Resident Evil Village op iPhone 15 Pro imponeert, maar nu is Apple aan zet
Achtergrond

Resident Evil Village op iPhone 15 Pro imponeert, maar nu is Apple aan zet

Je iPhone als gameconsole

Resident Evil Village op de iPhone 15 Pro bewijst dat recentelijk uitgekomen consolegames nu prima op smartphones draaien - maar gaat het Apple lukken om ook genoeg boeiende titels naar de App Store te krijgen?

Misschien wel het meest onverwachte nieuws tijdens de iPhone-aankondigingen afgelopen week was Apples ambitie om de gamemarkt serieuzer te nemen. Resident Evil 4 Remake, Resident Evil Village, Assassin's Creed Mirage en Death Stranding zijn allemaal speelbaar op de iPhone 15 Pro, de eerste Apple-smartphone die ook ray tracing ondersteunt.

Na een bezoek aan Apples hoofdkantoor konden we alvast aan de slag met Resident Evil Village op die nieuwe iPhone. Het laat zien hoe ray tracing op een iPhone presteert, wat in eerste instantie indrukwekkend is: op het blote oog lijkt de game weinig af te wijken van het origineel op pc en consoles. Een methode om framerate te meten was er bij de iPhone-game niet, maar gevoelsmatig hangt alles soepel tussen de 30 en 60 frames per seconde. Schaduweffecten zijn gedetailleerd, terwijl het oledscherm van de iPhone helpt om de donkere gebieden van de game met mooi contrast uit te beelden.

Lo-res textures

Dat is in elk geval op het blote oog. Sluit je de iPhone aan op een externe monitor om daar de game op te spelen, dan wordt snel duidelijk dat alles op een lagere resolutie wordt gerenderd dan bij een gameconsole het geval zou zijn.

Voor een iPhone is dat prima: het grootste model van de 15 Pro Max is 6,7 inch groot, klein genoeg om de kleine imperfecties over het hoofd te zien die wel zichtbaar zijn op bijvoorbeeld een 27 inch-monitor. Maar wie van plan is de iPhone als een soort Switch of Steam Deck af en toe aan de tv te koppelen, moet rekenen op flink minder mooie beelden dan je normaliter gewend bent. In ieder geval bij deze wat zwaardere game.

Half zo groot

Dat verschil in resolutie maakt de game ook beter te installeren op een iPhone: de testversie op ons toestel is zo'n 15 gigabyte groot, pakweg de helft van wat de game op consoles in beslag neemt. Bij een game op de iPhone is een kleinere bestandsgrootte optimaal. Want hoewel je een toestel met 1 terabyte aan opslag kunt kopen, zullen je games die data altijd moeten delen met foto's, video's en andere apps. We zijn dan ook ietwat nerveus voor grote sandbox-games, die op consoles soms wel 100 gigabyte in beslag kunnen nemen.

De iPhone-port van Resident Evil Village is verder een zeer directe overzetting. Dat zie je al meteen terug in de instellingen, waar bijvoorbeeld de geluidsopties je nog laten kiezen tussen audio van een tv of van je koptelefoon, in plaats van audio vanaf je smartphone.

Gigantische virtuele controller

Je bestuurt de game met gigantische, virtuele toetsen op het scherm, die feitelijk de knoppen van een Xbox-controller nabootsen. Wel kun je overal op het scherm vegen om de rechterstick te bedienen. Het is niet een heel fijne manier om te spelen: de interface vult bijna het hele scherm, waardoor ook je handen grotendeels de actie zullen blokkeren. We zien bij een iPhone-port liever contextgevoelige knoppen zoals in andere smartphonetitels.

Gelukkig werkt de game ook met externe controllers. Je kunt er een Xbox- of DualSense-controller aan hangen, of een iPhone-specifieke accessoire kopen zoals de Backbone One. Daarmee verander je de iPhone feitelijk in een gamehandheld. Het is waarschijnlijk de meest logische manier om deze game te spelen.

Dezelfde game

Verder is het simpelweg dezelfde game die we eerder al speelden. In een eerdere review schreef Tom al hoe Resident Evil Village in elkaar steekt. Heb je een goede manier om de game te besturen, dan zal je ervaring waarschijnlijk niet afwijken van wat daarin beschreven staat.

Dat op zichzelf is knap, want de iPhone is geen gameconsole. Resident Evil Village laat zien hoe Apples nieuwe A17 Pro-chip in de iPhone 15 moderne games prima kan draaien, mits je een lagere resolutie gebruikt - wat prima is op het kleinere scherm. De iPhone heeft de potentie om daarmee een serieuze concurrent te worden voor andere gameconsoles. Want als je de grootste titels op je telefoon met een controller kan spelen, waarom dan nog een console of gamehandheld kopen?

Nu nog een platform

Daar kleeft alleen een heel belangrijke voorwaarde aan: Apple moet er dan in slagen om ook significante games stelselmatig naar de iPhone te krijgen. In de huidige line-up aan games is alleen Assassin's Creed Mirage een actuele titel - de rest verscheen al maanden eerder voor spelcomputers en pc's. Zo ging het in het verleden ook al eens bij bijvoorbeeld overzettingen van Xcom op de iPad.

