Death Stranding 2 vult een gapend gat in de PlayStation-line-up
Achtergrond

Death Stranding 2 vult een gapend gat in de PlayStation-line-up

Het remedie tegen eenheidsworst

Als ik vroeger één ding zeker wist, dan was het dat ik een hoop rare games kon spelen op een PlayStation-console. Tegenwoordig zet Sony echter vooral in op gestroomlijnde, filmische third-person-actiegames en liveservicespellen, en is er steeds minder plek voor vreemde, unieke ervaringen. Gelukkig hebben we Death Stranding 2: On the Beach nog.

Als iemand die dagelijks nieuws over de game-industrie schrijft en daardoor constant geconfronteerd wordt met hoe moeilijk veel ontwikkelaars en uitgevers het hebben, begrijp ik dondersgoed waarom Sony zijn line-up steeds meer stroomlijnt. Games ontwikkelen kost tegenwoordig vele miljoenen, en hoe unieker de game, hoe meer kans dat je een groot deel van de userbase niet aanspreekt. Het is voor de meeste bedrijven veiliger om op de gebaande paden te blijven: multiplayershooters met een battle pass, openwereldgames zonder echte verrassingen, filmische third-person-actiegames, elk jaar een voetbalspel.

Sony heeft om risico’s te beperken de laatste jaren intern behoorlijk wat aanpassingen gemaakt. Er zijn meer studio’s opgekocht die de nodige ervaring hebben met multiplayergames – denk aan Bungie – Insomniac lijkt tegenwoordig bovenal goed voor het afleveren van filmische Marvel-titels en Sony’s Japanse ontwikkelstudio is op het team achter Astro Bot na zelfs helemaal opgedoekt. De tijden dat we op een PlayStation-console elk jaar meerdere first-party-ervaringen voorgeschoteld kregen die op gameplaygebied echt verrasten, is voorbij. Ik heb goede herinneringen aan Parappa the Rapper, Vib Ribbon, Gravity Rush en LocoRoco, maar dit soort unieke releases zijn tegenwoordig op een hand te tellen, zo niet één vinger.

Kapitalisme dwingt bedrijven voor een groot deel risico’s uit te sluiten. De massa hunkert niet naar een rappende tekenfilmhond of een stel rollende gele blobs, maar naar een dikke shooter om vrienden in af te knallen, of een episch openwereldavontuur met personages die automatisch op de juiste manier een berg beklimmen. De slogan van Sony kan tegenwoordig net zo goed Play it safe zijn. Geef ze eens ongelijk: het is een bewezen strategie die ze bepaald geen windeieren legt.

Koortsdroom

Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel. In de State of Play afgelopen woensdag liet Hideo Kojima eens te meer zien dat hij zich geen moment iets aantrekt van de huidige norm, en vooral creëert waar hij zelf helemaal wild van wordt, en met hem een selecte groep gamers. De Death Stranding 2: On the Beach-trailer zag er wonderschoon uit, daar is vriend en vijand het wel over eens. Voor velen is het duizelingwekkende verhaal van deze franchise en de bijbehorende gameplay die wars is van conventionele, gestroomlijnde ervaringen een stap te ver. En tóch mag Kojima – waarschijnlijk met een blanco cheque van Sony op zak – zijn koortsdromen werkelijkheid maken. Goed, hij moet er wel voor beloven dat hij daarna echt weer een spionagegame à la Metal Gear Solid ontwikkelt, maar hij krijgt het toch maar mooi voor elkaar.

Watch on YouTube

Ik gaf de eerste Death Stranding in 2019 een 9,5 op Gamer.nl, en hoewel ik weet dat het spel minstens zoveel vijanden als aanhangers kent, sta ik daar nog steeds achter. Ondanks het onnavolgbare verhaal en het feit dat je eigenlijk alleen maar pakketjes aan het rondzeulen bent, genoot ik van het gevoel dat de game mij gaf. Het gevoel van voldoening wanneer ik precies de juiste route uitstippelde en met de nodige voorbereiding een pakket op plaats van bestemming wist te krijgen, en het kippenvel dat ik kreeg wanneer precies op het juiste moment een emotioneel muzieknummer werd ingezet terwijl ik genoot van een prachtig vergezicht. Waar de meeste games zich richten op de bestemming, focust Death Stranding zich op de reis zelf, en biedt het daardoor een puurdere ervaring dan veel andere games.

