Halo Infinite kan door modders gered worden

Halo Infinite kan door modders gered worden

343 moet haar speelgoed delen

De meest recente update van Halo: The Master Chief Collection heeft iets gedaan waar fans decennialang alleen maar van konden dromen: het maakte de Macworld-demo uit 1999 speelbaar. Niet alleen de ontwikkelaar, maar vooral ook modders uit de community maakten dit mogelijk. Deze unieke samenwerking laat zien dat modders kunnen oppakken wat de ontwikkelaar laat liggen. Misschien is er toch hoop voor Halo Infinite.

De oorspronkelijke demo van Halo blijft een bijzonder stukje gamegeschiedenis. Niemand minder dan Apple-oprichter Steve Jobs kondigde de game aan en liet doorschemeren hoe enthousiast hij was om deze nieuwe game aan Mac-gebruikers wereldwijd te tonen. Bungie had al een naam voor zichzelf opgebouwd dankzij de Marathon-games. De Halo-demo stelde niet teleur: een groot eiland, gekke aliens en bombastische actie maakten de onthulling van de shooter een moment om nooit te vergeten.

Watch on YouTube

Maar Halo: Combat Evolved kwam helemaal niet naar Mac – althans, niet meteen op release. Het spel werd als paradepaardje voor Microsofts eerste spelcomputer klaargestoomd: de Xbox. Halo groeide daardoor in rap tempo uit tot een van de bestverkochte gamereeksen en heeft is de afgelopen decennia in de harten van veel gamers gesloten. Die Macworld-demo die in 1999 zoveel indruk maakte, blijft een veelbesproken eigenaardigheid uit de geschiedenis van Halo.

Digsite

Maar daar is sinds kort verandering in gekomen. De speelmap van de Macworld-demo, oude multiplayermaps, geschrapte wapens en aliens, Master Chiefs oorspronkelijke outfit: elke speler van The Master Chief Collection op pc kan dit nu ervaren. Met name een modteam genaamd Digsite is hier verantwoordelijk voor geweest, al heeft het samengewerkt met de huidige ontwikkelaar van de Halo-reeks, 343 Industries. Ze zijn nog lang niet klaar, want de E3-demo van Halo 2 en meer geschrapte content uit de andere Halo-games staan nog op de agenda.

De leden van Digsite zijn ervaren modders die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het maken van de oorspronkelijke mod-tools voor Halo: Combat Evolved en Halo 2. Hierdoor zijn ze net zo bekend met de oorspronkelijke games als 343 Industries. Ze hebben het afgelopen jaar in diverse blogs laten zien welke voortgang ze hebben geboekt. Van het verbeteren van het aantal polygonen in geschrapte wapens en het overzetten van oude Master Chief-pakken tot het maken van multiplayermaps en compleet nieuwe aliens om tegen te vechten.

Het is niet de eerste keer dat Halo-games versterkt worden door de community – het is eerder regel dan uitzondering. Halo stond immers bekend om Custom Games, waar spelers hun eigen maps en game modi konden delen en spelen. Zo waren gekke ervaringen als ‘duck hunt’ en tientallen verschillende racemaps de norm in de tijd van Halo Reach op de Xbox 360. De prestaties van Digsite lijken de volgende stap. Door deze gepassioneerde modders toegang te geven tot allerlei digitale content dat jarenlang op een met stof bedekte harde schijf opgeslagen stond, hebben ze een versie van Halo kunnen uitbrengen waar veel fans al decennialang over fantaseren, maar die nu eindelijk speelbaar is.

Halo Infinite kan door modders gered worden-65673338

Oneindige telleurstelling

Des te frustrerender is het dat terwijl The Master Chief Collection overladen wordt met nieuwe content, Halo Infinite nog steeds lijkt te bezwijken onder mismanagement van 343 Industries. Het heeft bijna twee jaar geduurd voordat een door fans bejubelde modus als Infection en een standaard levelingsysteem naar Halo Infinite kwamen. De 16vs16-modi waren maandenlang niet speelbaar en alle hoop op nieuwe PvE-content is net zo dood als Cortana. Halo Infinite zat bomvol potentie, maar lijkt inmiddels geblinddoekt de finish proberen te halen. Dat is zo zonde, juist omdat de kern van de game heel sterk is, maar er komt gewoon te weinig nieuwe content uit voor het spel.

Halo Infinite heeft ook geavanceerde mod-tools waarmee spelers maps kunnen maken die zo goed zijn dat ze in de officiële matchmaking zitten, net zoals in vorige Halo-games. Maar in die games ging het altijd gepaard met nieuwe content van Bungie zelf. 343 Industries levert gewoon te weinig om Halo Infinite’s ruimte op mijn SSD te verantwoorden. Ondertussen maakt een groep modders, wel samen met 343 Industries, van The Master Chief Collection dé ultieme Halo-ervaring waar de hele community verliefd op is geworden.

