Warhammer 40,000 Space Marine 2 legt de lat hoog
Achtergrond

Warhammer 40,000 Space Marine 2 legt de lat hoog

40,000 vijanden op je scherm

Warhammer 40,000: Space Marine wordt gezien als een van de beste Warhammer-games. Twee geplande vervolgen zagen echter nooit het licht, omdat uitgever THQ een jaar na de release failliet ging. Nu, twaalf jaar later, komt er dan toch een vervolg. Space Marine 2 heeft weliswaar een andere uitgever én ontwikkelaar, maar is wel degelijk een direct vervolg op de culthit uit 2011. Wij gingen vast een uur lang met Space Marine 2 aan de slag.

De modderige loopgraven kriskras door de jungle zijn een stille getuige dat op deze locatie al langer een smerig gevecht wordt gevoerd. Warhammer 40,000: Space Marine 2 speelt zich af tijdens het Era Indomitus, als de Imperium of Man verwikkeld is in een slopende oorlog met de Tyranids.

Als luitenant Titus, nu een Primaris Space Marine, worden we naar de frontlinie gestuurd om een groep afgepeigerde mariniers af te lossen. In de verte zien we al een zwem insectachtige monsters. 'Cool', mompelen we een beetje onverschillig. Tot deze Tyranids zich omdraaien en op ons richten.

In veel games zijn zulke enorme zwermen vijanden in de achtergrond slechts decor. Alsof ze van bordkarton zijn reageren ze niet op de speler en kun je er ook niet op schieten. In Space Marine 2 is zo’n enorme zwerm van wel honderden vijanden wél echt. Dat is niet alleen imposant om te zien, het dwingt ook tot een ietwat atypische speelstijl.

Instinctief openen we gelijk het vuur op de naderende horde. Er zijn genoeg vijanden, dus elke kogel is wel raak. Links en rechts vallen de Tyranids bij bosjes, maar we hebben simpelweg niet genoeg kogels en wapens om te voorkomen dat we uiteindelijk worden overrompeld. Op dat moment verandert de focus van Space Marine 2.

In plaats van door te gaan met schieten, beginnen we om ons heen te slaan met een Chainsword. Dat wapen is precies wat je verwacht bij die naam: een kettingzaag in zwaardvorm. De grootste vijanden slachten we met brute finishing moves, of verslaan we door op het juiste moment te counteren. De rest meppen we aan de kant of schieten we, zodra er een beetje ruimte ontstaat, alsnog aan puin. Na een bijzonder intens gevecht kunnen we eindelijk verder, om niet veel later opnieuw geconfronteerd te worden met hordes Tyranids.

Net als de eerste Space Marine wordt ook dit deel al snel vergeleken met Gears of War. Grote mannen in lompe pantsers, gewapend met kettingzagen? Check. Hoewel je kunt stellen dat Gears of War die elementen juist heeft afgekeken van het veel oudere Warhammer 40,000, speelt Space Marine vooral ook heel anders dan Gears. Dat is mede te danken aan die enorme hoeveelheid vijanden op het scherm.

Achter muurtjes schuilen en vanuit de dekking de vijand onder vuur nemen á la Gears is hier geen oplossing. Zo’n zwerm vijanden vraagt juist om een hele offensieve speelstijl. De aanval is de beste verdediging. Daarom werd de Meltagun al snel ons favoriete wapen. Met dit wapen vuur je een schokgolf van energie af, waarmee je in één klap een dozijn vijanden smelt. In plaats van je in te laten sluiten, creëer je zo bewegingsruimte voor jezelf en baan je je een pad door de horde. Space Marine 2 doet in dat opzicht meer denken aan Doom, waarin een agressieve, offensieve speelstijl ook wordt aangemoedigd.