Keep on keeping on

Alles lijkt er op te wijzen dat Death Stranding 2 de overtreffende trap van het origineel wordt. Kojima lijkt de eerste Death Stranding te gebruiken als uitgangspunt om daarop voort te bouwen. Enkele scènes waarin daadwerkelijke gameplay wordt getoond, zijn alvast veelbelovend. Zo zou de natuur nog meer dan voorheen impact kunnen hebben op je reis. Overstromingen en lawines zouden wel eens nieuwe risico’s kunnen vormen, en persoonlijk kan ik niet wachten om erachter te komen hoe het nou voelt om met je lading pakketjes door een eindeloze woestijn te lopen. De nieuwe landschappen waren wat mij betreft de echte ster van de trailer, puur en alleen omdat ik sta te popelen om in nieuwe omgevingen de post-apocalyptische postbode uit te hangen.

View post on X

En dan zijn er weer die onnavolgbare tussenfilmpjes – of in het geval van Kojima-producties is tussenfilms het betere woord. Een pop die met een paar frames per seconde geanimeerd is, een Troy Baker die, uitgedost in door The Crow geïnspireerde make-up, met een gitaar het gevecht aangaat, een ruimteschip dat uit de baby van een mond vliegt: wat je ook van Kojima’s games vindt, er is simpelweg niets vergelijkbaars. Dat is in een industrie waarin we altijd maar klagen over eenheidsworst een belangrijke realisatie, en bovendien een broodnodige variatie binnen het gamesaanbod op PlayStation. Blijf maar lekker gek doen, Kojima, want iemand moet het doen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Football Manager 25 definitief geannuleerd
Nieuws

Football Manager 25 definitief geannuleerd

Ontwikkelaar richt zich nu op de ontwikkeling van Football Manager 26

Sega en Sports Interactive hebben Football Manager 25 definitief geannuleerd.

De game werd afgelopen najaar al uitgesteld naar maart dit jaar, maar nu is het spel dus geannuleerd. Dat kondigde Sega aan tijdens het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers.

In een bijbehorend statement van ontwikkelaar Sports Interactive wordt gemeld dat men beseft dat het voor fans een grote teleurstelling is. Daarbij zal Football Manager 24 zoals eerder aangekondigd ook geen update krijgen met nieuwe spelersdata, aangezien dit een "flinke onderneming" zou zien die "belangrijke middelen weghaalt van de ontwikkeling van de volgende gamerelease".

Die volgende gamerelease is dus Football Manager 26, dat ergens aankomend najaar moet verschijnen. "We hadden door kunnen gaan met de ontwikkeling en Football Manager 25 in de huidige staat kunnen uitbrengen, en na release problemen op kunnen lossen, maar dat voelt niet als de juiste actie. We wilden ook niet later dan in maart de game uitbrengen, omdat dit te laat in het voetbalseizoen zou zijn."

Football Manager 25 had een van de meest ambitieuze delen van de reeks in jaren moeten worden, mede dankzij de overstap naar de Unity-engine, wat meerdere grafische verbeteringen met zich had moeten meebrengen. Ook werd er aan een gebruiksvriendelijkere interface gewerkt en maakte vrouwenvoetbal voor het eerst onderdeel van de ervaring uit. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze aspecten meegenomen zullen worden naar Football Manager 26.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw evenement van E3-organisatie trekt grote gamebedrijven aan
Nieuws

Nieuw evenement van E3-organisatie trekt grote gamebedrijven aan

De Interactive Innovation Conference wordt in 2026 gehouden in Las Vegas

De Entertainment Software Association (ESA) - de organisatie achter het stopgezette E3 - heeft een nieuw evenement aangekondigd: de Interactive Innovation Conference, kortweg iicon.

Volgens ESA is iicon een evenement rondom 'thought leaders', oftewel personen of bedrijven die kennisleiders zijn binnen een bepaald vakgebied. Het evenement moet "visionairen, thought leaders en vernieuwers uit verschillende industrieën samenbrengen om "de kracht van interactieve entertainment in te zetten". Naast de game-industrie moet het ook mensen uit de film-, televisie-, sport- gezondheid- en educatie-industrieën aantrekken.

De eerste editie van de conferentie zal van 27 tot en met 30 april 2026 in Las Vegas plaatsvinden. Volgens de ESA zijn topmensen van Nintendo, Sony, Microsoft, Electronic Arts, Disney, Amazon Games, Epic Games, Take-Two Interactive, Square Enix, Warner Bros. Games en Ubisoft aanwezig.

Bezoekers krijgen volgens de organisatie "exclusieve toegang tot visionaire presentaties, boeiende discussies en workshops en elite netwerkmogelijkheden met leidinggevenden die de toekomst van entertainment en technologie vormgeven". De officiële website is hier te vinden.

De Electronic Entertainment Expo (E3) was jarenlang het grootste game-evenement ter wereld, waar gamebedrijven hun nieuwste spellen toonden aan de aanwezige pers. Nog voor de coronapandemie begonnen steeds meer gamebedrijven hun eigen (digitale) evenementen te organiseren, en de pandemie bleek de genadeklap voor de beurs. In 2023 nam ESA afscheid van E3.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!