Halo Infinite kan door modders gered worden-65673342

Ik vraag mij dan ook af waarom ze dit dan niet voor Halo Infinite doen. Dankzij Digsite moet 343 Industries wel weten wat voor gigantische waarde gepassioneerde modders hebben om hun games te ondersteunen als zij dat zelf niet kunnen. Zo is er ook een groep die heel Halo: Combat Evolved heeft omgebouwd tot een remake, is er een versie van Halo: Combat Evolved die alles behalve zuiver is en kun je zelfs in Arma 3 het Halo-universum beleven. Er is zo veel liefde voor Halo dat het enorm veel pijn doet om te zien dat het maanden kan duren voordat er een paar nieuwe maps aan Infinite toegevoegd worden.

Mijn advies: geef de modders meer om mee te spelen. Naast het maken van maps moeten ze ook met de AI kunnen werken en de systemen van de campagne tot hun beschikking hebben. Dit zou Halo Infinite wel eens een tweede leven kunnen geven als een open platform voor de meest unieke Halo-ervaringen. Tot die tijd blijft The Master Chief Collection de enige plek waar de liefde voor Halo écht ervaren kan worden.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Ze doen dit niet voor Halo Infinite, omdat die Slipspace engine een ramp is. De engine werd tegelijkertijd met de game ontwikkeld, de mensen die het ontwikkelden werken er niet meer, er is geen documentatie, men moet on the fly leren, etc. Niet voor niets gaan er geruchten dat ze overstappen op UE.

[Reactie gewijzigd door Tinus Tussengas-1 op 22 juli 2023 - 09:02]

1
test

Kijk, dat is interessante achtergrond info. Ik snap niet hoe zoiets kan gebeuren. Dat moet toch vanaf het begin goed gedocumenteerd worden, juist om dit soort fuck-ups te voorkomen. Wat werken daar voor incompetente mensen?

0
test

Ze hadden weinig keuze daar de originele Halo engine van Bungie ook een grote zooi was. De overstap naar Unreal kan goed uitpakken omdat er enorm veel ontwikkelaars zijn die er ervaring mee hebben. De geschiedenis heeft echter bewezen dat dit niet altijd een formule voor succes is. Ze zullen dan toch echt moeten zorgen dat er een geoptimaliseerde Unreal engine voor Series consoles komt. Wellicht dat the Coalition daar al mee bezig is en kan helpen.

-1
test

er was dus iemand die maar op slipspace bleef en niet wou afstappen er van. Geruchten zijn inderdaad dat heel halo naar Unreal gaat en dan eerst met br mode van een andere studio. Ook de hele top is weg bij 343 dus ik acht wel waarde aan dat ze het naar andere engine gaan brengen. Ik heb me wel vermaakt met halo en had gehoopt dat ze content bleven brengen naar sp maar is helaas niet waar.

-2
test

Dit soort fuck-ups gebeuren regelmatig in de industrie. Alleen zijn engines tegenwoordig zo complex en producties zo groot dat bijna iedere ontwikkelaar overstapt naar UE of Unity... of ze zijn groot genoeg om een in-house engine in stand te houden, zoals EA met Frostbite. @Riyakuya: XBOX staat weliswaar bekend om de vergelijkbare onderdelen met de PC. Het huidige probleem is meer de optimalisatie voor Series S dat als een blok aan het been is voor veel ontwikkelaars. Als Microsoft de verplichting los zou laten en alleen zou focussen op Series X... dan zou het meer dan prima kunnen functioneren. Baldur's Gate 3 heeft dit probleem bijvoorbeeld ook, daarom komt het pas later naar XBOX. Al gebruikt Larian een in-house engine, toch weet ik niet of het gebaseerd is op een andere. Ze gebruikte in het verleden de Gamebryo Engine, net als Bethesda. Dat bedrijf heeft later de Creation Engine gebaseerd op hun werk in Gamebryo.

1

Tja ik merk het in mijn eigen werk ook. Documentatie kost gewoon uren/geld, dus dat slaat men over. Daarom gewoon lekker UE gebruiken. Zat documentatie over te vinden en het aantrekken/inwerken van mensen is ook makkelijker.

1
test

Ergens hoop ik wel dat ze gaan overstappen naar Unreal na alle gedoe met Slipspace. Slipspace voelt ook niet zo anders als de oude Blam engine dus ergens vraag ik me ook wel af hoe groot een overstap naar Unreal gaat zijn als ze de gameplay in orde kunnen houden.

2

Aanbevolen voor jou