Warhammer 40,000: Space Marine 2 lijkt zo een heel interessant schietspel te worden. Eentje die er enerzijds verbluffend uitziet en op technologisch vlak het genre naar een nieuw niveau stuwt, maar anderzijds juist aanvoelt als een behoorlijk traditionele shooter. Bovendien belooft Space Marine 2 met alle wapens, vijanden en achtergrondinformatie hondstrouw te zijn aan het bronmateriaal.

De vraag is nog hoe ontwikkelaar Saber zulke immense slachtpartijen een aantal uur lang fris en interessant gaat houden. Zelfs aan het einde van onze uur durende speelsessie zijn we al een tikkeltje murw van wéér een beeldvullende horde Tyranids. Het Warhammer-universum heeft natuurlijk genoeg bestaande vijanden en lore om uit te putten, dus er zijn zat mogelijkheden om te variëren. Ook zijn we benieuwd hoe de coöperatieve modus voor drie spelers zal zijn: chaotischer, of juist tactischer? De modern-klassieke basis is voor nu genoeg om onze interesse te wekken. Aan Saber Interactive nu de taak om op die sterke fundering een complete game neer te zetten.

Warhammer 40,000: Space Marine 2 verschijnt in de Winter van 2023/24 op PS5, Xbox Series X|S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Losstaande character creator voor Dragon Age: The Veilguard beschikbaar
Nieuws

Losstaande character creator voor Dragon Age: The Veilguard beschikbaar

Gemaakte personages kunnen overgezet worden naar de game

Bioware heeft een losstaande versie van de chracter creator uit Dragon Age: The Veilguard beschikbaar gesteld op consoles en pc.

Dat betekent dat mensen deze character creator gratis kunnen downloaden en een personage kunnen aanmaken. Wanneer men Dragon Age: The Veilguard koopt, kan het gemaakte personage vervolgens worden overgezet, zolang dat op hetzelfde platform is als waar het personage is aangemaakt. Bioware vertelt in deze blogpost meer over de mogelijkheid.

De aankondiging komt naar aanleiding van 'Dragon Age Day'. Om dat te vieren is nu ook armor, lichaamsverf en de bloederige veeg van de neus van het Dragon Age 2-hoofdpersonage beschikbaar in The Veilguard. Deze cosmetische items zijn permanent beschikbaar in de game en kunnen in de Lighthouse-locatie gevonden worden na het downloaden van patch 4 en het uitspelen van de missie The Singing Blade. Alle info over de nieuwe patch is hier te vinden.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is nu beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder gaf een 8 aan het spel in de Gamer.nl-review: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-versie Path of Exile 2 nu al meer dan miljoen keer geclaimd
Nieuws

Early access-versie Path of Exile 2 nu al meer dan miljoen keer geclaimd

Dit weekend zijn er mogelijk wachtrijen voor servers

Vandaag komt de early access-versie van Path of Exile 2 uit en de game is nu al meer dan een miljoen keer geclaimd. Ontwikkelaar Grinding Gear Games waarschuwt dan ook voor mogelijke wachtrijen voor servers dit weekend.

Dat laat het bedrijf via social media weten. "Jullie enthousiasme gaat verder dan we ooit hadden kunnen voorspellen. We willen echter wel eerlijk tegen jullie zijn en laten weten dat er dit weekend wachtrijen kunnen voorkomen."

In een video vertelt ontwikkelaar Jonathan Rogers dat men niet had gerekend op meer dan een miljoen gelijktijdige spelers. "We hebben al veel meer cloudcapaciteit besteld en die servers gaan zeer spoedig online. Maar ik maak me wel zorgen over de backend. We weten niet of onze services het volhouden wanneer we meer dan een miljoen spelers hebben."

De early access-versie van Path of Exile 2 komt vandaag beschikbaar via pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Net als het eerste deel betreft het een top-down actie-rpg vol met gegeneerde kerkers. Er zijn zes klassen om uit te kiezen (en de uiteindelijke versie moet er twaalf bevatten), en er zijn nieuwe wapens en een nieuw skillsysteem aanwezig. De early access-versie bevat een significant gedeelte van de campagne en endgame content.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!