelen in de ongekend rijke en diverse wereld van videogames. Op hun beste momenten transformeren games het beeldscherm in een omgeving waarbinnen onvermoede vergezichten zich ontvouwen. Ze bevatten zeeën aan verhalen, ideeën en inzichten die spelers kunnen verheffen. Mocht hij het toch liever bij de literatuur houden, dan raad ik hem recente ‘gameromans’ als Morgen en morgen en morgen van Gabrielle Zevin en Echtzeitalter van Tonio Schachinger aan. Een oudere titel kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld Luka en het levensvuur (2010) van schrijver en Mario-fan Salman Rushdie – die als geen ander de gevaren kent van een religieus-fundamentalistische staat als Iran.

Arnoud van Adrichem is dichter en kernredacteur van het Vlaamse literair-culturele tijdschrift DW B.  In 2022 publiceerde hij Extra levens. Schrijvers over videogames (Atlas Contact), het eerste literaire boek over gaming in ons taalgebied. Voor DW B stelde hij eind vorig jaar het boeknummer Power-up. Literatuur en videogames samen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox over multiplatformgames: 'Hardware blijft essentieel onderdeel van strategie'
Nieuws

Xbox over multiplatformgames: 'Hardware blijft essentieel onderdeel van strategie'

Maar: 'Verwacht dat onze games op meer en meer plekken zullen verschijnen'

Xbox-hoofd Phil Spencer heeft zich voor het eerst in lange tijd uitgelaten over de huidige multiplatformstrategie van het bedrijf en hoe consoles daar onderdeel van uitmaken.

Hoewel Microsoft al sinds de overname van Minecraft-ontwikkelaar Mojang games in die reeks op alle platforms uitbrengt, vinden ook steeds meer andere spellen hun weg naar concurrerende consoles. Vorig jaar kwamen titels als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar PlayStation 5 en Grounded en Pentiment naar Switch. Daarbij staan aankomende spellen als Indiana Jones and the Great Circle, The Outer Wilds en Doom: The Dark Ages ook gepland voor PS5 en het bedrijf heeft inmiddels zelfs bevestigd dat het spellen op Switch 2 zal uitgeven.

In een onlangs afgenomen interview met Gamertag Radio heeft Xbox-baas Phil Spencer zijn visie op de multiplatformstrategie gegeven en verteld of Xbox-hardware wel toekomst heeft binnen die strategie. "Ik wil dat mensen hardware kiezen gebaseerd op de mogelijkheden van de hardware en hoe dat past binnen de keuzes die ze maken over waar ze willen spelen. We willen dat onze hardware wint op basis van de hardwaremogelijkheden die we hebben."

Hij vervolgt: "Het verschil dat we de afgelopen twintig jaar hebben gezien - en ik vind dat positief omdat ik een verleden heb met gameontwikkeling - is dat we games vooropstellen, niet het platform. De meeste games waar jij en ik over praten draaien op vele verschillende platforms. Dat zijn de games die het meeste succes ogen, de games die bovenaan de verkooplijsten staan. Ik wil een platform creëren dat in dienst staat van deze ontwikkelaars, de ontwikkelaars die mensen op elk scherm willen bereiken."

Spencer benadrukt dat hoewel er meer en meer Xbox-games op andere systemen zullen verschijnen, er een toekomst is voor Xbox-hardware. "Onze hardware ligt ten grondslag aan wat Xbox is. Het woord 'box' zit immers in onze merknaam. Ik zie hardware als een essentieel onderdeel van wat we doen, maar we willen games niet weghouden van andere plekken. Laten we innovatieve hardware bouwen waar mensen graag op willen spelen, of dat nou in hun handen is, op de televisie of op andere plekken."

Toch is er geen twijfel meer over mogelijk dat er steeds meer Xbox-games naar andere systemen komen: "We houden van ons platform en onze hardware, maar we gaan geen muren bouwen zodat mensen alleen daar van onze geweldige games kunnen genieten. Of het nou in de cloud, op pc, op een handheld, een telefoon of PlayStation is. Niet alleen PlayStation, ook Nintendo, we houden ook van wat we op Steam doen. Dus verwacht dat onze games absoluut op meer en meer plekken zullen verschijnen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Phil Spencer bevestigt dat er Xbox-games naar Switch 2 komen
Nieuws

Phil Spencer bevestigt dat er Xbox-games naar Switch 2 komen

'Ik kijk er erg naar uit om ze te ondersteunen met onze games'

Xbox-baas Phil Spencer heeft benadrukt dat Microsoft van plan is om Xbox-games naar Nintendo Switch 2 te brengen.

Dat meldde hij in een interview met Gamertag Radio, waarin hij vertelde dat hij contact onderhoudt met de directeur van Nintendo. "Ik mail met Furukawa-san, de CEO van Nintendo. Ik heb hem gefeliciteerd (met de Switch 2-onthulling) en hem verteld dat mijn oude ogen het grotere scherm kunnen waarderen."

Spencer vervolgt: "Nintendo, hun innovaties, wat ze betekenen in deze industrie... ik moedig hun moves altijd aan. Ze hebben een korte video (voor de Switch 2-onthulling) getoond, en ik weet dat we later meer details krijgen. Ik kijk er erg naar uit om ze te ondersteunen met onze games, en ik vind ze een belangrijk onderdeel van deze industrie."

Hij voegde er aan toe: "Met wat er tot nu toe bekend is gemaakt is het moeilijk om alles precies te begrijpen, maar wie durft er tegen het succes van dat team te wedden? Ze zijn meesters in wat ze doen. Switch is een gigantisch succes en ik denk dat de Switch 2 dat ook wordt."

Het is geen grote verrassing dat Spencer toegeeft dat Microsoft Switch 2-games gaat uitbrengen. Het bedrijf bracht altijd al sommige games op meerdere platforms uit - waaronder Minecraft - en heeft ook afgesproken Call of Duty minstens tien jaar naar Nintendo-platforms te brengen. Sinds vorig jaar brengt het bedrijf steeds meer games die voorheen console-exclusief waren op Xbox naar andere systemen. Daarnaast gingen er onlangs diverse geruchten over aankomende Switch 2-games van Microsoft, waaronder Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator 2024.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!