Pas als Apple er in slaagt nieuwe games vaker tegelijkertijd op smartphones en consoles te krijgen, wordt de iPhone een geduchte concurrent voor consoles. Dat je daar bij kunt struikelen, bewees Google eerder ook al: de technologie achter cloudplatform Stadia zat uitstekend in elkaar, maar de dienst stierf uiteindelijk door een chronisch tekort aan actuele games.

We gaan zien of het Apple wel lukt. Tot die tijd is het gewoon cool dat dit kan. Leuk voor ieder die de spellen eens in handheld wilde spelen en wellicht niet de console in huis heeft - maar te weinig om serieuze gamers te overtuigen om van de iPhone hun hoofdconsole te maken.

Resident Evil Village komt later dit jaar beschikbaar voor iPhone 15 Pro en iPhone 15 Pro Max. De verschillende iPhone 15-modellen verschijnen op 22 september.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft
Nieuws

Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft

Mogelijk gerelateerd aan de wet die in Californië is goedgekeurd

Wanneer mensen op het punt staan een game op Steam aan te schaffen, wordt hen nu duidelijk medegedeeld dat er eigenlijk geen game wordt gekocht, maar een licentie die toestemming geeft om die game te spelen.

Dit stond al langer in de gebruikersvoorwaarden van Steam, maar nu wordt het elke keer wanneer men een game wil kopen getoond. Dit wordt getoond op de pagina 'Jouw winkelwagen', onder de betaalknop. Er staat: "Bij aankoop van een digitaal product krijg je een licentie voor dit product op Steam."

Steam heeft overigens niets gecommuniceerd over deze toevoeging, maar het is mogelijk dat dit is gedaan vanwege een wet die recentelijk in de Amerikaanse staat Californië is goedgekeurd. Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Volgens de wet moeten digitale winkels transparant zijn over het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

Door de toevoeging op Steam verandert er onder de streep niets concreets voor bezoekers. Men kocht voordat deze melding op de winkelwagenpagina stond altijd al een licentie voor een game in plaats van de game zelf, alleen nu wordt dit dus nog transparanter gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst
Nieuws

Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst

De content uit de Definitive Edition zou ook los verkocht worden

Er zou gewerkt worden aan een 'Definitive Edition' van Harry Potter-game Hogwarts Legacy.

Dat claimt Insider Gaming te hebben vernomen van bronnen. De game zou in 2025 verschijnen en tien tot vijftien uur aan nieuwe content aan het basisspel toevoegen, waaronder een nieuw verhaal, missies en zijmissies, andere activiteiten en outfits.

De Definitive Edition zou deels uitgebracht worden om de omzet op het gebied van games van Warner Bros. te laten groeien na de tegenvallende prestaties van Suicide Squad: Kill the Justice League.

Overigens zouden huidige eigenaren van Hogwarts Legacy de nieuwe content uit de Definitive Edition ook als downloadbare content kunnen aanschaffen. Dat zou ze 20 tot 30 dollar kosten - het is waarschijnlijk dat de prijs in euro's vergelijkbaar wordt. Hoe dan ook is het bovenstaande op moment van schrijven niet officieel bevestigd.

Hogwarts Legacy kwam begin vorig jaar uit op PlayStation 5, Xbox Series en pc, en iets later ook op PlayStation 4 en Xbox One. De Switch-versie werd meermaals uitgesteld, maar kwam afgelopen najaar uiteindelijk ook uit. Warner Bros. gaf eerder al aan dat het de ontwikkeling van een vervolg als grote prioriteit ziet.

Denian Franken gaf een 8,5 aan de PS5-versie van de game: "Hogwarts Legacy had nog wat langer in ontwikkeling mogen blijven om diens technische imperfecties te voorkomen. Het doet gelukkig nauwelijks iets af aan deze verder magische ervaring. Hogwarts Legacy biedt dé beloofde Wizarding World-simulatie in een open spelwereld, met een stortvloed aan content waar Harry Potter-fans zich in vast kunnen bijten."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag
Nieuws

Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag

Met o.a. skins gebaseerd op Saw en The Texas Chainsaw Massacre

Fortnitemares, het jaarlijkse Halloween-evenement binnen Fortnite, gaat vandaag start.

Eigenlijk had Fortnitemares gisteren al moeten beginnen, maar het evenement werd op het laatste moment met een dag uitgesteld.

Spelers kunnen allerlei spookachtige toevoegingen in de populaire game verwachten, waaronder nieuwe skins. Denk aan Shadow Monks, Witch, Leatherface uit Texas Chainsaw Massacre en Billy the Puppet uit Saw. Venom uit Spider-Man slingert ook langs. Ook neemt het evenement diverse griezelige aanpassingen op de speelmap met zich mee en krijgen sommige wapens ook een Halloween-tintje.

Hieronder zijn zowel een gameplaytrailer als cinematische trailer te zien van Fortnitemares.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!