Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde

Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde

Van “!” naar “?”

“After the end of the PlayStation Showcase, the fanbase was split into two -- Enthusiastic and Worried. This marked the beginning of a new era called the Cold Hype.”

Als je het bovenstaande las in de rauwe stem van David Hayter, heb je Metal Gear Solid 3: Snake Eater waarschijnlijk behoorlijk hoog zitten. Persoonlijk vind ik het een van de beste games ooit gemaakt. Snake Eater liet mij zien dat games uit meer konden bestaan dan nazi’s of demonen afschieten. Het toeval wil dat ik recentelijk opnieuw ben begonnen aan Snake Eater. Die recente ervaring maakt mij alleen nog maar meer enthousiast én huiverig voor de tijdens de PlayStation Showcase aangekondigde remake.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

Hype

Laten we die aankondigingstrailer eens beter onder de loep nemen. De vogel (van eindbaas The End) en de kikker (uit de titelmelodie, “someday you feed on a tree frog”) zijn heerlijke, subtiele hommages die voor mij ogenblikkelijk duidelijk maken dat we hier met Snake Eater te maken hebben. Het geeft hoop dat deze makers Metal Gear Solid 3 begrijpen. Maar dan komt Snake in beeld.

Waar is die snedige doorbreking van de vierde muur? Was een simpele “Kept you waiting, huh?” nou echt teveel gevraagd? En dan de herkenningsmelodie die vreemd wordt afgekapt, om nog maar te zwijgen over de rare titelkeuze… het enthousiasme maakt plaats voor zorgen. De hype bekoelt even snel als dat ‘ie opkwam.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

Details die ertoe doen

De kwaliteit van een trailer boeit uiteindelijk natuurlijk niet en zegt ook niks over de kwaliteit van het eindproduct, maar dit soort details geven wel te denken. Is David Hayter bijvoorbeeld wel actief betrokken bij deze remake, of worden alleen oude geluidsbestanden hergebruikt? Als hij wél actief betrokken is, waarom wordt er dan niet gelijk een einde gemaakt aan alle onzekerheid door ‘m een zinnetje in te laten grommen voor deze trailer?

En dan de olifant in de kamer: Hideo Kojima. Als het logo verschijnt, schittert het (in)fameuze zinnetje ‘A Hideo Kojima Game’ in afwezigheid. Het moge duidelijk zijn: dit is geen Kojima Game. Het is dus ook geen Kojima Trailer, bij lange na niet zelfs. Kojima mag soms knettergek overkomen, regisseren kan hij als de beste. Juist zijn trailers zijn vaak legendarisch. Neem de debuuttrailer van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Elke scène is zorgvuldig gemonteerd, in perfecte harmonie met Garbage’s Not Your Kind of People. Wát een kunstwerk. Dat kunnen we over de onthulling van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater met de beste bedoelingen niet zeggen.

Metal Gear Solid 5

Metal Gear Solid: Part 3

De eerste screenshots maken mij wel weer blij, want dat oogt allemaal heel erg vertrouwd. Tselinoyarsk lag er nog nooit zo mooi bij. De hangbrug, de fabrieksruïne waar Sokolov zich schuilhoudt, zelfs de boom waar Snake’s rugzak aan is blijven hangen tijdens zijn HALO-sprong lijken één op één uit het origineel overgezet te zijn. Als Konami en Virtuos net zo dicht bij het origineel blijven als Naughty Dog deed met The Last of Us: Part 1, dan maakt het bijna niet meer uit wie de boel regisseert.

Een belangrijke kanttekening daarbij is wel dat The Last of Us bijna tien jaar jonger is dan Snake Eater. De originele audio kon daarom zonder moeite opnieuw gebruikt worden en er was hoogwaardige motion capture-data voorhanden. Bij Metal Gear Solid 3 is er meer werk aan de winkel – en kan er dus meer fout gaan.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

Gelukkig hebben we het origineel nog

In plaats van een groot rood uitroepteken, hangt boven mijn hoofd dan ook een groot vraagteken. Ik ben opgelucht dat Konami heeft gekozen voor een trouwe remake en geen herinterpretatie, want dat laatste kan bij een game van de kwaliteit en met de status van Snake Eater bijna alleen maar verkeerd uitpakken. Maar ook een remake is nog geen garantie voor succes. Wat we tot nu toe hebben gezien, haalt bij mij de twijfels absoluut nog niet weg. Het wakkert de onzekerheid vooralsnog alleen maar aan.

Als de grafische stijl de plank misslaat en de oude charme ontbreekt, of als hergebruikte elementen té oud zijn waardoor er een stijlbreuk ontstaat tussen oud en nieuw, wordt ook niemand blij van de remake. Oude verstokte fans zoals ikzelf niet, maar ook voor onbevooroordeelde nieuwkomers is er dan weinig lol aan.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

In het ergste geval hebben we tenminste nog de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1, met daarin het oorspronkelijke Metal Gear Solid 3: Snake Eater zoals de game in 2004 werd uitgegeven. Want door alle tumult rondom de remake, zouden we bijna vergeten dat drie iconische games dit najaar al uitkomen op de huidige generatie consoles. Lang waren deze games niet of moeilijk speelbaar op moderne hardware, maar die kolossale fout wordt dus dit najaar eindelijk hersteld. What a thrill…

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik deel de zorgen...

0

Laten wij niet de drama queen uithangen en blij zijn met de terugkeer van Metal Gear Solid. Een capabele studio is erop gezet en zij hebben aangegeven dicht bij het origineel te blijven. Kojima is niet meer bij Konami om met geld te smijten. Kiefer is te duur en David Hayter zal heus wel terugkeren. De Kept you waiting, huh? zou perfect passen bij deze langverwachte terugkeer maar waarom niet de hype verder opbouwen? De face reveal was voor nu genoeg en misschien met Summer Gamefest gameplay beelden laten zien en de (opnieuw ingesproken?) voice acting laten horen. Er was ook sprake van dat Hayter niet zou terugkeren in MGS4 en pas in een late trailer liet hij met slechts een grom weten dat hij toch bleef als voice actor. Naar een geheel nieuwe Metal Gear Solid door Konami en zonder Kojima zou ik de zorgen wel delen en dat is allereerst te wijten aan MG Survive en dat de DNA van Kojima erg diep zit in elk MGS game.

0

Aanbevolen voor jou